Σημάδια στον εγκέφαλο τα οποία μπορεί να δικαιολογήσουν το ενδεχόμενο να προηγήθηκε η λιποθυμία του πνιγμού του Θεόδωρου Πάντου εντοπίστηκαν στη διάρκεια της ιατροδικαστικής νεκροψίας- νεκροτομής στο πτώμα του 61χρονου κυβερνήτη του μονοκινητήριου αεροσκάφους που συνετρίβη το βράδυ της Πέμπτης στη θάλασσα ενώ προσπαθούσε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο του Μάλεμε.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εντοπίστηκαν ήπιες αλλοιώσεις στον εγκέφαλο που ενισχύουν το ενδεχόμενο της λιποθυμίας, χωρίς όμως αυτό να είναι απολύτως βέβαιο. Μια εξήγηση που δίνεται είναι, κατά την πτώση του μικρού αεροσκάφους, ο δεμένος με τις ζώνες ασφαλείας κυβερνήτης του, να πετάχτηκε μπροστά και να χτύπησε στο κεφάλι, χάνοντας στη συνέχεια της αισθήσεις του. Ωστόσο ο θάνατός του σύμφωνα με τον ιατροδικαστή οφείλεται σε πνιγμό.
Απαντήσεις για τα αίτια, ενδεχομένως και τις ακριβείς συνθήκες θανάτου του, 61χρονου Κώστα Καραμπίνη, ο οποίος βρισκόταν στο μοιραίο αεροσκάφος, ίσως δοθούν σήμερα, οπότε και θα γίνει η νεκροψία νεκροτομή. Σημειώνεται ότι και οι δύο έμπειροι πιλότοι βρέθηκαν από δύτες που βούτηξαν για τον εντοπισμό τους, δεμένοι στα καθίσματά τους.
Το αεροσκάφος απογειώθηκε από την Κωπαϊδα με προορισμό το Μάλεμε και έπεσε το απόγευμα της Πέμπτης σε απόσταση αρκετών μέτρων από την ακτή και όπως εκτιμάται παρασύρθηκε από τα ρεύματα και εκβράστηκε σε πολύ κοντινή απόσταση. Ο κυβερνήτης του αεροσκάφους, θεωρούνταν πολύ έμπειρος στις πτήσεις αυτής της κατηγορίας αεροσκαφών. Εξετάζεται πάντως εάν είχαν πάρει τις απαραίτητες άδειες από την Πολεμική Αεροπορία για να προσγειωθούν στο Μάλεμε.
Έρευνες
Όπως έχει γράψει η «Π» οι επιτροπές που διερευνούν τα αεροπορικά δυστυχήματα θα ερευνήσουν και τα αίτια της πτώσης του αεροσκάφους, που συμπαρέσυρε στο θάνατο τους δύο φίλους.
Μία πρώτη εκτίμηση για τις αιτίες του δυστυχήματος επιχείρησε μιλώντας στην ΕΡΤ ο εμπειρογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων Παντελής Φραγκούλης.
Ο κ. Φραγκούλης απαρίθμησε μια σειρά λαθών και παραλείψεων.
Αρχικά έκανε λόγο για λάθος και κακό σχεδιασμό της πτήσης. Όπως εξήγησε, τα αεροπλάνα αυτά πετούν μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας. Όταν όμως το αεροπλάνο έφτασε στα Χανιά, ήταν ήδη νύχτα.
Παράλληλα, όπως ανέφερε, τα αεροπλάνα αυτά είναι υπερελαφρά και ο χειριστής τους πρέπει να έχει άδεια χειριστού υπερελαφρών αεροπλάνων.
Επιπλέον, βασικό είναι όταν πετούν πάνω από θάλασσα, και οι δύο χειριστές πρέπει να φορούν σε όλη τη διάρκεια της πτήσης ατομικό σωσίβιο.
«Δεν ξέρω αν τηρήθηκαν όλα αυτά τα μέτρα προκειμένου αυτή η πτήση να τερματιστεί ασφαλώς», είπε χαρακτηριστικά.
