ΒΟΑΚ

Τέσσερις σύμβουλοι και… σκιώδη διόδια για τον ΒΟΑΚ

Στρατιές συμβούλων ετοιμάζεται να προσλάβει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που θα κοστίσουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, προκειμένου να συμβάλουν για τέσσερις μήνες στις προκαταρτικές ενέργειες για την προετοιμασία του διαγωνισμού αναφορικά με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.

Το Υπουργείο ήδη έχει αναρτήσει τις αποφάσεις του στο διαδίκτυο, για την πρόσληψη νομικού συμβούλου, χρηματοοικονομικού συμβούλου και συμβούλου εκπόνησης ανάλυσης κόστους – οφέλους του έργου, προκειμένου να εκκινήσουν οι διαδικασίες προηγήθηκε η επιλογή του τεχνικού συμβούλου.

Εκτός από το γεγονός πως μέσα στις αρμοδιότητες του χρηματοοικονομικού συμβούλου, είναι η εξέταση των λεγόμενων «σκιωδών διοδίων» για τον Βόρειο Οδικό Άξονα, υπάρχουν πολύ περισσότερα και σοβαρότερα ερωτηματικά τα οποία ανακύπτουν από τις συμβάσεις. Κι αυτό γιατί, όπως κατ’ επανάληψη έχει επισημάνει η «Π», το Υπουργείο δεν θα ακολουθήσει τη διαδικασία στρατηγικής μελέτης, αλλά τη λογική προεπιλογής εταιρείας, η οποία θα προχωρήσει σε μια «μελέτη – κατασκευή».

Υπ’ αυτή την έννοια τίθεται το ερώτημα του πώς ακριβώς θα συνεπικουρήσουν το Υπουργείο και οι συγκεκριμένοι σύμβουλοι, οι οποίοι μάλιστα θα πληρωθούν αδρά, όταν δεν υπάρχουν οι κατάλληλες μελέτες για την υλοποίηση του έργου, οι οποίες προβλέπεται να καταρτιστούν, αφού το έργο δοθεί σε εταιρεία.

Σε αυτά τα καυτά ερωτήματα καλείται να απαντήσει ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος μέχρι στιγμής δεν έχει δώσει σχετικές απαντήσεις κι απλά αρκείται σε δηλώσεις ότι όλες οι διαδικασίες κινούνται κανονικά κι αναμένεται να επιταχυνθούν, διότι ένας νέος, σύγχρονος και ασφαλής οδικός άξονας είναι αναγκαίος στην Κρήτη.

Η στρατηγική που ακολουθεί ωστόσο το Υπουργείο απέχει πολύ από τις δηλώσεις του υπουργού και συνηγορεί στο γεγονός πως για μία ακόμα φορά υπάρχουν μεν αισιόδοξες εξαγγελίες για ένα έργο όμως που περισσότερο μοιάζει με «φούσκα» και λιγότερο με πραγματικότητα.

Η KANTOR και τα σενάρια με την ΕΤΕπ

Ο οικονομικός φορέας KANTOR Σύμβουλοι Επιχειρήσεων Α.Ε. είναι εκείνος που αναλαμβάνει να ορίσει χρηματοοικονομικό σύμβουλο για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης για το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα.

Η συνολική αμοιβή του συμβούλου θα είναι 128.000 ευρώ προ ΦΠΑ ενώ η διάρκεια της σύμβασης θα είναι τέσσερις μήνες.

Η πρόληψη του χρηματοοικονομικού συμβούλου κρίνεται απολύτως αναγκαία, ενώ το αντικείμενο απασχόλησής του αναλύεται στις εξής παραμέτρους:

  1. Αξιολόγηση από χρηματοοικονομικής / εμπορικής άποψης τού υπό δημοπράτηση έργου, όπως αυτό θα διαμορφωθεί με την υποβολή των στοιχείων από τον Ο.Α.Κ. Α.Ε.
  2. Επισκόπηση, πρόταση και αξιολόγηση των πιθανών πηγών εσόδων που θα συνεισφέρουν στη βιωσιμότητα του έργου, ομόλογα έργου, π.χ. αμοιβές διαθεσιμότητας, σκιώδη διόδια, βινιέττα, εισπράξεις παρόδιων δραστηριοτήτων, διασταυρούμενες επιδοτήσεις, ομόλογα έργου.
  3. Καταγραφή των όρων και προϋποθέσεων χορήγησης των κεφαλαίων τα οποία καταρχήν προτίθεται να διαθέσει για το έργο η ΕΤΕπ και να κινητοποιήσει από άλλες τράπεζες.
  4. Διαμόρφωση σεναρίων βέλτιστης χρήσης των κεφαλαίων τα οποία καταρχήν προτίθεται να διαθέσει για το Έργο η ΕΤΕπ και να κινητοποιήσει από άλλες τράπεζες.
  5. Διαμόρφωση σεναρίων βιωσιμότητας του έργου (δυνατότητα αποπληρωμής δανείων και ιδίων κεφαλαίων παραχωρησιούχου) και ειδικές απαιτήσεις χρηματορροών σε κάθε σενάριο.
  6. Υποστήριξη στην εκτίμηση των συνθηκών της ελληνικής και διεθνούς τραπεζικής αγοράς σε σχέση με τη χρηματοδότηση παρόμοιων έργων.
  7. Υποβολή προτάσεων ως προς τα χρηματοοικονομικά και εμπορικής φύσεως θέματα που θα περιλαμβάνονται στο Τεύχος της Α’ φάσης του διαγωνισμού.
  8. Υποστήριξη, σε συνεργασία με το νομικό σύμβουλο της αναθέτουσας αρχής στην διαμόρφωση της δομής και αρχιτεκτονικής του διαγωνισμού.
  9. Καταρχήν αποτίμηση των συνεπειών των διαφόρων σεναρίων χρηματοοικονομικής και συμβατικής διαρρύθμισης σύμφωνα με το ESA 2010 το MGDD 2016, τον οδηγό «A Guide to the Statistical Treatment of PPPs – September 2016» και όποια άλλα έντυπα αναμένεται να εκδοθούν σε εξειδίκευση των ανωτέρω.
  10. Υποβοήθηση/υποστήριξη από χρηματοοικονομικής/εμπορικής άποψης της αναθέτουσας αρχής και του νομικού συμβούλου στην κατάρτιση και υποβολή της απαιτούμενης γνωστοποίησης κρατικής ενίσχυσης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής στις επαφές με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ε.Ε. για τη χορήγηση της σχετικής έγκρισης εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί μη χορήγησης ανεπίτρεπτης κρατικής ενίσχυσης  για το έργο, εφόσον προκύψει από τις αρχικές μελέτες βιωσιμότητας του έργου.
  11. Υποβοήθηση/υποστήριξη από χρηματοοικονομικής/εμπορικής άποψης της αναθέτουσας αρχής και του νομικού συμβούλου στην κατάρτιση και υποβολή Φακέλου Ένταξης του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
  12. Συμμετοχή σε όλες τις συσκέψεις, στις οποίες θα ζητείται η παρουσία του Συμβούλου από την κοινή επιτροπή ή / και την Υπηρεσία.

 

Το γραφείο της Ευαγγ. Παυλάκη αναλαμβάνει τη νομική στήριξη

Η νομικός Παυλάκη Ευαγγελία είναι εκείνη που αναλαμβάνει την παροχή υπηρεσιών νομικού συμβούλου για το έργο του Bόρειου Oδικού Άξονα. Η αμοιβή της συμβούλου ορίζεται στις 57.500 ευρώ προ ΦΠΑ, με διάρκεια σύμβασης τους τέσσερις μήνες.

Το αντικείμενο απασχόλησης του νομικού συμβούλου είναι απολύτως ειδικό και αναλύεται:

  1. Νομική υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής και της αρμόδιας υπηρεσίας για τις προκαταρκτικές ενέργειες και διαδικασίες προετοιμασίας της προκήρυξης της σύμβασης για την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του τμήματος του «ΒΟΑΚ Χανιά – Αγ. Νικόλαος».
  2. Νομική αξιολόγηση και εντοπισμός θεμάτων και προβλημάτων των πιθανών πηγών εσόδων που θα συνεισφέρουν στη βιωσιμότητα του έργου που θα έχει παραθέσει ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος (π.χ. αμοιβές διαθεσιμότητας, σκιώδη διόδια (shadow tolls), βινιέττα (vignette), εισπράξεις παρόδιων δραστηριοτήτων, διασταυρούμενες επιδοτήσεις (cross subsidies), ομόλογα έργου (project bonds).
  3. Σχολιασμός των όρων και προϋποθέσεων χορήγησης των κεφαλαίων τα οποία καταρχήν προτίθεται να διαθέσει για το έργο η ΕΤΕπ και να κινητοποιήσει από άλλες τράπεζες.
  4. Σχολιασμός της διαμόρφωσης σεναρίων βέλτιστης χρήσης των κεφαλαίων τα οποία καταρχήν προτίθεται να διαθέσει για το έργο η ΕΤΕπ και να κινητοποιήσει από άλλες τράπεζες, που θα παραθέσει ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος.
  5. Υποβολή προτάσεων για την διαμόρφωση της δομής και αρχιτεκτονικής όλων των φάσεων του διαγωνισμού και σύνταξη του τεύχους προκήρυξης «Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος-προεπιλογή» και συνεργασία με τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο.
  6. Νομική υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής και της κοινής επιτροπής του άρθρου 6 της προγραμματικής σύμβασης κατά την υιοθέτηση των κριτηρίων επιλογής που θα συμπεριληφθούν στο τεύχος της εκδήλωσης ενδιαφέροντος της Α’ φάσης της διαδικασίας του διαγωνισμού. Επίσης θα υποστηρίξει νομικά την αναθέτουσα αρχή σε περίπτωση κατάθεσης οποιασδήποτε προσφυγής κατά του Τεύχους Προκήρυξης «Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος-προεπιλογή» της Α’ Φάσης.
  7. Καταρχήν αποτίμηση των συνεπειών των διαφόρων σεναρίων χρηματοοικονομικής και συμβατικής διαρρύθμισης σύμφωνα με το ESA 2010 (European System of Accounts) το MGDD 2016, τον οδηγό «Α Guide to the Statistical Treatment of PPPs – September 2016» και όποια άλλα έντυπα αναμένεται να εκδοθούν σε εξειδίκευση των ανωτέρω (π.χ. αντίστοιχο του Risk Distribution and Balance Sheet Treatment Practical Guide Second Edition, November 2014).
  8. Υποβοήθηση/υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής στην κατάρτιση και υποβολή της απαιτούμενης γνωστοποίησης κρατικής ενίσχυσης («Γνωστοποίηση») προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής στις επαφές με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ε.Ε. για τη χορήγηση της σχετικής Έγκρισης (Clearance) εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί μη χορήγησης ανεπίτρεπτης κρατικής ενίσχυσης για το Έργο, εφόσον προκύψει από τις αρχικές μελέτες βιωσιμότητας του έργου.
  9. Υποβοήθηση/υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής στην κατάρτιση και υποβολή φακέλου ένταξης του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
  10. Συμμετοχή σε όλες τις συσκέψεις, στις οποίες θα ζητείται παρουσία του συμβούλου από την Κοινή Επιτροπή ή / και την Υπηρεσία (τυχόν έξοδα μετάβασης εκτός Αθηνών περισσότερο από μια φορά ή στο εξωτερικό δεν περιλαμβάνονται στη συμβατική αμοιβή).

Η σύμβαση μελέτης για την οδική ασφάλεια

Υπογράφτηκε χθες η σύμβαση μελέτης οδικής ασφάλειας στον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης. Τη σύμβαση συνυπέγραψαν ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης και ο εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας ADT Ωμέγα Χάρης Ανδρικόπουλος και Παναγιώτης Τονιόλος. Το “παρών” στην υπογραφή έδωσαν επίσης ο Περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, ο Διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων Γιώργος Αγαπάκης και ο βουλευτής Νίκος Ηγουμενίδης.

Αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκπόνηση επιμέρους μελετών κατά τμήματα στον ΒΟΑΚ με ιεράρχηση προτεραιοτήτων:

  1. Για τη λήψη άμεσων μέτρων βελτίωσης οδικής ασφάλειας, όπως διορθώσεις – συμπληρώσεις σήμανσης – ασφάλισης, αντιολισθηρά οδοστρώματα κυκλοφορίας, κλαδοκοπές, κ.α.),
  2. Αναθεωρήσεις ορίων ταχύτητας κατά τμήματα
  3. Διορθώσεις επικλίσεων οδοστρωμάτων
  4. Απορροές ομβρίων νερών
  5. Αποκαταστάσεις ευστάθειας πρανών κ.α.

