Ένα κυκλοφοριακό σχέδιο βγαλμένο από τη δημοτική περίοδο της δημαρχίας Ασλάνη έχει ανασύρει η δημοτική Αρχή του Β.Λαμπρινού, που βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με την «Αττικό Μετρό» για τη δημιουργία τραμ στο Ηράκλειο. Για την ακρίβεια, σε αυτή τη φάση οι συζητήσεις βρίσκονται σε επίπεδο ανάθεσης τεχνοοικονομικής μελέτης, που θα προσδιορίσει το κόστος, τη βιωσιμότητα και λειτουργική κάλυψη, που μπορεί να παρέχει μια τέτοια υποδομή στο Ηράκλειο.
Για το όλο θέμα είχε χθες το πρωί συνάντηση με στελέχη της εταιρείας ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Γιάννης Αναστασάκης, ο οποίος με δηλώσεις του στην «Π» τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι ο σχεδιασμός για τη δημιουργία τραμ είναι ταυτόσημος με αυτό που είχε χαράξει ο πρώην δήμαρχος Ηρακλείου Κώστας Ασλάνης.
Δηλαδή, σχεδιάζουμε ένα τραμ, το οποίο θα κινείται στη γραμμή αεροδρόμιο – Παγκρήτιο με δεκαεπτά στάσεις μετεπιβίβασης. Αντίστοιχα, θα δημιουργηθεί και μια δεύτερη γραμμή, που θα καλύπτει την απόσταση παλιά πόλη – Κνωσός. Θα μπορούσε σε αυτόν τον σχεδιασμό να προστεθεί και μια γραμμή – περιμετρικός δακτύλιος, που θα καλύπτει την κίνηση Καμίνια – Μασταμπάς – Πόρος. Θα ενώνει, δηλαδή, το ανατολικό με το δυτικό κομμάτι της πόλης.
Ο αντιδήμαρχος, αναφερόμενος στις προοπτικές του υλοποίησης του έργου, σχολίασε ότι θέλουμε να πάμε σε κάτι πολύ πιο γρήγορο στην υλοποίηση και όχι σε κάτι φαραωνικό. Να είναι αρκούντος μεγάλο, για να εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες της πόλης, και αρκούντος μικρό, για να είναι το κόστος διαχειρίσιμο. Ο ίδιος σημειώνει ότι υπάρχουν δύο ευτυχείς συγκυρίες: Αφενός ότι είναι σε εξέλιξη η αναθεώρηση της κυκλοφοριακής μελέτης και αφετέρου ότι ο σχεδιασμός αυτός μπορεί άριστα να κουμπώσει με το ΣΟΑΠ, που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ο κ. Αναστασάκης τονίζει ότι «το Ηράκλειο, ως αστικό κέντρο μεγάλου μεγέθους σε επίπεδο χώρας, μητροπολιτικού χαρακτήρα σε επίπεδο Κρήτης, και πλέον του πρώτου πόλου σε αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα, αντιμετωπίζει μια σειρά ζητημάτων, που αφορούν σε έλλειψη συνδυασμένου πολεοδομικού και κυκλοφοριακού σχεδιασμού, στη λήψη αποσπασματικού χαρακτήρα μέτρων κατά το κρίσιμο διάστημα επέκτασης της πόλης, σε ελλειμματικές υποδομές για τον πεζό και τον ποδηλάτη, στην απουσία χάραξης ολοκληρωμένης στρατηγικής για τη δημόσια συγκοινωνία και πλήθος άλλων ζητημάτων σχετικών με τις μεταφορές.
Η υφιστάμενη κατάσταση του συγκοινωνιακού μοντέλου της πόλης συσχετίζεται άμεσα με τα χρόνια ζητήματα της πολεοδομικής ανάπτυξης και κυκλοφοριακής αταξίας στην πόλη, η οποία εδραίωσε τον ρόλο του Ι.Χ. και των άλλων μηχανοκίνητων ιδιωτικών οχημάτων, προκαλώντας μια ανάπτυξη του συστήματος μεταφορών προσανατολισμένη αυστηρά στην ιδιωτική μετακίνηση, τη χρήση των επιβατικών Ι.Χ. αυτοκινήτων και μηχανοκίνητων δίκυκλων.
Αναγνωρίζοντας τα παραπάνω, ο Δήμος Ηρακλείου έχει εκκινήσει τις διαδικασίες ανάθεσης για την εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), ενώ έχει αναπτύξει προκαταρκτική στρατηγική για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, η οποία υλοποιείται με συστηματικό τρόπο. Παράλληλα, είναι σε διαδικασία αναθεώρησης της Κυκλοφοριακής Μελέτης Παλιάς Πόλης.
Στο παραπάνω πλαίσιο, ο Δήμος Ηρακλείου εξετάζει το ενδεχόμενο ανάπτυξης δικτύου σταθερής τροχιάς, δηλαδή τραμ, τις δυνατότητες και την τεχνικο-οικονομική βιωσιμότητα ενός τέτοιου έργου υποδομής στην πόλη».