Ακόμα και αν δικαιωθούν πολίτες που πλήρωσαν, θα πάρουν πίσω τα χρήματά τους μόνο μετά από προσφυγή και μεγάλη καθυστέρηση
Ένα σκληρό μπρα ντε φερ σε σχέση με την ερμηνεία του νόμου για την περίφημη τριετία που μετρά για τη διαγραφή των κλήσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και αποτελεί σημείο τριβής του Δήμου Ηρακλείου με δεκάδες συμπολίτες μας, έγινε χθες στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης σε μια πολύωρη και έντονη συζήτηση.
Το επίμαχο θέμα τέθηκε λίγο αργότερα και στο Δημοτικό Συμβούλιο με τον αντιδήμαρχο Γ. Αγριμανάκη να ανακοινώνει ότι θα υπάρξει νέα επίσημη ανακοίνωση του Συνήγορου του Πολίτη με την οποία θα δικαιώνεται ο Δήμος, όμως στη διάρκεια της συζήτησης άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο, σε σχέση με το αν μπορεί ο Δήμος να επιστρέψει αυτόματα τα χρήματα τα οποία κακώς εισπράχθηκαν από λάθος όπου προκύπτει νομική εμπλοκή.
Όπως διευκρινίστηκε στη διάρκεια της συζήτησης, ακόμα και αν δικαιωθεί ο πολίτης από την οικονομική υπηρεσία ότι έγινε λάθος στην καταβολή της πληρωμής, δεν θα μπορεί να εισπράξει άμεσα τα χρήματα του από την οικονομική υπηρεσία, άρα θα πρέπει να προσφύγει δικαστικά.
Η σύσκεψη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση
Υπό την προεδρεία της Γενικής Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης Μαρίας Κοζυράκη, η Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη Ευανθία Σαββίδη με συνεργάτες της Ανεξάρτητης Αρχής, άνοιξε ο φάκελος της πολύκροτης υπόθεσης της είσπραξης των κλήσεων από τους Δήμους της Κρήτης στο πλαίσιο μιας διευρυμένης συζήτησης με αντιπροσωπείες των Δήμων Ηρακλείου Χανίων και Ρεθύμνου.
Η συζήτηση ήταν πολύωρη και έντονη καθώς στο επίκεντρο τέθηκε η πρόσφατη επίσημη ανακοίνωση του ο Συνήγορου του Πολίτη με την οποία εγκάλεσε και τον Δήμο Ηρακλείου για αυθαίρετη ερμηνεία του νόμου και των οδηγιών του υπουργείου Εσωτερικών ενώ παράλληλα τον εγκάλεσε γιατί δεν ανταποκρίθηκε στις παρεμβάσεις της Αρχής.
Η παρέμβαση του Συνήγορου του Πολίτη προκλήθηκε μετά τις μαζικές διαμαρτυρίες δημοτών που κατήγγειλαν τη μη νόμιμη αξίωση είσπραξης παλαιών προστίμων, λόγω της βεβαίωσής τους μετά το τέλος της λήξης της τριετίας, που λογικά θα έπρεπε να έχουν διαγραφεί.
Ο Συνήγορος του Πολίτη δικαίωσε τους διαμαρτυρόμενους δημότες τονίζοντας η τριετία για την παραγραφή των κλήσεων μετρά από την ημέρα βεβαίωσης τους. Την ίδια στιγμή ο αντιδήμαρχος Γ. Αγριμανάκης επέμεινε ότι με βάση το Υπουργείο Εσωτερικών ο χρόνος βεβαίωσης των κλήσεων αρχίζει να μετράει από την αρχή του επόμενου χρόνου.
Μετά το τέλος της συζήτησης η κ. Σαββίδη ότι ήρθαν νέα στοιχεία ότι θα συνεχιστεί η έρευνα και ότι φαίνεται να βαίνουμε σε επίλυση του ζητήματος. Αντίστοιχα η Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μ. Κοζυράκη αναφέρθηκε στην πολύωρη και έντονη συζήτηση σημειώνοντας ότι θα προκύψει ένα πόρισμα το οποίο θα αποτιμά την κατάσταση.
