ΣΤΟ ΟΡΟΠΕΔΙΟ Μία σήραγγα αλλάζει τα δεδομένα

Αλλάζει ο οδικός χάρτης του Λασιθίου με ένα μεγάλο έργο που δρομολογείται και αφορά στη δημιουργία σήραγγας μήκους 1,5 χιλιομέτρου, όπου το πλάτος του οδοστρώματος θα είναι 8,5 μέτρα και θα περιλαμβάνει πεζοδρόμια πλάτους 1,06 μέτρων, και μέσα από αυτή θα οδηγούνται απευθείας τα οχήματα από την Κερά στο Οροπέδιο και συγκεκριμένα στην περιοχή του Πινακιανού.

Ο σχεδιασμός που φέρει τη σφραγίδα της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, παρουσιάστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Οροπεδίου, από το στέλεχος του ΟΑΚ κ. Γ. Αγαπάκη, ο οποίος εξήγησε όλα τα δεδομένα της προκαταρκτικής μελέτης που έχει γίνει, η οποία προβλέπει εκτός των άλλων την δημιουργία μιας δεύτερης βοηθητικής σήραγγας για τους πεζούς, όπως επίσης και τη δρομολόγηση δύο σημαντικών συνοδών έργων που αφορούν στην αποκατάσταση των οδικών τμημάτων από το Κράσι μέχρι την Κερά, όπως επίσης και την παραλίμνια οδό των Ποταμιών που έχουν υποστεί καθιζήσεις.

Ο Διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ εξήγησε στο Δημοτικό Συμβούλιο ότι η προκαταρκτική μελέτη που πραγματοποιήθηκε, έδειξε ότι υπάρχει η τεχνική δυνατότητα για την κατασκευή του σημαντικού αυτού έργου, που δεν θα λύσει μόνο ζητήματα προσβασιμότητας αναβαθμίζοντας ποιοτικά τη συγκοινωνία από και προς το Οροπέδιο, αλλά έρχεται να λύσει μια σειρά από ζητήματα που αφορούν την οδική ασφάλεια, την πολιτική προστασία και τις συνθήκες οδήγησης μέσα σε δύσκολες καιρικές συνθήκες που συχνά απομονώνουν κυκλοφοριακά την περιοχή.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η  νέα σήραγγα έρχεται να δώσει εναλλακτική λύση στην πρόσβαση των οχημάτων από την Κερά στην περιοχή της Καρδαμούτσας, όπου οι οδηγοί διανύουν για δέκα λεπτά μια διαδρομή γεμάτη στροφές ανεβαίνοντας μια υψομετρική απόσταση που ξεπερνά τα 200 μέτρα. Τους χειμερινούς μήνες και σε συνθήκες κακοκαιρίας τα πράγματα γίνονται εξαιρετικά δύσκολα με μεγάλες αναμονές ακόμα και αδυναμία πρόσβασης. Με την κατασκευή της σήραγγας η διαδρομή αυτή θα γίνεται μέσα σε δύο λεπτά και κυρίως  ασφάλεια.

Το συνολικό του κατασκευαστικού κόστους του έργου ανέρχεται σε 69,75 εκατ. ευρώ και στην κατεύθυνση αυτή θα αναζητηθούν τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα μπορέσουν να στηρίξουν το εγχείρημα. Σε πρώτη φάση αυτό που αναμένεται να προτεραιοποιηθεί είναι η ανάθεση μιας μελέτης κόστους- οφέλους η οποία θα τεκμηριώνει την ανάγκη εκτέλεσης του έργου, και στη συνέχεια θα ανατεθεί η μελέτη του έργου που θα έχει δύο στάδια. Το πρώτο αφορά στην εκπόνηση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και όλων των γεωτεχνικών σχεδίων που απαιτούνται και το δεύτερο αφορά την ωρίμανση των κατασκευαστικών σχεδίων, ώστε το έργο να μπορεί να δημοπρατηθεί.

