ΥΠΕΓΡΑΦΗ Η ΣΥΜΒΑΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΟΔΟΧΟ  ΓΙΑ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ
ΥΠΕΓΡΑΦΗ Η ΣΥΜΒΑΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΟΔΟΧΟ  ΓΙΑ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ

Κάθε λόγο είχαν χθες ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος και το Υπουργείο Υποδομών να στήσουν μια μίνι «φιέστα» στο Καστέλλι για την υπογραφή σύμβασης του νέου διεθνούς αεροδρομίου.

Η τελετή πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου με την παρουσία του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη, καθώς και εκπροσώπων της εταιρείας ΤΕΡΝΑ και της ινδικής GMRπου θα κατασκευάσουν ως κοινοπραξία το έργο.

Στη διάρκεια της τελετής ο υπουργός χαρακτήρισε ημέρα χαράς τη χθεσινή, ενώ αναφέρθηκε σε όλους όσοι προσπάθησαν για την επίτευξη αυτού του στόχου επί 15 και πλέον χρόνια.

Ο Χρήστος Σπίρτζης
Ο Χρήστος Σπίρτζης

Ο υπουργός ζήτησε από τον πρόεδρο της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης» Μιχάλη Γουρζή, να ολοκληρώσει το έργο σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια, ενώ δεσμεύθηκε για επανεξέταση των αποζημιώσεων, καθώς και για μέριμνα για την τοπική κοινωνία.

Ο Μιχάλης Γουρζής από την πλευρά του τόνισε πως πρόκειται για ένα έργο που θα ανήκει στην κοινωνία, κάνοντας σαφές πως δέσμευση της εταιρείας είναι η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση ανθρώπων της περιοχής για την κατασκευή του έργου.

Υπενθυμίζεται ότι στη σύμβαση παραχώρησης το Δημόσιο έχει ισχυρή παρουσία με ποσοστό 45,9% και σημαντικά ανταποδοτικά οφέλη.

Η επένδυση φθάνει το 1,5 δισ. ευρώ, ενώ πρόκειται  στη φάση της κατασκευής να δημιουργήσει 1.500 άμεσες θέσεις εργασίας και εκατοντάδες ακόμα έμμεσες.

Από τη χθεσινή υπογραφή της σύμβασης
Από τη χθεσινή υπογραφή της σύμβασης

Ο υπουργός συνοδεύονταν από το νέο υφυπουργό Μεταφορών και Υποδομών Θάνο Μωραΐτη, ενώ ανέφερε ότι υπήρξαν μεγάλες πιέσεις για να ακυρωθεί για μία ακόμα φορά ο διαγωνισμός, στις οποίες δεν ενέδωσε.

Στην υπογραφή της σύμβασης παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων ο περιφερειάρχης, δήμαρχοι όμορων Δήμων, υπηρεσια- κοί παράγοντες, βουλευτές, εκπρόσωποι της τοπικής κοινωνίας και της Εκκλησίας.

Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, παρατέθηκε γεύμα σε τιμώμενα πρόσωπα, καθώς και στα στελέχη της εταιρείας.

 

 

Ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος Ζαχαρίας Καλογεράκης
Ο Ζαχαρίας Καλογεράκης

Τα μεγάλα κέρδη του Δήμου

Πολλά και σημαντικά παράπλευρα οφέλη κερδίζουν σε πρώτη φάση ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος και σε δεύτερη οι όμοροι Δήμοι και η ευρύτερη περιοχή από την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι.

Κατ’ αρχάς τα ανταποδοτικά οφέλη του 2% επί των ακαθάριστων εσόδων στον Δήμο Μινώα Πεδιάδος, με προοπτικές και για τους όμορους Δήμους, θεωρείται ένα τεράστιο όφελος, το οποίο όπως παραδέχθηκε και ο ίδιος ο υπουργός αποτελεί τεράστια επιτυχία και δίνει προοπτικές ευρύτερης ανάπτυξης της περιοχής.

Εξίσου σημαντική όμως είναι και η δέσμευση της κατασκευάστριας εταιρίας για συμμετοχή στο Διοικητικό Συμβούλιο του εκάστοτε δημάρχου από τον Δήμο Μινώα Πεδιάδος, ο οποίος θα μπορεί να διεκδικεί για την τοπική κοινωνία, αλλά και για τους κατοίκους του Δήμου και της Κρήτης.

Στα κέρδη επίσης από την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου, εντάσσεται και η δημιουργία ενός υπερσύγχρονου πολιτιστικού και συνεδριακού κέντρου, το οποίο θα εξυπηρετεί τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, θα φιλοξενεί διεθνείς εκθέσεις, αλλά και θα αναδεικνύει τα τοπικά προϊόντα και την τοπική παραγωγή.

