Συναγερμός σήμανε χθες στη ΔΕΥΑΗ από τη νέα μεγάλη θραύση του αγωγού των Μαλίων, την πρώτη για το 2025, η οποία σημειώθηκε στην περιοχή του Καρτερού μέσα σε ιδιωτική έκταση. Οι εργασίες εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί την Κυριακή 2 του μήνα οπότε και αναμένεται η σταδιακή αποκατάσταση της υδροδότησης.
Σοβαρότερα προβλήματα υδροδότησης αναμένεται να σημειωθούν στις περιοχές του Καρτερού της Καλλιθέας και του Πρασσά. Μικρότερα προβλήματα υδροδότησης αναμένονται στις περιοχές του Κατσαμπά και της Αλικαρνασσού.
Ωστόσο η νέα ζημιά που καταγράφεται έρχεται να αναδείξει για μια ακόμα φορά την ζωτική ανάγκη που υπάρχει για την αντικατάσταση του κεντρικού αγωγού, που αποτελεί βασική πηγή τροφοδοσίας της πόλης και μάλιστα με ενισχυμένο ρόλο τώρα που μειώνονται και οι ποσότητες νερού που έρχονται από το φράγμα Αποσελέμη.
Ο αγωγός των Μαλίων που εδώ και 61 χρόνια καλύπτει υδροδοτικά το Ηράκλειο με φυσική ροή έχει κλείσει χρόνια τώρα τον κύκλο της ζωής του, με αποτέλεσμα σε μια χρονική περίοδο που ο πολύτιμος πόρος του νερού απαιτεί ορθολογική διαχείριση λόγω των βλαβών και των διαρροών να χάνεται άδικα.
Οι δυσκολίες της αποκατάστασης
Η πρώτη μεγάλη θραύση του αγωγού των Μαλίων για το 2025 συγκυριακά προκλήθηκε σε μια μέρα γενικής απεργίας όπου όλα τα μαγαζιά ήταν κλειστά, οι επιχειρήσεις είχαν κατεβάσει ρολά και η Παρασκευή ήταν η αφετηρία ενός τριήμερου με αποκορύφωμα τον εορτασμό της Καθαράς Δευτέρας όπου η λειτουργία της αγοράς έχει νεκρώσει.
Το γεγονός αυτό συνιστά μια εξαιρετικά αρνητική συγκυρία αφού ήταν δύσκολο να βρεθεί σκυρόδεμα και όλα τα αναγκαία υλικά για την αποκατάσταση της ζημιάς για την οποία κινητοποιήθηκαν άμεσα τα τεχνικά συνεργεία της δημοτικής επιχείρησης υπό το συντονισμό του διευθυντή Μανόλη Κοσμαδάκη ο οποίος βρέθηκε από την πρώτη στιγμή στο σημείο όπου προκλήθηκε η θραύση.
Τι άλλο περιμένουμε για να γίνει η μετακίνηση του αγωγού
Όπως είναι γνωστό ο αγωγός των Μαλίων μεταφέρει αδιάλειπτα από το 1963 μέχρι και σήμερα άριστης ποιότητας νερό σε 24ωρη βάση το εικοσιτετράωρο, αντλούμενο από την περιοχή των Μαλίων.
Ωστόσο οι αμέτρητες σοβαρές και λιγότερο σημαντικές βλάβες που σημειώνονται λόγω της παλαιότητάς του αποτελούν ένα εκρηκτικό πρόβλημα με δεδομένο και το γεγονός ότι ο αγωγός διέρχεται από τα πιο λάθος σημεία που θα μπορούσε να κινηθεί, μέσα από ιδιωτικές εκτάσεις μέσα από κτίσματα από ξενοδοχεία και επιχειρήσεις και χωρίς υπερβολή «ναρκοθετεί» τη λειτουργία τους.
Όμως εκτός των άλλων, έχει διαπιστωθεί ότι η αντλούμενη ποσότητα νερού από τις γεωτρήσεις των Μαλίων φτάνει εμφανώς μικρότερη στις δεξαμενές της στο Ηράκλειο, γεγονός που καταμαρτυρεί ότι στη διαδρομή του αγωγού κάποιοι έχουν συνδεθεί σ’ αυτόν και αντλούν παράνομα σημαντικές ποσότητες νερού που τις στερείται η πόλη του Ηρακλείου.
Όπως έχει ξεκαθαρίσει ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΗ Γιώργος Βουρεξάκης, είναι σημαντικό ο αγωγός να μετακινηθεί με τρόπο ώστε να παρακαμφθεί το πέρασμα του από τα Μάλια, τη Σταλίδα και το Κουτουλουφάρι από όπου σήμερα διέρχεται διασχίζοντας υπόγεια μεγάλες τουριστικές ζώνες.
Είναι σημαντικό αφενός να αποκοπεί το πέρασμα του από τα συγκεκριμένα σημεία και παράλληλα να αντικατασταθεί με νέα σύγχρονα υλικά που θα μπορούν να σηκώσουν το βάρος της πίεσης που δέχεται.
Ο ίδιος έχει προτείνει να επιδιωχθεί η συμπερίληψη της μετατόπισης του αγωγού στο έργο της κατασκευής του ΒΟΑΚ.