Το όλο θέμα αναμένεται να συζητηθεί σε σύσκεψη που σχεδιάζεται να γίνει με τους  Δημάρχους  Χερσονήσου, Οροπεδίου και τον αντιπεριφερειάρχη Ηρακλείου προκειμένου να ενημερωθούν για το σχεδιασμό, ενώ έπεται και πιο διευρυμένη συνάντηση με τον  Περιφερειάρχη, προκειμένου να συζητηθεί σε πιο οργανωμένη βάση η δρομολόγηση του έργου.

Τι προβλέπει η μελέτη

Με βάση τις Οδηγίες Μελετών Οδικών Έργων (ΟΜΟΕ) «εξετάσθηκαν δύο εναλλακτικές λύσεις χάραξης για την κατασκευή της οδικής σήραγγας. Η 1η λύση έχει στόμιο εισόδου λίγο βόρεια του Ι/Κ Πινακιανού με υψόμετρο περί τα 819 m και στόμιο εξόδου λίγο δυτικά από τον κλειστό ελιγμό που είναι κάτω από το Homo Sapiens προς τον οικισμό της Κεράς σε υψόμετρο περί τα 780 m. Η 2η λύση έχει στόμιο εισόδου στην περιοχή «Κερασιά» Τζερμιάδου με υψόμετρο περί τα 819 m και στόμιο εξόδου το ίδιο σημείο με την 1η λύση, δηλαδή λίγο δυτικά από τον κλειστό ελιγμό που είναι κάτω από το Homo Sapiens προς τον οικισμό της Κεράς σε υψόμετρο περί τα 780 m.

ΣΤΟ ΟΡΟΠΕΔΙΟ  Μία σήραγγα αλλάζει τα δεδομένα
Τα μήκη των σηράγγων είναι παρόμοια και η γεωλογία της περιοχής διέλευσης παρόμοια. Τα γεωμηχανικά χαρακτηριστικά των γεωλογικών σχηματισμών που αναμένεται να συναντηθούν κατά τη διάνοιξη της οδικής σήραγγας του Οροπεδίου Λασιθίου περιγράφονται σε επόμενο κεφάλαιο της παρούσας τεχνικής έκθεσης. Από τις 2 τεχνικές λύσεις επιλέγεται η 1η η οποία έχει στόμιο εισόδου λίγα μέτρα βόρεια του Ι/Κ Πινακιανού με υψόμετρο περί τα 819 m, καθώς είναι πιο κεντροβαρική για όλους τους οικισμού του Οροπεδίου Λασιθίου και στόμιο εξόδου λίγο δυτικά από τον κλειστό ελιγμό που είναι κάτω από το Homo Sapiens προς τον οικισμό της Κεράς σε υψόμετρο περί τα 780 m.

Το στόμιο εισόδου κατασκευάζεται σε περιοχή ασβεστολίθου, ενώ το στόμιο εξόδου σε περιοχή σχιστολίθων». Με βάση την προμελέτη,  το πλάτος του κυκλοφορούμενου οδοστρώματος είναι 8,5 m, θα έχει 2 πεζοδρόμια πλάτους 1,06 m το καθένα κάτω από τα οποία μέσα σε εγκυβωτισμένα κανάλια θα διέρχονται τα δίκτυα λειτουργίας της σήραγγας, καθαρό κυκλοφορούμενο ύψος (περιτύπωμα) 5,00 m, ενώ το max ύψος της σήραγγας μετά την μόνιμη επένδυση θα είναι 7,23 m.

Οι ΟΜΟΕ Σηράγγων προτείνουν κατά μήκος κλίση μέχρι 2%, καθώς πρόκειται για σήραγγα διπλής κατεύθυνσης (ΣΔΚ) για μήκη μέχρι 1.400 m. Για λόγους έντονου αναγλύφου  του εδάφους και προκειμένου να αποφευχθούν οι δύο περιορισμένοι ελιγμοί πριν το Homo Sapiens με έντονη κατά μήκος κλίση, προτείνεται ως βέλτιστο αποτέλεσμα η κατά μήκος κλίση 2,63%.