«Φρένο» στην αποζημίωση των πολιτών που δικαιώνονται
Λίγες ώρες αργότερα ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Γ. Αγριμανάκης, ανακοίνωσε στο Δημοτικό Συμβούλιο ότι η ανεξάρτητη Αρχή, έπειτα και από τα αποδεικτικά στοιχεία και την σαφή επιχειρηματολογία του Δήμου Ηρακλείου, αναγνώρισε και δεσμεύτηκε να αναθεωρήσει τη δημόσια τοποθέτησή της με νέο δελτίο τύπου σχετικά με τη διαχείριση των οφειλών από πρόστιμα Κ.Ο.Κ.
Όπως είπε ο Δήμος Ηρακλείου εφαρμόζει τη νομοθεσία δεν έχει προχωρήσει σε καμία αυθαίρετη ή παράνομη πρακτική γι’ αυτό δεν δέχεται τη στοχοποίηση καθώς ουδέποτε αγνόησε το νομικό πλαίσιο καθώς οι διαδικασίες έχουν γίνει σύμφωνα με την εγκύκλιο 17729/23-02-2024 του Υπουργείου Εσωτερικών.
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Μ. Καραμαλάκης τόνισε ότι περιμένει τη νέα διορθωτική ανακοίνωση του Συνήγορου του Πολίτη, στο μεσοδιάστημα ωστόσο αναρωτήθηκε τι ήταν αυτό που έκανε ο Δήμος Ηρακλείου και δεν έκαναν οι υπόλοιποι 329 Δήμοι της χώρας με αποτέλεσμα να στοχοποιηθεί.
Τάχθηκε ξεκάθαρα υπέρ της νομιμότητας και δεν έκρυψε την έκπληξη του για την περίπτωση πολίτη που του ζητά ο Δήμος να ζητήσει κλήσεις του 1984!
Απαντώντας ο αντιδήμαρχος τόνισε ότι υπάρχει η περίπτωση της συμπερίληψης πολλών κλήσεων διότι τα ειδοποιητήρια εμπεριέχουν όλα τα στοιχεία της καρτέλας των ΑΦΜ του κάθε πολίτη, ωστόσο τόνισε ότι δεν θα εισπραχθούν χρήματα πέραν της 20ετίας.
Όμως εξήγησε ότι ο νόμος δεν αφήνει περιθώρια να επιστραφούν άμεσα τα χρήματα στον πολίτη. Μάλιστα όπως εξήγησε τόσο ο αντιδήμαρχος Γ. Καραντινός όσο και ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Π. Ρυακιωτάκης, ξεκαθάρισαν ότι εφόσον καταβληθεί η οφειλή ο δημότης συνομολογεί και αποδέχεται την πληρωμή της.
Όπως όπως ξεκαθαρίστηκε υπάρχει τρόπος ο πολίτης να πάρει τα χρήματα του πίσω προσφεύγοντας δικαστικά.
Η κ. Μ. Καναβάκη σημείωσε ότι το θέμα της χρέωσης των κλήσεων έχει σοβαρές κοινωνικές διαστάσεις, μίλησε για την υποστελέχωση της υπηρεσίας και τις δύσκολες εργασιακές συνθήκες κάτω από τις οποίες δουλεύει, και σημείωσε ότι υπάρχουν πολλά ερωτηματικά εν αναμονή της νέας ανακοίνωσης του Συνήγορου του Πολίτη.
Ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Δ. Δουλουφάκης καυτηρίασε το φαινόμενο της υποστελέχωσης των δημοτικών υπηρεσιών. Αναφερόμενος στην τήρηση της νομιμότητας τόνισε ότι οι νόμοι δεν είναι και δίκαιοι, διότι δεν είναι φτιαγμένοι για να υπηρετούν τις ανάγκες των πολιτών.
Όπως είπε ακόμα και αυτή η διαφορά ερμηνείας που υπάρχει για την παραγραφή των χρεών των κλήσεων μέσα σε μια τριετία και το αν αυτή μετρά από την ημέρα βεβαίωσης της ή από 1-1- του επόμενου έτους, δείχνει ότι οι νόμοι δεν είναι δίκαιοι ενώ καυτηρίασε το γεγονός ότι ο Δήμος λειτουργεί ως εισπρακτική μηχανή που δεν παρέχει τις αντίστοιχες υπηρεσίες για τις οποίες έχουν πληρώσει ξανά και ξανά ο πολίτης.