Τα «αγκάθια» του ΒΟΑΚ και η έλευση Σταϊκούρα
Το εργοτάξιο του ΒΟΑΚ πριν το Σεληνάρι

Ενώ αναμένεται να φτάσει σήμερα στο Ηράκλειο ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Σταϊκούρας, (με σκοπό να μιλήσει σε εκδήλωση τράπεζας και την επόμενη μέρα να έχει συναντήσεις με αυτοδιοικητικούς του νησιού), ολόκληρη η Κρήτη είναι συγκλονισμένη από τον αδιάκοπο φόρο αίματος που πληρώνει στο Βόρειο Οδικό Άξονα, όπου η Κυβέρνηση έχει παίξει τα ρέστα της στην πολιτική ανακολουθία και τη ντροπιαστική ασυνέπεια.

ΒΟΑΚ ακούμε και ΒΟΑΚ δε βλέπουμε αφού η πορεία του εξελίσσεται σε ένα ναρκοπέδιο προβλημάτων που δε λύνονται και κινδυνεύουν να τινάξουν στον αέρα την υλοποίηση του.

 

Ο Χ. Σταϊκούρας

Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται με ενδιαφέρον η κάθοδος του υπουργού, που έχει προγραμματιστεί να έχει συναντήσεις με τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σ. Αρναουτάκη, με το Δήμαρχο Ηρακλείου Α. Καλοκαιρινό ενώ θα επισκεφθεί και το αεροδρόμιο Ηρακλείου από όπου αναμένονται και επίσημες ανακοινώσεις.

Οι τοπικοί φορείς αναμένουν με ενδιαφέρον την έλευση του υπουργού που καλείται να απαντήσει σε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα, με κορυφαίο αυτό του ΒΟΑΚ που καταγράφει δραματικές παρατάσεις, απαράδεκτες καθυστερήσεις, και την ίδια ώρα, το αίμα τρέχει ζεστό στην άσφαλτο στο «βόρειο φονικό άξονα» όπως τον χαρακτηρίζουν πολίτες εξοργισμένοι που αγανακτούν από τους απαράδεκτους χειρισμούς που προκαλούν ευθέως το κοινό αίσθημα.

Το 85% του μεγάλου έργου του ΒΟΑΚ Χανιά Ηράκλειο δεν έχει ακόμα συμβασιοποιηθεί αφού εκτός των άλλων εκκρεμοτήτων, είναι ένα έργο το οποίο δεν έχει ωριμάσει κοινωνικά πολιτικά και βέβαια και σε τεχνικό επίπεδο βρίθει εκκρεμοτήτων.

Στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157,5 χλμ., (με 2 προαιρέσεις, το Κίσσαμος – Χανιά και τον ανισόπεδο κόμβο της οδικής σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο Χανίων), συνολικού προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ έχει εκδοθεί απόφαση ανάδειξης προσωρινού αναδόχου (ΓΕΚ Τέρνα) στις 21 Μαρτίου 2024 και εκκρεμεί η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων ώστε να υπογραφεί η σύμβαση. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το έργο πλέει σε αχαρτογράφητα νερά και δεν υπάρχει εκτίμηση για το πότε θα ξεκινήσει η κατασκευή του.

Και βέβαια την ίδια στιγμή κρέμεται πάνω από το έργο η δαμόκλειος σπάθη της απένταξης των 200 εκ ευρώ που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης για έργα υποδομών του συγκεκριμένου τμήματος του ΒΟΑΚ που είναι ένα ζήτημα πως θα απορροφηθούν μέχρι τις 31-12-2025…

Στο πιο μεγάλο εργοτάξιο του ΒΟΑΚ που ούτε καν έχει συμβασιοποιηθεί, εκτός από τα τεράστια ζητήματα που έχουν ανοίξει με τις απαλλοτριώσεις ειδικά στο Ρέθυμνο, όπου το πρόβλημα είναι εκρηκτικό, υπάρχουν τεράστια ζητήματα με τις συνδέσεις του ΒΟΑΚ με τις πόλεις. Εδώ η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει τεράστια δυσκολία να αναμετρηθεί με το αυταπόδεικτο ότι δηλαδή είναι αδιανόητο ο νέος ΒΟΑΚ να διχοτομεί τις πόλεις και να πρέπει οι πολίτες να πληρώνουν διόδια για να μετακινηθούν από τη μια πλευρά στην άλλη.

Την ίδια στιγμή το δημόσιο έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, με προϋπολογισμό 190 εκατ. και χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης 90 εκατ. που συμβασιοποιήθηκε το Σεπτέμβρη του 2022, και θεωρητικά πρέπει να έχει τελειώσει του χρόνου, εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις που δεν λύνονται. Το έργο που είναι ξεκάθαρο ότι συμβασιοποιήθηκε χωρίς να έχει ούτε την απαραίτητη μελετητική ωριμότητα, προβλέπει την κατασκευή τετράιχνης αρτηρίας, με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, συνολικού μήκους 14,5 χλμ.

Συνιστά προκλητικό εμπαιγμό το γεγονός ότι ενώ το παραπάνω έργο θα πρέπει να ολοκληρωθεί φθινόπωρο του 2025 τέτοια εποχή, είναι προφανές ότι αυτό δεν μπορεί να συμβεί αφού ακόμα δεν έχουν τακτοποιηθεί βασικά ζητήματα απαλλοτριώσεων, εγκρίσεων περιβαλλοντικών μελετών, ενώ εντοπίζεται και αργή ανταπόκριση των φορέων κοινής ωφελείας.

Το τρίτο τμήμα του έργου Χερσόνησος Νεάπολη, είναι έργο ΣΔΙΤ όπου το εργοτάξιο που θα αναπτυχθεί σε μια έκταση 22,5 χιλιομέτρων, δεκατέσσερις μήνες μετά τη συμβασιοποίηση του, μόλις τον Αύγουστο, ξεκίνησε η διαδικασία των διαμορφώσεων στο ύψος του Σεληνάρι όπου πρόκειται να κατασκευαστεί ένα εξαιρετικά απαιτητικό και δύσκολο έργο που αφορά στην διάνοιξη δύο δίδυμων σηράγγων. Και στο συγκεκριμένο τμήμα του έργου υπάρχουν σοβαρά ανοικτά ζητήματα απαλλοτριώσεων.