η μεγάλη παρέμβαση στον Καράβολα

Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται μια μεγάλη παρέμβαση που σχεδιάζει ο Δήμος Ηρακλείου στην παραλιακή λεωφόρο, η οποία αφορά στη δημιουργία ενός κυκλικού κόμβου στο ύψος του Καράβολα,   σε μια προσπάθεια να αποκατασταθούν τα προβλήματα όδευσης τω πεζών, αλλά και η κίνηση των οχημάτων στη συλλεκτήρια οδική αρτηρία.

Πρόκειται για μία σημαντική κυκλοφοριακή παρέμβαση – ανάσα, στον παραλιακό δρόμο σε ένα σημείο εξαιρετικά δύσκολο. Ειδικότερα, στο πλαίσιο του σχεδιασμού του Δήμου Ηρακλείου προβλέπεται  η δημιουργία ενός κόμβου στη συμβολή της λεωφόρου Σοφοκλή Βενιζέλου με την προέκταση της οδού Αχαιών, ακριβώς μπροστά από το σιντριβάνι του Καράβολα. Η κατασκευή του κόμβου έρχεται να δώσει λύση σε ένα πρόβλημα  της κεντρικής οδικής αρτηρίςα αναφορικά με την κίνηση των πεζών που σήμερα διασχίζουν τον δρόμο μέσα σε συνθήκες υψηλής επικινδυνότητας.

Το θέμα συζητήθηκε χθες στη συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, η οποία αποφάσισε να προχωρήσει η διαβούλευση του έργου, προκειμένου οι πολίτες να έχουν τη δυνατότητα να  υποβάλλουν τις πιθανές ενστάσεις τους ή τις προτάσεις τους για την κυκλοφοριακή οργάνωση της περιοχής.

Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο κ. Γ.Αναστασάκη, «με την κατασκευή του κόμβου λύνουμε μια εκκρεμότητα πολλών ετών που δημιουργούσε πρόβλημα στην Αθήνα ασφαλή διέλευση των πεζών στον Καραβολα. Επίσης, θα εξυπηρετεί και τα mini bus.

Ο σημερινός σχεδιασμός στη συμβολή της λ. Σοφ. Βενιζέλου με την οδό Αχαιών δεν ικανοποιεί τις αυξημένες απαιτήσεις κυκλοφοριακού φόρτου, ασφάλειας, κίνησης οχημάτων και πεζών. Υπάρχουν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και λωρίδα αριστερής στροφής με κατεύθυνση από ανατολικά της παραλιακής προς νότια στην οδό Αχαιών.

Η ανυπαρξία διαβάσεων πεζών εγκυμονεί κινδύνους για πεζούς και οχήματα και  προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις στην κυκλοφορία των οχημάτων, εξαιτίας της ανεξέλεγκτης διάσχισης της οδού από πεζούς».

Κρίσιμο ωστόσο ζήτημα αποτελεί η λήψη μέτρων για την ομαλή κίνηση των πεζών σε όλο το μήκος της παραλιακής λεωφόρου, για την οποία υπάρχει πολιτική δέσμευση ανάθεσης σχετικής μελέτης που θα δώσει λύση σε όλα τα προβλήματα.

Μάλιστα, το επίμαχο θέμα τέθηκε στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Κυκλοφορίας όπου ο εκπρόσωπος του ΤΕΕ ΤΑΚ στην Επιτροπή κ. Σχινάς υπογράμμισε ότι εκκρεμεί η ανάθεση της μελέτης, η οποία δεν έχει προσδιοριστεί χρονικά πότε θα ανατεθεί.

Τι αλλάζει στην κυκλοφορία των οχημάτων με τη δημιουργία του κόμβου

Σύμφωνα με την πρόταση που έχει σχεδιαστεί και η οποία τίθεται σε δημόσια διαβούλευση, δρομολογείται η διαμόρφωση ενός μικρού κυκλικού κόμβου δύο λωρίδων.  Οι λωρίδες στον κυκλικό δακτύλιο δεν ορίζονται με διαγράμμιση, αλλά αφήνεται προς χρήση όλο το πλάτος της οδού, με δυο λωρίδες εισόδου στον κόμβο που θα καταλήγουν σε μια λωρίδα κατά την έξοδο.

Η διάμετρος του εγγεγραμμένου κύκλου είναι στα 28,0μ., το πλάτος του οδοστρώματος του κυκλικού δακτυλίου έχει επίκληση προς τα έξω 2% εως 2,5%. Έτσι, επιτυγχάνεται η απορροή των ομβρίων υδάτων, η μείωση των ταχυτήτων στην κυκλική οδό και η αποτελεσματική εποπτεία της κυκλοφορίας από τους οδηγούς που προσεγγίζουν τον κυκλικό κόμβο.

Η  κεντρική κυκλική νησίδα είναι υπερυψωμένη με μια κατάλληλα διαμορφωμένη περιμετρική ζώνη πλ. 1,5μ. προς χρήση από βαρέα οχήματα. Επίσης, περιμετρικά του κόμβου διαμορφώνονται υπερυψωμένες κατευθυντήριες νησίδες  και διαβάσεις πεζών. Η νησίδα στο σημείο της διάβασης έχει μήκος 3,00μ., ώστε να κινούνται με ασφάλεια άτομα με αναπηρικό όχημα ή ηλικιωμένοι με βοηθητικό μέσο κίνησης ή πεζοί που μεταφέρουν ποδήλατο.

Η μελέτη του κόμβου αποσκοπεί στην κυκλοφοριακή οργάνωση της περιοχής και στη δημιουργία δικτύου διαβάσεων πεζών. Τέλος,  δημιουργούνται πεζοδρόμια περιμετρικά του κόμβου, με τα οποία  διασφαλίζεται  η αύξηση της ασφάλειας στην κίνηση των πεζών.