Μπορεί η απεργία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας να έληξε, ωστόσο δεν έληξαν και τα πολλά και διαχρονικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αγροτικός τομέας.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός, πως τις πρώτες κιόλας 48 ώρες υλοποίησης των κινητοποιήσεων, είχαν κατατεθεί ψηφίσματα σε δημοτικά συμβούλια της νότιας Κρήτης, ενώ είχαν συνεδριάσει παράλληλα διάφορες συντονιστικές οργανώσεις αγροτών, επειδή ακριβώς το ζήτημα είναι καίριο και επαναλαμβανόμενο.
Όπως τόνισαν μεταξύ τους οι αγρότες, οι απεργιακές κινητοποιήσεις της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας τείνουν πλέον να γίνουν «θεσμός» σε πανελλαδικό επίπεδο, με την Κρήτη να δέχεται τα ισχυρότερα πλήγματα, διότι η περίοδος που παραδοσιακά επιλέγουν να προχωρούν σε κινητοποιήσεις οι ναυτεργάτες, είναι η αντίστοιχη περίοδος συγκομιδής αλλά και εξαγωγών, οπότε μια άκρως παραγωγική περίοδος για τον αγροτικό τομέα.
Πολλοί μάλιστα ήταν εκείνοι που καυτηρίασαν το γεγονός, πως είτε έχουν χάσει τώρα και στο παρελθόν πάρα πολλά χρήματα, είτε βρέθηκαν εκτός διεθνών αγορών, αφού στο εξωτερικό οι συμφωνίες είναι «αμείλικτες» και δεν λαμβάνουν υπόψη τους κινητοποιήσεις στην Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι όλα αυτά τα δεδομένα δεν είναι ξένα ούτε προς τους εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, ούτε προς τους αγρότες, οι οποίοι κατ΄επανάληψη έχουν ζητήσει την προστασία τους από την κεντρική πολιτεία και την Κυβέρνηση. Εκτός όμως από το γεγονός πως τη δεδομένη στιγμή δεν υπάρχει κάποιο σαφές πλαίσιο που να προστατεύει τους αγρότες έναντι των κινητοποιήσεων, διαχρονικά δεν έχει υπάρξει και η βούληση για αλλαγή.
Δυστυχώς η επικρατούσα άποψη όλα αυτά τα χρόνια βασίζεται στη λογική ότι οι κινητοποιήσεις σταματούν σε ένα χρονικό όριο που όλες οι πλευρές είναι ικανοποιημένες και παρατηρείται μια αναστάτωση, ωστόσο μικρής κλίμακας. Φέτος όμως η κατάσταση βρισκόταν σε … τεντωμένο σχοινί και στο «κόκκινο» αφού οι αγρότες της Κρήτης και ειδικότερα οι θερμοκηπιακοί καλλιεργητές, βιώνουν για τρίτη συνεχόμενη χρονιά τις συνέπειες μιας υγειονομικής κρίσης που δεν φαίνεται να έχει τέλος.
Οι τιμές στα δημοπρατήρια είναι πολύ χαμηλές, η ζήτηση παραμένει σχεδόν μηδενική και μοναδικός «φάρος» αισιοδοξίας είναι οι αγορές του εξωτερικού που και αυτές είναι περιορισμένες. Αυτός άλλωστε ήταν και ο λόγος που οι αγρότες στο παρασκήνιο, είχαν αποφασίσει πως εφόσον οι κινητοποιήσεις της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας συνεχίζονταν, οι ίδιοι θα επιχειρούσαν αποκλεισμό των αεροδρομίων της Κρήτης, στη λογική του ότι και εκείνοι έχουν συμφέροντα και δεν «παρακωλύουν» τις συγκοινωνίες, όπως ακριβώς δεν τις «παρακωλύουν» και οι ναυτεργάτες.
Οι δύο δήμαρχοι άλλωστε των κατ’ εξοχήν περιοχών που παράγουν κηπευτικά προϊόντα, της Ιεράπετρας και της Φαιστού, είχαν ήδη αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος και γι’ αυτό ζήτησαν να επισκεφθούν τον ίδιο τον Υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, που ως κρητικός μπορεί να αντιληφθεί τη σπουδαιότητα του προβλήματος.
Στο πλαίσιο μιας σύσκεψης που κράτησε αρκετές ώρες, διαπιστώθηκαν αφενός το έλλειμα νομοθετικού περιεχομένου που να αντιμετωπίζει τέτοιας μορφής προβλήματα, αλλά και αφετέρου τα δίκαια αιτήματα των παραγωγών, που ειδικά τη δεδομένη στιγμή βρίσκονται σε μια κρίσιμη περίοδο.
Ο Υπουργός υποστήριξε πως θα δει το θέμα επισταμένως και θα προσπαθήσει να αναζητήσει λύσεις στο βαθμό του εφικτού, προκειμένου να μην υπάρξουν στο μέλλον αντίστοιχα προβλήματα που να αφορούν στον κλάδο των αγροτών. Παρ’ όλα αυτά, με ή χωρίς απεργιακές κινητοποιήσεις, οι αγρότες συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν πολλαπλά προβλήματα και να αναζητούν καθημερινά λύσεις για την επιβίωση τους.