Παράλληλα με την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου τόσο ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης, όσο όμως και ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, έχουν δεσμευθεί πως από το Καστέλλι θα αρχίσουν οι διαδικασίες για το τοπικό χωρικό σχέδιο της περιοχής, καθώς και για ένα ειδικό αναπτυξιακό πρόγραμμα, με στόχο την ευρύτερη ανάπτυξη.

 

 

ο εκτελεστικός διευθυντής της ινδικής GMR, Τζιχαράντ Καπούρ
Ο Τζιχαράντ Καπούρ

Περήφανος και ο Ινδός!

Ιδιαίτερα υπερήφανος για τη συνεργασία της εταιρείας του με το ελληνικό Δημόσιο και την ΤΕΡΝΑ δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής της ινδικής GMR, Τζιχαράντ Καπούρ.

Ο κ. Καπούρ χαρακτήρισε μεγάλη του τιμή τη συμμετοχή της εταιρείας του στο έργο, καθιστώντας σαφές πως όσα έχει φτιάξει αεροδρόμια η GMR, χαρακτηρίζονται από άριστη ποιότητα κατασκευής, υποδομών και εξυπηρέτησης, πράγμα που αποδειχθεί κατ’ επανάληψη με διεθνείς βραβεύσεις.

Ο κ. Καπούρ μίλησε παράλληλα για τις άριστες σχέσεις που υπάρχουν μεταξύ Ελλάδας και Ινδίας, ενώ ευχαρίστησε προσωπικά τον πρωθυπουργό της χώρας, τον υπουργό Υποδομών και τον δήμαρχο Μινώα Πεδιάδος για την εμπιστοσύνη τους στο πρόσωπό του και στην εταιρεία GMR.

 

 

Σταύρος Αρναουτάκης: “Αλλάζει τον μεταφορικό χάρτη”

«Εξαιρετικά σημαντικό έργο υποδομής» χαρακτήρισε το έργο δημιουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι, ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης.

Ο περιφερειάρχης στον χαιρετισμό του υποστήριξε πως το αεροδρόμιο δίνει ώθηση στον τουρισμό σε ετήσια βάση, ενώ αναδεικνύει τον γεωστρατηγικό ρόλο του νησιού.

Όπως υποστήριξε ο περιφερειάρχης, για την κατασκευή του νέου έργου είναι απαραίτητο να τηρηθεί η νομοθεσία, αλλά και να υπάρξει ένας δίκαιος και αντικειμενικός τρόπος απαλλοτρίωσης των εκτάσεων γης.

Ο κ. Αρναουτάκης αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη για την κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου, υπενθυμίζοντας στον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη ότι υπάρχει αναμονή για τη σύμβαση του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα, ο οποίος επίσης είναι απαραίτητος με τη δημιουργία καθέτων.

Ο περιφερειάρχης χαρακτήρισε δύσκολο το ταξίδι ως την ολοκλήρωση του έργου, κάνοντας σαφές ότι ελπίζει σε θετική κατάληξη.

 

 

 

Δεν απέφυγε τους βερμπαλισμούς ο υπουργός

Από έντονο «βερμπαλισμό» που είναι άμεσα συνυφασμένος με τον πάλαι ποτέ «ΠΑΣΟΚισμό» συνοδεύτηκαν οι δηλώσεις και δεσμεύσεις του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, στο πλαίσιο της χθεσινής υπογραφής σύμβασης για το αεροδρόμιο Καστελλίου.

Ο υπουργός θα μπορούσε να αρκεστεί στο γεγονός ότι ένα έργο τουλάχιστον 15 χρόνων δρομολογείται επί των ημερών του, μετά από πολύ κόπο και προσπάθεια, ώστε να δεχθεί τα εύσημα απ’ όλους. Δυστυχώς όμως φάνηκε ότι η χαρά του ήταν τέτοια, που για μία ακόμα φορά έστρεψε την προσωπική επιτυχία σε βάρος του, δρώντας αυτοκαταστροφικά.

Αυτό συνέβη διότι, εκτός από το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλλι, ο υπουργός δεσμεύθηκε μεταξύ άλλων για…

  1. Ολοκλήρωση του νέου αεροδρομίου σε τέσσερα χρόνια από σήμερα.
  2. Έναρξη εργασιών οδικών συνδέσεων αεροδρομίου σε δύο μήνες.
  3. Υπογραφή σύμβασης για τον νέο ΒΟΑΚ στο αμέσως προσεχές διάστημα.
  4. Άμεση παράδοση του δρόμου Ηράκλειο – Μεσσαρά.
  5. Δημιουργία εγγειοβελτιωτικών έργων για ολόκληρη την Κρήτη.
  6. Ρυθμίσεις για όσους αγρότες μένουν ακτήμονες.

