ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ Στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η ευθύνη κατασκευής του ΒΟΑΚ
Μια μακρά διαδικασία απαιτείται ως την έναρξη των εργασιών του ΒΟΑΚ.

Μία νέα κατασκευαστική εποχή για την Κρήτη … ανοίγει μετά και το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο αφορά στην «Μελέτη – Κατασκευή – Χρηματοδότηση – Λειτουργία – Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.

Μετά το άνοιγμα των προσφορών, αποδείχθηκε ότι την καλύτερη οικονομική προσφορά κατέβαλε η ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, η οποία έχει αναλάβει και την κατασκευή του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου στο Καστέλλι. Υπ’ αυτό το πρίσμα, η ΤΕΡΝΑ αναδεικνύεται σε έναν από τους σημαντικότερους «κατασκευαστικούς παίκτες» στην Κρήτη, αφού πλέον έχει αναλάβει τα μεγαλύτερα και σπουδαιότερα έργα πάνω στο νησί.

Μαζί με αυτή τη … δύναμη η ΤΕΡΝΑ βέβαια, καλείται να επιδείξει και την δέουσα υπευθυνότητα σε επίπεδο προσδοκιών που υπάρχουν από την τοπική κοινωνία αφενός, αλλά και σε σχέση με τα θέματα που θα κληθεί να διαχειριστεί το προσεχές διάστημα.

Ήδη μέχρι στιγμής, στα «αγκάθια» που έχει να διαχειριστεί η εταιρία σε συνδυασμό και συνεργασία πάντα με την κυβέρνηση, εντάσσονται τα ζητήματα στην περιοχή της Ξηροκαμάρας, που αφορούν την σύνδεση του ΒΟΑΚ με το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι, τα ζητήματα των παρακάμψεων σε Ρέθυμνο και Ηράκλειο, όπου στο Ηράκλειο τα θέματα είναι πολλά και σύνθετα, όπως επίσης και πολλά άλλα προβλήματα μικρότερης σημασίας που θα προκύψουν στη συνέχεια.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι εκπρόσωποι της εταιρίας δηλώνουν ότι έχουν την διάθεση, την εμπειρία, αλλά και τα τεχνικά μέσα, να αντιμετωπίσουν οποιοδήποτε ζήτημα ή πρόβλημα, υπό την προϋπόθεση ωστόσο ότι αυτό θα τίθεται σε χρόνους και με όρους που θα είναι αντιμετωπίσιμο.

Όπως και να έχει πάντως, η ικανοποίηση από το άνοιγμα των προσφορών είναι μεγάλη, αφού μετά από δεκαετίες, η Κρήτη μπαίνει σε μια αναπτυξιακή τροχιά, στην οποία και όφειλε να έχει εισέλθει εδώ και πολλά χρόνια.

Τα επόμενα βήματα

Η διαδικασία βέβαια μέχρι την έναρξη του κατασκευαστικού τμήματος του ΒΟΑΚ αναμένεται μακρά, αφού υπάρχουν μια σειρά από διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθηθούν.

Έτσι, στα επόμενα βήματα, εντάσσονται κατ’ αρχάς η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των φακέλων οικονομικών προσφορών, την έκδοση του σχετικού πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και την απόφαση της Αναθέτουσας Αρχής επί του πρακτικού.

Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή.

Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου κι ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.

Παραχώρηση – Κόστος

Η συνολική περίοδος παραχώρησης υπολογίζεται σε 35 έτη, από τα οποία μια περίοδος έως και 60 μηνών, αναφέρεται στην περίοδο των μελετών και κατασκευών.

Το κατασκευαστικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ, η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.

Τι περιλαμβάνει το έργο

Συνολικό μήκος 157,5 χιλιομέτρων θα έχει το τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα από τα Χανιά μέχρι και το Ηράκλειο, με παράπλευρο και κάθετο δίκτυο περίπου 150 χιλιομέτρων.

Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου θα έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα. Θα υπάρχουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης.

Στο πλαίσιο κατασκευής του έργου περιλαμβάνονται συνολικά 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χιλιομέτρων.

Το έργο περιλαμβάνει παράλληλα 10,8 χιλιόμετρα νέες γέφυρες, 23 από τις οποίες θα υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.

Υπενθυμίζεται ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας συνολικά θα ενώνει το νησί στην πλήρη ολοκλήρωση του από την Κίσσαμο έως τη Σητεία και θα έχει συνολικό μήκος περίπου 300 χιλιομέτρων. Το έργο θα είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα υλοποιηθεί με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα επόμενα χρόνια.

Με βάση τις πληροφορίες που είναι διαθέσιμες ως τώρα, όταν το έργο ολοκληρωθεί, ένας μέσος οδηγός θα μπορεί να κινείται από τη μια άκρη του νησιού στην άλλη, σε λιγότερο από 1,5 ώρα, ενώ, το ύψος το διοδίων θα διαμορφωθεί στα 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Αρναουτάκης: «Ελπίζουμε να ξεκινήσουν τα έργα το 2025»
Αρναουτάκης: «Ελπίζουμε να ξεκινήσουν τα έργα το 2025»

Στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ μετά και τις ανακοινώσεις για το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, αναφέρθηκε ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης.

Μιλώντας στο Περιφερειακό Συμβούλιο τόνισε πως πρόκειται για μια θετική εξέλιξη στην οποία έχει συμβάλλει διαχρονικά η Περιφέρεια Κρήτης, το Περιφερειακό Συμβούλιο και οι φορείς του νησιού, με τις συγκροτημένες διεκδικήσεις για την προσαρμογή, την αναβάθμιση και την υλοποίηση του έργου.

«Θέλω να εκφράσω την ικανοποίηση της Περιφέρειας Κρήτης για την εξέλιξη. Είναι ένα μεγάλο έργο για όλη την Κρήτη και επαναλαμβάνω πως ο Βόρειος οδικός άξονας είναι από την Κίσσαμο έως τη Σητεία», τόνισε χαρακτηριστικά κατά τη συνεδρίαση.

Παράλληλα σε δηλώσεις του ο Σταύρος Αρναουτάκης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πρόοδο που σημειώθηκε, αναφέροντας πως ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας θα επισκεφθεί την Κρήτη σύντομα και θα προχωρήσει σε ανακοινώσεις για τα μεγάλα έργα της Κρήτης.  «Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι έγινε το άνοιγμα των προσφορών για το μεγάλο αυτό έργο της Κρήτης στο τμήμα από Χανιά μέχρι Ηράκλειο.

Αναδείχθηκε μια μεγάλη εταιρεία και πιστεύουμε να ξεκινήσει το έργο εντός του 2025. Περιμένουμε σύντομα τον Υπουργό Υποδομών και για άλλα μεγάλα έργα που θα ανακοινώσει», δήλωσε.

Ο Περιφερειάρχης Κρήτης υπογράμμισε πως η Περιφέρεια Κρήτης θα είναι παρούσα σε όλη την εξέλιξη των διαδικασιών και σε συνεργασία με τους υπουργούς και υπηρεσιακούς παράγοντες για να δοθούν οι καλύτερες λύσεις σε όλα τα προβλήματα. «Ο στόχος επετεύχθη και θέλω να εκφράσω την ικανοποίηση της Περιφέρειας Κρήτης.

Η γραφειοκρατική διαδικασία είναι χρονοβόρα και θα παρακολουθούμε το έργο για να προχωρήσει σε όλα τα στάδια που ακολουθούν», υπογράμμισε ο Σταύρος Αρναουτάκης.