Την ώρα που η Ευρώπη επιχειρεί να μειώσει στο μισό τους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα και χώρες όπως η Σουηδία κάνουν λόγο για θανάτους «μη αποδεκτούς», η Κρήτη φιγουράρει στις πρώτες θέσεις μεταξύ των περιοχών με τα περισσότερα θύματα τροχαίων δυστυχημάτων.
Τα στοιχεία κατατάσσουν το νησί στην έκτη θέση ανάμεσα σε περιοχές χωρών όπως η Σλοβενία, η Βουλγαρία, η Σλοβακία, αλλά και το Βέλγιο, ενώ η τελευταία έρευνα που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δείχνει ότι στους ευρωπαϊκούς δρόμους χρόνο με τον χρόνο πεθαίνουν λιγότεροι άνθρωποι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις μετρήσεις που έγιναν στο νησί το 2018 είχαμε 94 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, την ώρα που στην Ευρώπη ο μέσος όρος είναι 49 νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Όμως και σε σύνολο χώρας, – παρά τη μείωση που παρατηρείται- βρισκόμαστε στις πρώτες θέσεις μεταξύ των χωρών με τα περισσότερα θύματα τροχαίων δυστυχημάτων με 64 νεκρούς ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων.
Οι κακές υποδομές της χώρας αποτελούν σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.Τ.Α. Γιάννη Λιονάκη έναν από τους λόγους που η χώρα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις αυτής της λίστας.
«Περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθεί το 2019, το οποίο δεν ξεκίνησε καλά, αλλά όταν τελειώσει η χρονιά θα εξαχθούν πολύτιμα συμπεράσματα» είπε ο ίδιος.
Η έρευνα και η θέση της Ελλάδας
Τα νέα προκαταρκτικά στοιχεία για τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα για το 2018 που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δείχνουν ότι λιγότεροι άνθρωποι πέθαναν στους ευρωπαϊκούς δρόμους το 2018 σε σχέση με έναν χρόνο πριν
Ωστόσο, η Επιτροπή σημειώνει πως χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια προκειμένου να υπάρξει ουσιαστική βελτίωση.
Ειδικότερα, το 2018 καταγράφηκαν στην Ελλάδα 64 θάνατοι από τροχαίο ανά εκατομμύριο κατοίκων σε σχέση με 68/εκατ. το 2017 και 113/εκατ. το 2010.
Οι χώρες με το υψηλότερο ποσοστό θανάτων ήταν η Ρουμανία (96/εκατ.), η Βουλγαρία (88/εκατ.), η Λεττονία (78/εκατ.) και η Κροατία (77/εκατ.). Ακολουθούν η Πολωνία (76/εκατ.) και στην ίδια θέση η Ουγγαρία και η Ελλάδα (64/εκατ).
Στον αντίποδα, οι χώρες της ΕΕ με τα καλύτερα αποτελέσματα στην οδική ασφάλεια το 2018 ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο (28 θανάτους/ εκατομμύριο κάτοικοι), η Δανία (30/εκατ.), η Ιρλανδία (31/εκατ.) και η Σουηδία (32/εκατ.).
Οι χώρες με τη μεγαλύτερη μείωση των τροχαίων θανάτων από το 2017 έως το 2018 ήταν η Σλοβενία (-13%), η Λιθουανία (-11%), η Βουλγαρία (-9%) και η Σλοβακία και η Κύπρος (και στις δύο -8%).
Στην Ελλάδα οι θάνατοι μειώθηκαν κατά 6% σε σχέση με το 2017 και κατά 45% σε σχέση με το 2010.
Συνολικά στην ΕΕ το 2018 σημειώθηκαν περίπου 25.100 θάνατοι σε οδικά ατυχήματα. Πρόκειται για μείωση 21% σε σύγκριση με το 2010 και 1% σε σύγκριση με το 2017. Σύμφωνα με την Επιτροπή, με μέσο όρο 49 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, επιβεβαιώνεται ότι οι ευρωπαϊκοί δρόμοι είναι μακράν οι ασφαλέστεροι στον κόσμο.
Ωστόσο, σημειώνεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής, ότι η ΕΕ δεν βρίσκεται σε καλό δρόμο για να επιτύχει τον στόχο μείωσης κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μέχρι το 2020.
«Ενώ φυσικά χαιρετίζω οποιαδήποτε μείωση των αριθμών θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ακόμη και ένας θάνατος του δρόμου είναι απαράδεκτος.
Έχουμε κάνει επίπονες και φιλόδοξες προσπάθειες προκειμένου να ενισχύσουμε την οδική ασφάλεια, υιοθετώντας ένα στρατηγικό σχέδιο δράσης, συγκεκριμένες δράσεις για την ασφάλεια οχημάτων και υποδομών, καθώς και ένα πλαίσιο πολιτικής για την επόμενη δεκαετία», δήλωσε σήμερα η αρμόδια επίτροπος για τις Μεταφορές, Βιολέτα Μπουλτς, σημειώνοντας ότι η ΕΕ συνεχίζει να εργάζεται για το «Όραμα Μηδέν», δηλαδή για μηδενικούς θανάτους μέχρι το 2050.
Τέλος, σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής, επηρεάστηκε ένας μεγάλος αριθμός ευάλωτων χρηστών των δρόμων: πεζοί, ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές και ηλικιωμένοι, ιδίως στις αστικές περιοχές. Επίσης, εκτιμάται ότι, για κάθε θάνατο από τροχαίο, πέντε ακόμα άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά στους δρόμους της ΕΕ το 2018 (περίπου 135.000).