Ο συνολικός χρόνος ολοκλήρωσης του μελετητικού αντικειμένου ορίζεται συνολικά σε  12 μήνες με τμηματική παράδοση των άμεσων μέτρων οδικής ασφάλειας σε 6 μήνες.

Οι εργασίες που θα προκύψουν από την εκπόνηση της μελέτης αυτής θα προταθούν για υλοποίηση με χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος της οδικής ασφάλειας του ΕΣΠΑ 2014-2020.

«Μια πολύ σημαντική σύμβαση υπογράφηκε από τον ΟΑΚ και τους αναδόχους, γιατί θα δώσει μια ολοκληρωμένη μελέτη για όλο τον οδικό άξονα» ανέφερε μεταξύ άλλων ο περιφερειάρχης Κρήτης σε δηλώσεις του για να προσθέσει: «Όλοι οι φορείς πρέπει να δούμε πώς θα ολοκληρωθεί σύντομα η μελέτη ώστε να υλοποιηθεί το έργο. Επίσης είναι οι κόμβοι της Αγίας Πελαγίας, η περιοχή της Γεωργιούπολης, που είναι κοντά στα 12 εκατομμύρια, που άμεσα μπορούν να ξεκινήσουν και η εκτίμηση είναι ότι το ύψος θα είναι το διπλάσιο από τα 25 εκατομμύρια τα οποία είναι εγκεκριμένα».

Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος του ΒΟΑΚ Φώτης Καζάσης υποστήριξε ότι «το πλάνο είναι μέσα στο πρώτο εξάμηνο να έχουν αναδειχθεί τα πλέον βραχυπρόθεσμα μέτρα τα οποία θα πρέπει να ληφθούν άμεσα και από εκεί και πέρα με ό,τι άλλο προκύψει να διεκδικηθούν οι κατάλληλοι πόροι, ούτως ώστε μέχρι να υλοποιηθεί σε οποιαδήποτε μορφή του ο νέος βόρειος οδικός άξονας Κρήτης, να μπορέσουν να γίνουν όλες οι επεμβάσεις οι οποίες θα αναβαθμίσουν την οδική ασφάλεια».

 

H REMACO θα δει το κόστος – όφελος

Η εταιρεία REMACO Α.Ε. Σύμβουλοι Επιχειρήσεων και Ανάπτυξης είναι η εταιρία που θα αναλάβει να ορίσει σύμβουλο εκπόνησης και ανάλυσης κόστους – οφέλους για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης για το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά – Άγιος Νικόλαος.

Η διάρκεια της σύμβασης είναι 4 μήνες, ενώ η συνολική αμοιβή του συμβούλου ανέρχεται στο ποσό των 59.000 ευρώ προ ΦΠΑ.  Ο σύμβουλος εκπόνησης ανάλυσης κόστους – οφέλους θα αναλάβει να υποβοηθήσει την αρμόδια υπηρεσία επί των προκαταρτικών ενεργειών και στην προετοιμασία της διαδικασίας διεθνούς διαγωνισμού για τη σύναψη της σύμβασης «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά – Άγιος Νικόλαος». Το αντικειμένου του συμβούλου είναι, όπως προκύπτει από τη σύμβαση, απολύτως ειδικό, ενώ στο πλαίσιο της σύμβασης συνοπτικά ο σύμβουλος εκπόνησης και ανάλυσης κόστους – οφέλους θα αναλάβει να πραγματοποιήσει τα εξής:

  1. Επιτελική σύνοψη και μεθοδολογικές προσεγγίσεις.
  2. Πλαίσιο και στόχοι έργου.
  3. Προσδιορισμός του έργου.
  4. Κυκλοφοριακή ανάλυση.
  5. Λειτουργικά χαρακτηριστικά του έργου.
  6. Ανάλυση ευαισθησίας κινδύνου.
  7. Χρηματοοικονομική ανάλυση.
  8. Συμπεράσματα.