Ερωτηθείς ποιος έδωσε άδεια να πετάξει το μονοκινητήριο στη διάρκεια της νύχτας- δεδομένου ότι πετούν μόνο στη διάρκεια της ημέρας- απάντησε ότι όλα τα αεροσκάφη υποβάλλουν σχέδιο πτήσεως το οποίο είναι στην κρίση του χειριστή. «Δεν μπορεί να του πει κανένας να μην πετάξει», ανέφερε σημειώνοντας ότι εφόσον έχει άδεια χειριστή υπερελαφρών αεροπλάνων είναι υπεύθυνος των πράξεών του.
«Συνεπώς ήταν λάθος χειρισμός του χειριστή και του συνεπιβάτη να φύγουνε και να μην καθορίσουν την ώρα προσγείωσης για ένα πολύ μεγάλο ταξίδι που έκαναν, σε πτήση άνω των 2,5 ωρών, και να φτάσουν στα Χανιά νύχτα», συμπλήρωσε. «Δεν ξέρω εάν ο χειριστής είχε εμπειρία να πετάξει νύχτα», ανέφερε επίσης.
Σε άλλη ερώτηση, για το αν το αεροδρόμιο του Μάλεμε είχε φώτα προσγείωσης, ο κ. Φραγκούλης απάντησε ότι το συγκεκριμένο αεροδρόμιο είναι στρατιωτικό και δεν επιτρέπεται να προσγειωθείς εάν δεν υπάρχει σχετική άδεια.
Όπως είπε, ο σχεδιασμός προέβλεπε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο των Χανίων αλλά ο χειριστής προχώρησε σε αλλαγή σχεδίου πτήσεως και επέλεξε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο του Μάλεμε.
Κληθείς να σχολιάσει εάν έκανε αλλαγή σχεδίου πτήσης ή μπερδεύτηκε, ο κ. Φραγκούλης σημείωσε ότι εφόσον πέρασε πάνω από το αεροδρόμιο του Μάλεμε και πήγε από την θάλασσα για να προσγειωθεί το πιθανό είναι ότι σκόπευε να προσγειωθεί στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο. Πρόσθεσε μάλιστα ότι υπάρχουν πληροφορίες πως το αεροσκάφος περίμεναν στο αεροδρόμιο του Μάλεμε άνθρωποι του χειριστή, «άρα έχει κάνει αλλαγή σχεδίου πτήσεως».
«Όλα αυτά δείχνουν μία προχειρότητα. Πρέπει κάποια στιγμή όλοι οι χειριστές που ασχολούνται με την ιδιωτική πτήση να λαμβάνουν πιο σοβαρά την πτήση όταν κρίνεται η ζωή τους και η ζωή των άλλων», συνέχισε, επαναλαμβάνοντας πως ήταν μια πολύ κακώς σχεδιασμένη πτήση γιατί έφτασε βράδυ. «Πιθανόν ο άνθρωπος να μην είχε πετάξει ποτέ νύχτα», συμπλήρωσε.
Σε άλλη ερώτηση, εάν είναι πιθανό να έπαθε vertigo, ο κ. Φραγκούλης ανέφερε πως όταν πετάς πάνω από την θάλασσα, την ώρα που αυτά τα αεροπλάνα δεν έχουν όργανα για να πετάνε νύχτα, με μία στροφή που έκανε για να βρει το αεροδρόμιο του Μάλεμε, μέσα από τη θάλασσα, το πιο πιθανό είναι να μην είχε κάποιο σημείο αναφοράς- κάποιον να βλέπει πώς είναι η στάση του αεροπλάνου– και γι’ αυτό το αεροπλάνο βρέθηκε ανάποδα μέσα στη θάλασσα.
Ο γιος του παρακολουθούσε το στίγμα του αεροσκάφους
Ο γιος του Θ. Πάντου, μιλώντας στο Mega είπε ότι παρακολουθούσε το στίγμα στο κινητό και είδα ότι ήταν χαμένο και μετά πήρα τηλέφωνο και το έμαθα”, και πρόσθεσε:
«Ο πατέρας μου ήταν τρομερός άνθρωπος. Ηταν πολύ ξαφνικό. Πολύ κοντά στην ακτή, ρηχά. Μιλάμε για άνθρωπο εκπαιδευμένο, με εμπειρία».