Κάθετα αντίθετη στον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών και την τεκνοθεσία είναι η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Εκκλησίας της Κρήτης

Με ομόφωνη απόφαση η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κρήτης τάσσεται ξεκάθαρα κατά του γάμου και της τεκνοθεσίας στα ομόφυλα ζευγάρια, όπως αποτυπώνεται με σαφήνεια στην ανακοίνωση της. «Ἡ Ορθόδοξη Εκκλησία εκφράζει τη διαχρονική της αλήθεια, η οποία δεν διαμορφώνεται με όρους επικαιρότητας. Σέβεται το πρόσωπο και τις επιλογές του κάθε ανθρώπου και δεν απορρίπτει κανένα. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι ο οποιοσδήποτε δικαιωματισμός και το κάθε κοινωνικό φαινόμενο πρέπει να καταξιώνεται και ως θεσμός.

Οι μόνοι αρμόδιοι να νομοθετούν είναι η Κυβέρνηση και η Βουλή των Ελλήνων. Όμως, η Εκκλησία, όπως και κάθε πολίτης, έχουν το συνταγματικό δικαίωμα να εκφράζουν ελεύθερα τη θέση τους» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Η ομόφωνη απόφαση της Συνόδου κατά του γάμου και της τεκνοθεσίας των ομόφυλων ζευγαριών έρχεται λίγες ημέρες μετά την πολυσυζητημένη τοποθέτηση του Αρχιεπισκόπου Κρήτης κ. Ευγένιου στη διάρκεια τηλεοπτικής εκπομπής. Φράσεις, για παράδειγμα, όπως «η ετερότητα δεν είναι αμαρτία» ή «κι εμείς οι πνευματικοί δεν είμαστε άγγελοι και αρχάγγελοι», προκάλεσαν αίσθηση, έκαναν τον γύρο της Ελλάδας και κάποιοι είχαν θεωρήσει τότε ότι η Εκκλησία της Κρήτης θα ακολουθήσει μία διαφορετική προσέγγιση, σίγουρα πιο ήπια, σε ένα θέμα  που τείνει να διχάσει  την ελληνική κοινωνία και για το οποίο έχουν διατυπωθεί φοβερά ακραίες θέσεις.

Εκκλησιαστικές πηγές που μίλησαν στην «Πατρίς» τονίζουν ότι η τοποθέτηση του Αρχιεπισκόπου Κρήτης κινήθηκε περισσότερο σε ένα ανθρώπινο και ποιμαντικό πλαίσιο, στέλνοντας όμως «λάθος μήνυμα», όπως λένε χαρακτηριστικά. Τα λεγόμενα του παρεξηγήθηκαν και κάποιοι-και εντός Συνόδου-δεν έκρυψαν τη δυσαρέσκεια τους για την παρανόηση που έγινε. «Άλλο η αγάπη και η κατανόηση και άλλο να επικροτούμε κάτι και να γίνει θεσμός. Τα διδάγματα του Ευαγγελίου δεν είναι ιδιοκτησία των Δεσποτάδων, της Συνόδου ή των παπάδων.  Εδώ η Εκκλησία δεν έχει αποδεχθεί τον πολιτικό γάμο των ετερόφυλων, θα αποδεχθεί το γάμο των ομόφυλων;».

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η τοποθέτηση του Αρχιεπισκόπου προκάλεσε έντονη δυσαρέσκεια στους κόλπους Εκκλησίας, σε εκκλησιαστικούς παράγοντες αλλά και σε πιστούς, οι οποίοι πίεζαν να υπάρξει ξεκάθαρη τοποθέτηση της Εκκλησίας της Κρήτης πάνω στο θέμα, χωρίς ήξεις, αφήξεις.

Η Σύνοδος καλεί τους βουλευτές να ακολουθήσουν

Και το όλο θέμα δεν θα εξαντληθεί, ως φαίνεται,  στην ανακοίνωση της ομόφωνης απόφασης της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου της Εκκλησίας της Κρήτης. Αναμένονται εξελίξεις. Η Εκκλησία της Κρήτης θα το «κυνηγήσει» το θέμα και θα απαιτήσει από τους βουλευτές του νησιού να πάρουν ξεκάθαρη θέση, καλώντας τους φυσικά να στηρίξουν την απόφαση της Συνόδου. Δεν αποκλείεται μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα να έχουμε εξέλιξη προς αυτή την κατεύθυνση με επιστολές της Συνόδου προς τους βουλευτές που λίγο-πολύ θα λένε: «Όσοι είστε Ορθόδοξοι, στηρίξτε τη θέση μας».

Οι ίδιες πηγές ενημέρωσης τονίζουν ότι ίσως θα δούμε να μοιράζονται στους ναούς όλης της Κρήτης εγκύκλιος στο πνεύμα και στη δομή της ομόφωνης απόφασης της Συνόδου προκειμένου οι πιστοί να ενημερωθούν για τις θέσεις της τοπικής Εκκλησίας.

