Με εξωλέμβια έφτασαν στον Άι Γιάννη οι 30 μετανάστες
Με εξωλέμβια έφτασαν στον Άι Γιάννη οι 30 μετανάστες

Όσο εντείνονται οι μεταναστευτικές ροές προς την Κρήτη, τόσο πληθαίνουν και τα διακινούμενα σενάρια που μεταξύ άλλων «βλέπουν» την παραμονή, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, χιλιάδων μεταναστών στο νησί με στόχο την απασχόληση τους ως εργατικά χέρια στον αγροτικό και τουριστικό τομέα.

Κάποιοι άλλοι κύκλοι επαναφέρουν στο προσκήνιο την συζήτηση για το ενδεχόμενο δημιουργίας καμπ, θεωρώντας ότι κάποια στιγμή, αν συνεχιστούν οι ροές με τους ίδιους ρυθμούς, αυτό θα είναι αναπόφευκτο. Το Σάββατο δεν έφυγαν οι 85 μετανάστες που είχαν βγει στους Καλούς Λιμένες με το πλοίο της γραμμής για Πειραιά καθώς, όπως ανέφεραν πηγές ενημέρωσης, το Κέντρο Κράτησης της Αμυγδαλέζας είχε φουλάρει.

Την Κυριακή, στην παραλία του Άι Γιάννη, στα Καπετανιανά, βγήκαν ακόμα 30 μετανάστες, ανήλικα αγόρια σχεδόν οι μισοί, ενώ ένα ακόμα σκάφος με περισσότερους από 100 μετανάστες κινούνταν νοτίως της Κρήτης, με κατεύθυνση προς Αγία Γαλήνη λόγω καιρού.

Και μπορεί κυβερνητικά στελέχη να εκφράζουν  τον προβληματισμό τους για τις ροές προς την Κρήτη, διαβεβαιώνουν  ωστόσο ότι η Ελλάδα δεν θα ζήσει ξανά καταστάσεις σαν αυτές της προσφυγικής κρίσης του 2015. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου κ. Καιρίδης, μιλώντας στα «Νέα», δήλωσε ότι  ο ελληνικός λαός μπορεί και πρέπει να αισθάνεται σίγουρος και ασφαλής, ωστόσο έβαλε στο τραπέζι τους κινδύνους που απορρέουν και για τη χώρα μας λόγω του διεθνούς περιβάλλοντος το οποίο επιβαρύνεται ολοένα και περισσότερο.

«Κατά συνέπεια, χρειάζεται διαρκής εγρήγορση καθώς η Ελλάδα είναι από τις πολύ λίγες χώρες στην Ευρώπη που μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με πολλαπλούς μεταναστευτικούς διαδρόμους, όπως είναι ο ανατολικός μεσογειακός διάδρομος από την Τουρκία αλλά και ο κεντρικός μεσογειακός διάδρομος από τη Λιβύη» είπε.

Αναμφίβολα λοιπόν, είναι  επιτακτική ανάγκη να υπάρξει ανασχεδιασμός της διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών προς την Κρήτη δεδομένου ότι το τελευταίο δίμηνο παραμένει σταθερά δυναμικά στο «κάδρο» των κυκλωμάτων που διακινούν μετανάστες με αφετηρία τα παράλια της Λιβύης. Ένα θέμα που έχει αναδείξει η  «Πατρίς» εδώ και καιρό.

Σύμφωνα με λιμενικούς, το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου έχουν αφιχθεί στην Κρήτη περί τους 900 μετανάστες, όταν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023 ο αριθμός των μεταναστών που βγήκαν στο νησί δεν ξεπερνά τους 700.

ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΛΥΨΟΥΝ ΤΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΤΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ Σενάρια παραμονής στην Κρήτη των παράτυπων μεταναστών που φέρνουν οι διακινητές
Τι όμως συμβαίνει και η Κρήτη επανήλθε δυναμικά στο «κάδρο» των διεθνών κυκλωμάτων; Ένας λόγος είναι, όπως έχουμε γράψει, ότι όσο ο «κλοιός»  στο Ανατολικό Αιγαίο παραμένει ασφυκτικός σε επίπεδο επιτήρησης, τόσο οι δουλέμποροι θα αναζητούν εναλλακτικά δρομολόγια για την Ευρώπη, ακόμα και αν είναι πιο μακρινά, πιο δύσκολα και πιο επικίνδυνα. Πρόσφυγες και μετανάστες είναι αναγκασμένοι να διασχίσουν εκατοντάδες ναυτικά μίλια σε μία ανοιχτή θάλασσα, πολλές φορές υπό εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες, ακόμα και με μικρές βάρκες.

Τους τελευταίους μήνες ο  «διάδρομος»  της κεντρικής Μεσογείου, με αφετηρία κυρίως τα παράλια της πολιτικά ασταθούς Λιβύης, φέρεται να χρησιμοποιείται ξανά από τα κυκλώματα αφού είναι δύσκολο να επιτηρηθεί και να υπάρξουν αποτροπές.

Εξάλλου, σε αυτές τις περιπτώσεις, όταν οι μετανάστες διατρέχουν κίνδυνο να πνιγούν, πάντα ενεργοποιείται η διαδικασία έρευνας και διάσωσης, με παραπλέοντα σκάφη, κυρίως εμπορικά, να σπεύδουν προς συνδρομή. Αυτό το ξέρουν καλά οι δουλέμποροι που στέλνουν αδιαλείπτως κόσμο,  όσο χιλιάδες άλλοι, από τη φλεγόμενη Μέση Ανατολή και την Υποσαχάρια Αφρική, στοιβάζονται ακόμα και για μήνες, υπό άθλιες συνθήκες,  για να φύγουν με κάποιο από τα πλοιάρια.

Και ο ανασχεδιασμός δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο σε επίπεδο σε επιχειρησιακών μέσων αλλά και σε επίπεδο  μηχανισμού υποδοχής αυτών των ανθρώπων κατά τρόπο συντονισμένο και οργανωμένο.

Λιμενικοί και αστυνομικοί σημειώνουν με νόημα ότι δεν είναι δυνατόν, τόσα χρόνια μετά, με τέτοια εμπειρία στο μεταναστευτικό, να ψάχνουμε ακόμα την τελευταία στιγμή να βρούμε λεωφορεία για τη μεταφορά των μεταναστών, το πού θα μείνουν, τι θα φάνε, πότε θα φύγουν. Δεν είναι δυνατόν, όπως υποστηρίζουν, να επαιτούν, να γίνονται αλλεπάλληλα τηλεφωνήματα  και συνεννοήσεις, για ζητήματα που έπρεπε να είχαν λυθεί προ πολλού.