ΛΙΜΑΝΙ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

Ένα σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση της οριστικοποίησης της πολιτικής συμφωνίας με την οποία η χερσαία ζώνη του λιμανιού θα περάσει στη δικαιοδοσία του Δήμου Ηρακλείου, έγινε χθες στο πλαίσιο μιας ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε  στον ΟΛΗ.

Στη σύσκεψη  συμμετείχαν ο πρόεδρος και η αντιπρόεδρος του Οργανισμού, ο κ. Α.Φιλλιπής και η Αγγ. Σμυρνάκη αντίστοιχα, ενώ τη Λότζια εκπροσώπησε ο δήμαρχος Β. Λαμπρινός, ο αντιδήμαρχος Γ. Αναστασάκης και οι εκπρόσωποι όλων των δημοτικών παρατάξεων  Β. Σισαμάκης, Ηλ. Λυγερός και Μιχ. Κασαπάκης. Συζητήθηκαν  όλες οι παράμετροι του θέματος και συμφωνήθηκε να τεθεί ξανά στην επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Η πολιτική πλατφόρμα του διαλόγου που άνοιξε ένα χρόνο πριν έχει ως αφετηρία τις πρωθυπουργικές δεσμεύσεις για την παραχώρηση της χερσαίας ζώνης στον Δήμο Ηρακλείου. Η πολιτική αυτή δέσμευση σηματοδότησε  και το τέλος του «ψυχρού πολέμου» που κράτησε πολλά χρόνια, στη βάση μιας προαιώνιας αντιπαράθεσης για το ποιος πρέπει να κατέχει όλο το τμήμα της παραλιακής ζώνης από τη Ν. Αλιναριασσό μέχρι και το Μπεντενάκι.

Η απόφαση του ΟΛΗ για τη χερσαία ζώνη

Για πρώτη φορά Δήμος Ηρακλείου και ΟΛΗ κάθισαν στο ίδιο τραπέζι μετά τις επίσημες εξαγγελίες του πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα από το Ηράκλειο για την παραχώρηση τμήματος της χερσαίας ζώνης από το λιμάνι στην πόλη. Από τότε προσπαθούν να καταλήξουν σε ένα κοινό πλαίσιο συμφωνίας με την προοπτική να επικυρωθεί από τα αρμόδια υπουργεία.

Τον Ιούνιο η διοίκηση του ΟΛΗ διαμόρφωσε στο σύνολό της την ολοκληρωμένη πρόταση για το πώς πρέπει να καθοριστούν τα όρια παραχώρησης της χερσαίας ζώνης.

Η πρόταση στην οποία έχει καταλήξει ο Οργανισμός προβλέπει μεταξύ άλλων ότι θα παραχωρηθεί στον Δήμο Ηρακλείου όλο το τμήμα της χερσαίας ζώνης που αναπτύσσεται από τα κάγκελα του λιμανιού (που δεν συνδέεται με τη λιμενική δραστηριότητα) και νοτίως, με εξαίρεση κάποια συγκεκριμένα σημεία, τα οποία συνδέονται άρρηκτα με την ιστορία του λιμανιού, όπως για παράδειγμα τις εγκαταστάσεις του Θεατρικού Σταθμού, του ΚΤΕΛ, του Λιμενικού Περίπτερου.

Η προσέγγιση αυτή αντιμετωπίζεται θετικά από τη δημοτική Αρχή που σε κάθε αναφορά της στη χερσαία ζώνη προτάσσει το σχεδιασμό της για την εφαρμογή του προγράμματος της  Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης μέσα από το οποίο τονίζει ότι επιθυμεί να συνδέσει ενεργά τη λειτουργία του λιμανιού ως πύλης εισόδους (εκατοντάδων τουριστών) με την πόλη.  Την πρόταση του Οργανισμού αντιμετωπίζουν θετικά και οι περισσότερες δημοτικές παρατάξεις που είναι θιασώτες της προσέγγισης του ΟΛΗ με εξαίρεση τον κ. Μ. Κασαπάκη, που τόνισε ότι θα πρέπει να εξεταστεί όλο το πλαίσιο της συμφωνίας παραχώρησης με μεγάλη σχολαστικότητα και προσοχή.

Από την πλευρά της δημοτικής Αρχής, πάντως, υπήρξε δέσμευση ότι το όλο θέμα θα έρθει σύντομα στο Δημοτικό Συμβούλιο, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τις επόμενες κινήσεις, στις οποίες θα πρέπει να προχωρήσει ο ΟΛΗ για την εξαιρετικά σύνθετη διαδικασία παραχώρησης της χερσαίας ζώνης.

Επίσης, μετά την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, θα πρέπει να προχωρήσουν οι αναγκαίες τροποποιήσεις και στο γενικό πολεοδομικό σχέδιο και στο ρυμοτομικό και όλες οι αναγκαίες προσαρμογές. Το τελικό κείμενο στο οποίο θα καταλήξουν Δήμος και ΟΛΗ θα πρέπει να  επικυρωθεί από τα Υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας  αλλά και από το ΤΑΙΠΕΔ που θα πρέπει να δώσει την έγκρισή του.

Το θέμα της  μαρίνας στο Παγκρήτιο δεν τέθηκε στη συνεδρίαση

Παρά το γεγονός ότι αναμενόταν στη χθεσινή συζήτηση να ανοίξει και το θέμα της μαρίνας στο Παγκρήτιο Στάδιο, τελικά δεν υπήρξε η παραμικρή αναφορά.