Η ανακοίνωση

Ολόκληρη η ανακοίνωση της Συνόδου έχει ως εξής: «Ὁ Γάμος γιά τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι μυστήριο ἱερό, ὡς ἕνωση ψυχοσωματική μεταξύ ἄνδρα καί γυναίκας, μέ σκοπό τόν ἁγιασμό τους καί ἀνάγεται στή σχέση Χριστοῦ καί Ἐκκλησίας.

«Τό μυστήριον τοῦτο μέγα ἐστίν, ἐγώ δέ λέγω εἰς Χριστόν καί εἰς τήν ἐκκλησίαν» (Ἐφ. 5,32).

Τά συστατικά τοῦ θεσμοῦ τῆς οἰκογένειας συνδέονται ἄμεσα μέ τά διακριτά πρότυπα τοῦ πατέρα καί τῆς μητέρας, ὅπως ἐπιβεβαιώνει ἡ θεϊκή ἐντολή «Τίμα τόν πατέρα σου καί τήν μητέρα σου» (Ἔξοδ. 20, 12) καί, κατά τοῦτο, τό παιδί ἔχει ἀναφορά σ᾽ αὐτούς.

Ὁ ὁποιοσδήποτε οὐδέτερος προσδιορισμός τῶν σχέσεων αὐτῶν καταλύει τόν φυσικό θεσμό τῆς οἰκογένειας, ἀναδεικνύοντας στό ὄνομα ἑνός μονομεροῦς καί μειοψηφικοῦ «δικαιωματισμοῦ» καινοφανεῖς κοινωνικούς θεσμούς.

Ἡ ἐπίκληση περί ἰσότητας στόν γάμο ἑτερόφυλων καί ὁμόφυλων καί κατ᾽ ἐπέκταση τοῦ ἴδιου δικαιώματος τεκνοθεσίας, παραγνωρίζει τά θεμελιώδη δικαιώματα τῶν παιδιῶν νά ἀνατρέφονται καί νά διαμορφώνονται σ᾽ ἕνα οἰκογενειακό περιβάλλον, πού δέν προκαλεῖ σύγχυση ὡς πρός τήν γονεϊκή ταυτότητα.

Δέν εὐσταθεῖ τό φερόμενο ἐπιχείρημα, ὅτι ἡ θεσμοθέτηση τοῦ πολιτικοῦ γάμου τῶν ὁμόφυλων ζευγαριῶν καί ἡ ἀπ᾽ αὐτήν αὐτοδίκαιη θεσμοθέτηση τοῦ δικαιώματος τῆς τεκνοθεσίας, ἐπιβάλλεται εἴτε ἀπό ὑπερεθνικῆς ἰσχύος Συνθῆκες καί Καταστατικούς Χάρτες, εἴτε ἀπό τό Ἑνωσιακό Δίκαιο, εἴτε ἀπό τό ἰσχῦον Σύνταγμα τῆς Ἑλλάδος.

Γι᾽ αὐτό καί ἐναπόκειται σέ κάθε Κράτος, ἀνάλογα μέ τήν πολιτισμική καί κοινωνική του ταυτότητα καί τόν ἀξιακό του πολιτισμό, νά νομοθετήσει ἤ ὄχι ἐλεύθερα γιά τό ζήτημα αὐτό.

Καί αὐτό παρατηρεῖται στίς Χῶρες τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης, ὅπου δέν ὑπάρχει ὁμοιογενής ρύθμιση, ἀλλά στό πλαίσιο τῆς πολυπολιτισμικότητας ὑφίστανται ἔντονες διαφοροποιήσεις.

Εὔλογα, ὅμως, προκαλεῖ ἀπορία, γιατί πολλοί ὑποστηρικτές τοῦ «γάμου» τῶν ὁμόφυλων ἐπικαλοῦνται τίς Δυτικοευρωπαϊκές ἀξίες καί τά Εὐρωπαϊκά θέσμια, ὅταν σέ πλεῖστες τῶν ἄλλων περιπτώσεων τίς κατακεραυνώνουν.

Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἐκφράζει τή διαχρονική της ἀλήθεια, ἡ ὁποία δέν διαμορφώνεται μέ ὅρους ἐπικαιρότητας. Σέβεται τό πρόσωπο καί τίς ἐπιλογές τοῦ κάθε ἀνθρώπου καί δέν ἀπορρίπτει κανένα.

Αὐτό, ὅμως, δέν σημαίνει ὅτι ὁ ὁποιοσδήποτε δικαιωματισμός καί τό κάθε κοινωνικό φαινόμενο πρέπει νά καταξιώνεται καί ὡς θεσμός.

Οἱ μόνοι ἁρμόδιοι νά νομοθετοῦν εἶναι ἡ Κυβέρνηση καί ἡ Βουλή τῶν Ἑλλήνων. Ὅμως, ἡ Ἐκκλησία, ὅπως καί κάθε πολίτης, ἔχουν τό συνταγματικό δικαίωμα νά ἐκφράζουν ἐλεύθερα τή θέση τους.

Ἡράκλειο, 15 Ἰανουαρίου 2023

Ἀπό τήν Ἱερά Ἐπαρχιακή Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας Κρήτης.