Η νέα χάραξη του δρόμου από Χανιά-Άγιο Νικόλαο

ΕΠΙΚΥΡΩΝΕΙ Ο ΟΑΚ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ

Η νέα χάραξη του δρόμου από Χανιά-Άγιο Νικόλαο

Το τελικό στάδιο της μελέτης για τη δημιουργία του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα, καλείται να επικυρώσει αύριο στα Χανιά ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης.

Η εισήγηση που έχει στα χέρια του ο Οργανισμός και παρουσιάζει σήμερα η «Π» αφορά τη μελέτη με τίτλο «Αρχική Τεχνική Λύση Αναβάθμισης του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο από Χανιά (Σούδα) έως Άγιο Νικόλαο, Τμήμα «Ηράκλειο – Άγιος Νικόλαος».

Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό σχέδιο περιλάμβανε εκσυγχρονισμό των τμημάτων από τα Χανιά έως και το Ηράκλειο, ωστόσο στη συνέχεια, το αναθεωρημένο σχέδιο ενέταξε και το τμήμα ως τον Άγιο Νικόλαο και το νομό Λασιθίου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το συνολικό κόστος για τη δημιουργία του νέου αυτοκινητόδρομου ανέρχεται στο ποσό των 1,8 δις ευρώ.

Η συγκεκριμένη μελέτη περιλαμβάνει τη συνολική αναβάθμιση περισσοτέρων από 107 χιλιομέτρων για το τμήμα από Χανιά ως Ηράκλειο.

Συγκεκριμένα, όπως περιγράφεται στην τεχνική έκθεση προβλέπεται η αναβάθμιση των τμημάτων:
  1. Σούδα-Καλύβες που βρίσκεται στο στάδιο της προωθημένης αναγνωριστικής.
  2. Καλύβες- Άγιοι Πάντες που βρίσκεται στο στάδιο της οριστικής μελέτης και έχουν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι.
  3. Άγιοι Πάντες – Βρύσες που βρίσκεται στο στάδιο της προωθημένης αναγνωριστικής.
  4. Βρύσες – Πετρές – Ατσιπόπουλο, που βρίσκεται στο στάδιο έγκρισης της Π.Π.Ε, είναι υπό διόρθωση η Μ.Π.Ε. και έχει συνταχθεί η Προμελέτη.
  5. Αμάρι – Εσταυρωμένος, που βρίσκεται στο στάδιο της προωθημένης αναγνωριστικής.
  6. Εσταυρωμένος – Πάνορμο, που έχει εγκριθεί η Μ.Π.Ε. και είναι υπό έγκριση η οριστική μελέτη.
  7. Πάνορμο – Εξάντης που είναι ολοκληρωμένη μελέτη σε όλα τα στάδια και βρίσκεται υπό δημοπράτηση.
  8. Εξάντης – Φόδελε – Λινοπεράματα που βρίσκεται στο στάδιο της προωθημένης αναγνωριστικής μελέτης.

Σύμφωνα με τη μελέτη προβλέπεται επίσης η συνολική αναβάθμιση περίπου 38 χιλιομέτρων από το Ηράκλειο ως τον Άγιο Νικόλαο και ειδικότερα, η αναβάθμιση των τμημάτων:

  1. Χερσόνησος – Μάλια.
  2. Μάλια – Νεάπολη.
  3. Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος.

Παράκαμψη Ηρακλείου

Μια ευρεία παράκαμψη στο ύψος του Ηρακλείου, από τα Λινοπεράματα έως και τις Γούρνες προβλέπεται στο πλαίσιο κατασκευής του νέου έργου.

Με βάση την προτεινόμενη λύση για το Ηράκλειο, η συνολική παράκαμψη έχει μήκος 28,69 χιλιομέτρων με τη χάραξη να απομακρύνεται από την περιοχή του Ηρακλείου και να διέρχεται νότια του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου, της Φοινικιάς, των Βασιλειών και του Σκαλανίου, με όδευση στη συνέχεια ανατολικά του Ανισόπεδου Κόμβου Γουρνών.