Και βεβαίως αναφέρθηκε στη συμμετοχή του δημάρχου Μινώα Πεδιάδος στο Διοικητικό Συμβούλιο, στις προσπάθειες για υλοποίηση του Ειδικού Χωροταξικού, στο αναπτυξιακό σχέδιο της ευρύτερης περιοχής και στην έναρξη δράσεων για την αξιοποίηση του «Νίκος Καζαντζάκης».

Και κάπως έτσι, ο υπουργός κατάφερε να κατακρημνίσει το αφήγημα της αποτελεσματικής κυβέρνησης. Διότι, στην αδιαμφησβήτητη ημέρα ικανοποίησης και κέρδους για την τοπική κοινωνία, την Κρήτη και την κυβέρνηση, ήρθε ξανά να προσθέσει δεσμεύσεις που ακόμα και ο ίδιος γνωρίζει ότι δεν μπορούν να υλοποιηθούν κι εκλαμβάνονται ως προεκλογικά τερτίπια προς άγρα ψήφων. Ενώ θα μπορούσε απλά να αρκεστεί στην αποδεδειγμένη επιτυχία του και να μην ρισκάρει να φανεί για πολλοστή φορά αναξιόπιστος.

 

Πήγε στο φράγμα και στον δρόμο

Το φράγμα Αποσελέμη, αλλά και το νέο τμήμα του δικτύου Γούρνες – Χερσόνησος, που παραδίδεται σε λίγες μέρες, επισκέφθηκε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Μετά την υπογραφή σύμβασης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, ο υπουργός επισκέφθηκε τα έργα και ενημερώθηκε από τα συναρμόδια στελέχη για τον τρόπο πλήρωσης του φράγματος, το οποίο αναμένεται μέσα στις επόμενες ημέρες να υπερχειλίσει.

Σε σχέση με την ενημέρωση που είχε ο υπουργός για το τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος, το τμήμα από τον Άγιο Νικόλαο προς Γούβες αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία τη Δευτέρα. Το νότιο τμήμα του δρόμου προβλέπεται να παραδοθεί ως τα τέλη Μαρτίου.

 

 

Αντιδράσεις από λίγους κατοίκους

Δεν έλλειψαν οι αντιδράσεις από την υπογραφή της σύμβασης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι. Παρά τις προαναγγελίες βέβαια για μαζικές κινητοποιήσεις που είχαν ενεργοποιήσει την Αστυνομική Διεύθυνση στον μέγιστο βαθμό, οι αντιδράσεις κρίθηκαν στο σύνολο τους «χλιαρές» και χωρίς μεγάλη ένταση.

Ελάχιστοι ήταν οι κάτοικοι που συγκεντρώθηκαν έξω από το Δημαρχείο Καστελλίου, με πλακάτ και πανό, ζητώντας να μην κατασκευαστεί το αεροδρόμιο στην περιοχή.

Εντός της αίθουσας παράλληλα, ο πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Ευαγγελισμού, Μηνάς Ανδρεαδάκης, παρέδωσε στον υπουργό ψήφισμα στο οποίο οι κάτοικοι της κοινότητας ζητούν αφενός την άμεση απόσυρση και παραίτηση του Δημοσίου από την τιμή μονάδας και επαναπροσδιορισμό δίκαιων τιμών και αφετέρου μία δικαστική διαδικασία για τον ορισμό τιμής μονάδας για όλα τα κτήματα και άμεση καταβολή των αποζημιώσεων προτού εκκινήσει το έργο.

Ο υπουργός δέχθηκε μετά τη διαδικασία υπογραφής σύμβασης, τους αντιδρώντες κατοίκους στο γραφείο του δημάρχου, όπου τους εξήγησε ότι πρόθεσή του είναι να διεκδικήσει στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του, λύσεις για τους αγρότες που παραμένουν ακτήμονες. Ο υπουργός παράλληλα υποστήριξε πως με τον τρόπο που αναμένεται να εκτελεστεί το συγκεκριμένο έργο, διασφαλίζεται με τον καλύτερο τρόπο, η ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση για το περιβάλλον.

Η δέσμευση του υπουργού για τους δρόμους

Ένα από τα βασικότερα οφέλη ευρύτερα για την Κρήτη που σχετίζεται με το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι, έχει να κάνει με τις μελέτες και κατασκευές νέων οδικών δικτύων που θα συνδέουν τον Βόρειο Οδικό Άξονα με το αεροδρόμιο.

Ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης εξέφρασε την ικανοποίηση και την υπερηφάνεια του για το γεγονός πως εκτός από την κατασκευή ενός υπερσύγχρονου αερομεταφορέα, διασφαλίζεται και η δημιουργία σύγχρονων συνδετήριων αξόνων.  Σύμφωνα με την υφιστάμενη σύμβαση που υπογράφτηκε χθες, προβλέπεται η κατασκευή συνολικά 18 χιλιομέτρων που θα συνδέουν το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελλίου με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, καθώς και η κατασκευή 6 χιλιομέτρων σύγχρονου οδικού άξονα που θα συνδέουν το νέο αεροδρόμιο με τη νότια Κρήτη και την Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου.

Η κατασκευάστρια εταιρεία θεωρεί πως ειδικά οι διαδικασίες για το τμήμα των 18 χιλιομέτρων που θα συνδέουν το Καστέλλι με τον Βόρειο Οδικό Άξονα από την πλευρά της Χερσονήσου, είναι πολύ εύκολο να εκκινήσουν, εξαιτίας του γεγονότος πως δεν υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα απαλλοτριώσεων. Με δηλώσεις του ο υπουργός μάλιστα, από βήματος δέσμευσε την εταιρεία να εκκινήσει τις διαδικασίες των νέων οδικών δικτύων μέσα στο επόμενο δίμηνο, κάτι που η εταιρεία έκανε αποδεκτό. Την ίδια στιγμή ο υπουργός παράλληλα ανέφερε πως το Υπουργείο βρίσκεται πολύ κοντά στην υπογραφή της σύμβασης για το νέο Βόρειο Οδικό Άξονα, που θα έρθει να συμπληρώσει το πολύ μεγάλο έργο σύνδεσης μιας κεντρικής οδικής αρτηρίας με το Καστέλλι.

Η εταιρεία βέβαια γνωρίζει πως μπορεί το εγχείρημα για τη δημιουργία των νέων οδικών δικτύων να είναι κατασκευαστικά εύκολο, ωστόσο έχει αρκετά μεγάλο κόστος, το οποίο συνυπολογίζεται στο κόστος μελέτης και κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου. Γι’ αυτό το λόγο άλλωστε, στο πλαίσιο των αρχικών μελετών οι εκπρόσωποι της εταιρείας αναζητούν τρόπους που θα μειώσουν σε πρώτη φάση μεταφορικά κόστη και σε δεύτερη φάση έξοδα για την κατασκευή του δικτύου, προκειμένου να είναι συνεπείς με τις δεσμεύσεις τους.

Ο κίνδυνος να πάει κάτι στραβά…

Μια σειρά από παράγοντες που μπορεί να δημιουργήσουν κωλύματα στην εξέλιξη του έργου για το διεθνές αεροδρόμιο Καστελλίου δεν αναφέρθηκαν στη χθεσινή υπογραφή σύμβασης που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου της περιοχής.

Είναι γνωστό ότι από την υπογραφή της σύμβασης κι έπειτα, υπάρχουν πολλά θέματα που πρέπει να λύσει η Ariadne Group προκειμένου να φθάσει στην κατασκευή. Αυτά σχετίζονται μεταξύ άλλων με τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, με τις αρχικές αδυναμίες της μελέτης, καθώς και με την τροφοδοσία του αεροδρομίου σε καύσιμα.

Αναφέρεται ότι δεν έχει ακόμα λυθεί το ζήτημα μεταφοράς και τροφοδοσίας καυσίμων, που δεν μπορεί να γίνει με τη διαρκή μετακίνηση βυτίων, ενώ χρειάζεται απαραίτητα κατασκευή δικτύων. Σε εκκρεμότητα παραμένουν επίσης τα θέματα των υπόγειων υδάτων και του πώς η λειτουργία του αεροδρομίου και των βιολογικών καθαρισμών, ενδεχομένως να επηρεάσει τις καλλιέργειες της ευρύτερης περιοχής.

Στα ζητήματα που θα αντιμετωπίσει η εταιρία επίσης εντάσσεται και το θέμα των αρχαιολογικών ερευνών ή των αναγκαστικών τροποποιήσεων μελετών περιβαλλοντικών όρων.

Όλα αυτά τα θέματα, θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως θα δημιουργήσουν ζητήματα αναθεώρησης χρονοδιαγραμμάτων, ενώ η πενταετία που θέτει ως όριο ολοκλήρωσης του έργου η εταιρεία εκτιμάται πως πρακτικά είναι ανέφικτη.

Ασφαλώς και κάτι τέτοιο είναι απόλυτα αναμενόμενο για ένα έργο τόσο μεγάλης κλίμακας και τόσων θεμάτων προς διευθέτηση αφού υλοποιείται με μελέτη – κατασκευή. Σαφέστατα επίσης, οι κάτοικοι της περιοχής, αλλά και η Κρήτη γενικότερα δεν μπορεί να αναμένει ολοκληρωμένο αεροδρόμιο ως το 2023 ή ως το 2022, που φιλοδοξεί ο ίδιος ο υπουργός.