«Μαύρη είναι η νύχτα στα βουνά». Με αυτή τη χαρακτηριστική φράση σχολιάζεται η κατάσταση ασφάλειας των οχημάτων που κινούνται στους δρόμους της Κρήτης.
Οι κακές καιρικές συνθήκες των τελευταίων ημερών ανέδειξαν για μία ακόμα φορά την αμέλεια στις συντηρήσεις των οχημάτων αλλά και την παντελή έλλειψη προτεραιότητας που δίνουν οι οδηγοί στην ασφάλεια δίκυκλων και τετράτροχων.
Το θέμα, δυστυχώς, δεν είναι νέο, αφού οι αμέλειες, οι παραλήψεις και οι τρόποι εξοικονόμησης πόρων, ακόμα και για τα οχήματα που μετακινούν τους πολίτες, δεν αποτελούν απλά καθημερινότητα, αλλά γίνονται χειρότερες χρόνο με τον χρόνο.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων, Γιάννη Λιονάκη, υπολογίζεται ότι ο μέσος όρος για τη συντήρηση ενός οχήματος είναι τα 1.000 και πλέον χιλιόμετρα από τον προγραμματισμένο έλεγχο που προβλέπει ο κατασκευαστής.
Αν δηλαδή ένα αυτοκίνητο είναι προγραμματισμένο να περνάει από σέρβις κάθε 10.000 χιλιόμετρα, το πιθανότερο σενάριο είναι να φθάσει στο συνεργείο, αφού πρώτα έχει πραγματοποιήσει τουλάχιστον 11.000 χιλιόμετρα, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια, αλλά και τη συμπεριφορά του στον δρόμο. Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση σε σχέση με την αντικατάσταση των ελαστικών, αφού οι οδηγοί επιλέγουν να τα αντικαταστήσουν όπως τονίζεται, αφού πρώτα έχουν διανύσει έως και 20.000 χιλιόμετρα πάνω από το όριο που δίνει για την ασφάλεια και βιωσιμότητά τους ο κατασκευαστής.
Πολλοί είναι οι οδηγοί εκείνοι παράλληλα, που φθάνοντας στο συνεργείο, έστω και με καθυστέρηση, ζητούν από τους μηχανικούς να προχωρήσουν μόνο στις «απαραίτητες» εργασίες.
Ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων επίσης παραμένει δραματικά υψηλός, όπως αναφέρει ο κ. Λιονάκης, με τα ανασφάλιστα οχήματα για την Κρήτη να φθάνουν τα 15.000. Την ίδια στιγμή επίσης, όπως τονίζει ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου, οι έλεγχοι στα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων είναι πλημμελείς, με περισσότερα από 1.000.000 οχήματα σε όλη την Ελλάδα να μην έχουν περάσει καν από τον απαραίτητο έλεγχο.
Πέρα όμως από τα βασικά για την ασφάλεια των οχημάτων, οι οδηγοί φαίνεται να αγνοούν ακόμα και τα στοιχειώδη για τα οχήματά τους. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Πωλητών Πετρελαιοειδών Νομού Ηρακλείου, Λυκούργο Σαμόλη, η κατάσταση που παρουσιάζουν τα αυτοκίνητα, περνώντας από τα πρατήρια, είναι τραγική.
«Προφυλακτήρες δένονται με σύρματα, λάστιχα δεκαετίας ή και παραπάνω και εντελώς φθαρμένοι και χαλασμένοι υαλοκαθαριστήρες είναι οι περιπτώσεις που βλέπουμε καθημερινά στα πρατήρια» παρατηρεί ο κ. Σαμόλης, που εξηγεί ότι μέσα στην κρίση, οι οδηγοί δεν έχουν καμία συνείδηση φροντίδας του οχήματος τους, αδιαφορώντας για τις συνέπειες αυτής της έλλειψης τόσο προς τους ίδιους τους οδηγούς, όσο όμως και προς τους άλλους.