Τμήμα Χερσόνησος – Μάλια

Το συνολικό μήκος της λύσης για το τμήμα από Χερσόνησο μέχρι Μάλια, είναι σύμφωνα με τα μελέτη 9,3 χιλιόμετρα, εκκινεί από το ύψος των Γουρνών και καταλήγει λίγα μέτρα πριν τον υφιστάμενο ανισόπεδο ημικόμβο Μαλίων. Η χάραξη της αρχικής λύσης έχει μελετηθεί για ταχύτητα 80 χιλιομέτρων την ώρα και ακολουθεί τη χάραξη του υφιστάμενου Βόρειου Οδικού Άξονα αναβαθμίζοντας τον σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διάζωμα στη μέση.

Στις περιοχές διέλευσης του ΒΟΑΚ μίας σήραγγας και τριών κοιλαδογεφυρών, προβλέπεται διαχωρισμός του δρόμου σε μία λωρίδα ανά κατεύθυνση. Στο τμήμα Χερσόνησος – Μάλια προβλέπονται επίσης δύο ανισόπεδοι κόμβοι, ένας στη Χερσόνησο με δύο συνδετήριους κλάδους κι έναν στη Σταλίδα με τέσσερις συνδετήριους κλάδους.

Τμήμα Μάλια – Νεάπολη

Η χάραξη της αρχικής τεχνικής λύσης μετά τα Μάλια και μέχρι το Σεληνάρι, στρέφεται νοτιοανατολικά κι εγκαταλείπει το υφιστάμενο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα για 4,8 χιλιόμετρα. Μετά την παράκαμψη Σεληναρίου, η χάραξη κινείται επί του υφιστάμενου Βόρειου Οδικού Άξονα για περίπου 5 χιλιόμετρα. Η υφιστάμενη σήραγγα Βραχασίου διατηρείται, ενώ το μέγιστο όριο ταχύτητας ορίζεται στα 80 χιλιόμετρα ανά ώρα.  Στο τμήμα Μάλια – Νεάπολη προβλέπονται τρεις ανισόπεδοι κόμβοι, σε Μάλια, Σίσι και Σεληνάρι.

Οι ανισόπεδοι κόμβοι σε Μάλια και Σίσι, είναι πλήρεις με τέσσερις συνδετήριους κλάδους, δύο για είσοδο και δύο για έξοδο. Ο ανισόπεδος κόμβος στο Σεληνάρι διαθέτει τρεις συνδετήριους κλάδους, ένας για είσοδο προς Άγιο Νικόλαο και δύο για έξοδο από ΒΟΑΚ για Σεληνάρι.

Η είσοδος από Σεληνάρι προς Ηράκλειο δεν προβλέπεται, δεδομένου ότι θα εξυπηρετείται από τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ. Για την αποκατάσταση του τοπικού οδικού δικτύου της περιοχής περιλαμβάνονται 9,6 χιλιόμετρα παράπλευρου και κάθετου δικτύου.

Τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος

Στο πλαίσιο της οριστικής μελέτης διατηρείται η υφιστάμενη χάραξη του Βόρειου Οδικού Άξονα στο μεγαλύτερο τμήμα της και βελτιώνονται μεμονωμένα γεωμετρικά στοιχεία. Στα τμήματα όπου διατηρείται η υφιστάμενη χάραξη του Βόρειου Οδικού Άξονα προτείνεται μονόπλευρη διαπλάτυνση του δρόμου με εξαίρεση τα πρώτα 1,2 χιλιόμετρα που προβλέπεται αμφίπλευρη διαπλάτυνση. Το συνολικό πλάτος της νέας χάραξης προβλέπεται να είναι 22,25 μέτρα.

Στο νέο Βόρειο Οδικό Άξονα προβλέπεται ανισόπεδος κόμβος Νεάπολης με τη μορφή «διαμαντιού» έναντι του κόμβου με τη μορφή «τρομπέτας» που υπάρχει σήμερα. Επίσης προβλέπεται η κατασκευή ανισόπεδου κόμβου Λιμνών – Λακκωνίων μορφής «διαμαντιού», ενώ στο τέλος του τμήματος προβλέπεται κατασκευή νέα ανισόπεδου κόμβου στον Άγιο Νικόλαο με τη μορφή «τρομπέτας». Στο συγκεκριμένο τμήμα προβλέπονται επίσης παράπλευροι και κάθετοι δρόμοι συνολικού μήκους 11,2 χιλιομέτρων.