Πρόκειται για μια συζήτηση σίγουρα όχι εύκολη, καθώς η πλευρά του ΟΛΗ  ανέμενε αυτονόητα από τον Δήμο μια καταρχήν συνεννόηση πριν οδηγηθεί το επίμαχο θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο και πριν το Σώμα αποφασίσει την κατασκευή μαρίνας στο Παγκρήτιο Στάδιο.

Με δεδομένο, μάλιστα, το γεγονός ότι στα σχέδια του μάστερ πλαν του λιμανιού υπάρχει επικαιροποιημένη μελέτη από την πλευρά του ΟΛΗ για τη δημιουργία μαρίνας μέσα στο λιμάνι, είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι ο Δήμος έδειξε να μην λαμβάνει την παράμετρο αυτή υπόψη του. Επίσης, δεν έχει διαφύγει από την προσοχή των στελεχών του ΟΛΗ το γεγονός ότι ο Δήμος επέλεξε να μη συζητήσει σε επίπεδο σχεδιασμού και συντονισμού ένα τόσο σύνθετο και σημαντικό θέμα όπως είναι η μαρίνα δίπλα στο Παγκρήτιο.

Προχωρά  η ιδιωτικοποίηση και του λιμανιού

Ο υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός
Ο υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός

«Αριστερό πρόσημο» στην πώληση των δέκα μεγάλων λιμανιών της χώρας, ανάμεσα στα οποία και του Ηρακλείου, προσπαθεί να δώσει η κυβέρνηση, που μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να προχωρήσει τις διαδικασίες ιδιωτικοποιήσεων. Με βάση τις εξελίξεις που δρομολογούνται, η κυβέρνηση και το Υπουργείο προσανατολίζονται σε ιδιωτικοποιήσεις, χωρίς να μένει εκτός το λιμάνι του Ηρακλείου.

Η αξιοποίηση μάλιστα του κάθε λιμανιού ξεχωριστά βρίσκεται στη φάση επεξεργασίας, με το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου να έχει ήδη αναθέσει τη σχετική εκπόνηση μελέτης σε ανεξάρτητους συμβούλους. Όταν ολοκληρωθεί η στρατηγική μελέτη, αναμένεται να εκκινήσουν και οι διαδικασίες αξιοποίησης και παραχωρήσεων, με το Ηράκλειο να βρίσκεται ψηλά στη λίστα, δεδομένης της δυναμικής και των μεγεθών του.

Παρά το γεγονός πως το κυρίαρχο ενδιαφέρον ιδιωτικοποιήσεων προβλέπεται να κινηθεί στα λεγόμενα «Λιμάνια της Αττικής», δηλαδή σε Λαύριο και Ραφήνα, πρέπει να θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως αμέσως μετά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για ιδιωτικοποίηση θα βρεθούν τα λιμάνια της Πάτρας και του Ηρακλείου.

Επίσημα, το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός, «ξορκίζει» βέβαια τον όρο “πώληση” σε σχέση με τα λιμάνια και αναφέρεται σε… παραχωρήσεις. Από το Υπουργείο μάλιστα οι παραχωρήσεις προσδιορίζονται σε ένα σχήμα τύπου Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς ή Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Υπενθυμίζεται, ωστόσο, πως όταν τα μέλη της κυβέρνησης βρίσκονταν στην αντιπολίτευση, το συγκεκριμένο σχήμα τότε το ονόμαζαν «ξεπούλημα» σε βάρος των Ελλήνων πολιτών και του  ελληνικού Δημοσίου.  Σε επίσημες δηλώσεις του στο Πρακτορείο FM, ο υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός υποστηρίζει ότι πρέπει η κυβέρνηση να δει «την αξιοποίηση των 10 Οργανισμών Λιμένων» και να γίνει «κάποια παραχώρηση χρήσεων σε αυτά τα λιμάνια».

Ο υφυπουργός υποστηρίζει ότι τα πειράματα τόσο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, όσο και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης έδειξαν πως η μερική ιδιωτικοποίηση ή παραχώρηση χρήσεων μπορεί να είναι επωφελής για τον τόπο και την οικονομία.

Στο μεταξύ, πραγματοποιήθηκε χθες σύσκεψη αναφορικά με την παραχώρηση των λιμανιών, όπου οι εκπρόσωποι του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ενημέρωσαν την ηγεσία του Υπουργείου για τη μέχρι σήμερα πορεία της ενιαίας διοικητικής διαχείρισης των δέκα μεγάλων λιμανιών.

Στη συνάντηση τονίστηκε ότι από το Ταμείο έχει επιτευχθεί, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, εξορθολογισμός των δαπανών και βελτίωση των εσόδων, με αποτέλεσμα και οι 10 Οργανισμοί Λιμένος να παρουσιάζουν κερδοφορία. Στελέχη του ταμείου αποκρατικοποιήσεων υποστήριξαν ότι οι 10 Οργανισμοί Λιμένος διαθέτουν προϋπολογισμούς που παρακολουθούνται μηνιαίως, ενώ επεσήμαναν ότι είναι σε εξέλιξη η τακτοποίηση χρόνιων θεμάτων με Δήμους, που αφορούν τον αποχαρακτηρισμό των Χερσαίων Ζωνών τους.