 

Ο προϋπολογισμός του έργου

Το συνολικό κόστος του τμήματος «Ηράκλειο – Άγιος Νικόλαος» σύμφωνα με τον επιμέρους πίνακα του προϋπολογισμού της μελέτης είναι: 250.709.338 ευρώ, χωρίς Γ.Ε. & Ε.Ο. (18%), απρόβλεπτα (9%) και ΦΠΑ (24%) για την κατασκευή 36,6 Km. Μαζί με την δαπάνη Γ.Ε. & Ε.Ο. (18%), απρόβλεπτα (9%), αναθεώρηση (3%) και ΦΠΑ (24%) το συνολικό κόστος του έργου και προ έκπτωσης αναδόχου ανέρχεται σε 399.853.315 ευρώ και σε στρογγύλευση 400.000.000 ευρώ. Το κόστος των απαλλοτριώσεων εκτιμήθηκε από τον μελετητή σε 14.000.000 ευρώ, οπότε το γενικό σύνολο του κόστους διαμορφώνεται στα 414.000.000 ευρώ.

Tο τελικό σχέδιο του ΒΟΑΚ: Ο προϋπολογισμός του έργου

Ο συνολικός προϋπολογισμός κόστους κατασκευής του οδικού δικτύου Χανιά – Ηράκλειο – Άγιος Νικόλαος , κατά την μελέτη ανέρχεται στο ποσό των 1.097.553.091 ευρώ χωρίς Γ.Ε. & Ε.Ο. (18%), απρόβλεπτα (9%) και ΦΠΑ (24%) για την κατασκευή 194,10 Km.

Tο τελικό σχέδιο του ΒΟΑΚ: Ο προϋπολογισμός του έργου

Μαζί με την δαπάνη Γ.Ε. & Ε.Ο. (18%), απρόβλεπτα (9%) και ΦΠΑ (24%) το συνολικό κόστος του έργου και προ έκπτωσης αναδόχου ανέρχεται σε 1.750.442.356,43 ευρώ και σε στρογγύλευση 1.750.000.000 ευρώ με περιθώριο αύξησης κατά την σύνταξη της οριστικής μελέτης 38% κατά τον μελετητή.

Το κόστος των απαλλοτριώσεων εκτιμήθηκε από τον μελετητή σε 101.750.000 ευρώ, οπότε το γενικό σύνολο του κόστους διαμορφώνεται στα 1.852.192.356,43 ευρώ ή σε στρογγύλευση 1.852.000.000 ευρώ.

Ωριμότητα λύσης

Για δύο λόγους προτείνεται η εφαρμογή αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα. Κατά πρώτον για λόγους καθαρά τεχνικούς βάσει των νέων διαμορφωμένων κοινωνικών αναγκών, ενώ κατά δεύτερον για λόγους συνολικής ενδυνάμωσης των αναπτυξιακών προοπτικών της Κρήτης. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην τεχνική έκθεση, με τη συγκεκριμένη λύση:

Προκύπτει χαμηλό κόστος κατασκευής, μικρές απαλλοτριώσεις, μικρό κόστος λειτουργίας και συντήρησης, καθώς και μειωμένο ρίσκο διέλευσης  από χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Παράλληλα υπηρετείται το χωροταξικό Σχέδιο της Κρήτης, το οποίο προβλέπει τουριστική ανάπτυξη ευρείας κλίμακας στα παράλια και διατήρηση και ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα στο εσωτερικό, παράλληλα με την ανάδειξη των στοιχείων της πολιτιστικής κληρονομιάς και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, ενώ δίνεται η δυνατότητα πρόσβασης και εξυπηρέτησης των παρόδιων ιδιοκτησιών.