Από τη μακρινή Ινδία προέρχονται τους τελευταίους μήνες οι προσπάθειες εξαπάτησης πολιτών- έχουν καταγραφεί εκατοντάδες τηλεφωνήματα και στην Κρήτη- , όπως έχουν διαπιστώσει αστυνομικοί της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Αστυνομικός της υπηρεσίας που μίλησε στην «Π» ανέφερε ότι τα άτομα που κρύβονται πίσω από αυτές τις μεθόδους ενεργοποιούν σε τηλεφωνικά κέντρα (call centers) που έχουν τους κωδικούς μιας περιοχής και πραγματοποιούν ημερησίως εκατοντάδες τηλεφωνήματα.
«Στην Κρήτη, όπως και σε άλλες περιοχές οι κλήσεις που γίνονται είναι τυχαίες. Βάζουν τον κωδικό μιας χώρας και μιας περιοχής και γίνονται αυτόματα οι τηλεφωνικές κλήσεις» ανέφερε.
Η μέθοδος που χρησιμοποιείται είναι αυτή της «κοινωνικής μηχανικής» που στηρίζεται στη χειραγώγηση του θύματος με απώτερο στόχο να ακολουθήσει τις διαδικασίες που θα του πει ο καλών για να του υποκλέψει τους κωδικούς και κυρίως αυτούς που έχει στον υπολογιστή και χρησιμοποιεί στο e-banking
«Έχει διαπιστωθεί ότι το άτομο που θα τηλεφωνήσει σε ένα άτομο για να το ξεγελάσει, συστήνεται ως μηχανικός εταιρείας πληροφορικής.
Μιλάει αγγλικά όμως έχουμε διαπιστώσει από την έρευνα που έχουμε κάνει ότι οι κλήσεις που γίνονται το τελευταίο διάστημα είναι από την Ινδία. Εμφανίζονται ως ειδικοί, προσπαθούν να πείσουν το θύμα τους ότι υπάρχει πρόβλημα και του λένε να εγκαταστήσει ένα πρόγραμμα στον υπολογιστή.
Όταν κάποιος πειστεί και το κάνει, τότε τους είναι εύκολο να υποκλέψουν κωδικούς που είναι αποθηκευμένοι στον υπολογιστή και κυρίως, αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό λογαριασμό, ώστε να κάνουν μεταφορά χρημάτων» αναφέρει αστυνομική πηγή.
Η συγκεκριμένη μέθοδος
Η μέθοδος της κοινωνικής μηχανικής που χρησιμοποιείται στηρίζεται στην προφορική χειραγώγηση με σκοπό την απόσπαση πληροφοριών για την πρόσβαση στο υπολογιστικό σύστημα. Δεν είναι μια νέα μέθοδος και αυτός που την εφαρμόζει δεν έρχεται ποτέ πρόσωπο με πρόσωπο με το άτομο που εξαπατά ή παραπλανά.
Ελάχιστα πλέον τα θύματα
Οι συνεχείς ανακοινώσεις από την Αστυνομία και η κοινοποίησή τους από τα μέσα ενημέρωσης έχουν αποδειχτεί σωτήριες για τους πολίτες.
Από τα στοιχεία που διαθέτει η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος φαίνεται ότι παρά το γεγονός ότι έχουν γίνει χιλιάδες τηλεφωνήματα σε όλη την Ελλάδα, τους τελευταίους μήνες οι καταγγελίες εξαπάτησης είναι περίπου δέκα. «Ο κόσμος είναι πλέον υποψιασμένος και δεν δίνει τα στοιχεία που θα του ζητηθούν.
Το ίδιο ισχύει και για την εξαπάτηση μέσω mail που εκεί, αν και δεν υπήρχε απευθείας επικοινωνία, οι πολίτες δεν έδιναν στοιχεία, παρά το ότι φαινόταν ότι υπάρχει πρόσβαση στο προσωπικό τους ηλεκτρονικό ταχυδρομείο».
Σαν τη Λερναία Ύδρα
Αυτό που είναι ανησυχητικό είναι ότι παρά τη συνεργασία που υπάρχει μεταξύ των αστυνομικών διαφόρων κρατών, οι ηλεκτρονικοί απατεώνες δεν πτοούνται. Σταματούν για λίγο και συνεχίζουν και πάλι.
«Εμείς εντοπίζουμε κάθε φορά τον σέρβερ πού είναι και ενημερώνουμε την αστυνομία της χώρας.
Δυστυχώς, όμως, θα κλείσουν τον ένα σέρβερ και θα ανοίξουν δύο μήνες μετά κάποιον άλλο. Στην παρούσα φάση έχουμε εντοπίσει ότι ο σέρβερ είναι στην Ινδία και έχουμε ενημερώσει τις εκεί Αρχές».
«Βροχή» τα τηλεφωνήματα
Την τελευταία εβδομάδα, σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν γίνει γνωστές, πραγματοποιήθηκαν δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες, τηλεφωνήματα σε διάφορες πόλεις της Κρήτης.
Στις περισσότερες περιπτώσεις ο καλών καλούσε από το εξωτερικό – έχουν καταγραφεί τηλεφωνήματα που ξεκινούν από τον αριθμό 0035 – και ανέφεραν ότι πρόκειται για τεχνικούς που εντόπισαν κάποιο ιό στον υπολογιστή.
Στις περιπτώσεις που αναπτύχθηκε η συνομιλία, ο υποτιθέμενος τεχνικός πρότεινε στο άτομο που απάντησε στην κλήση να τοποθετήσει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, με το οποίο στη συνέχεια θα είχε πρόσβαση σε διάφορους κωδικούς που χρησιμοποιεί.
Αυτό που συνιστάται από την Αστυνομία είναι όταν βλέπουν αριθμούς από το εξωτερικό που δεν αναγνωρίζουν να μην απαντούν στις κλήσεις και εάν το κάνουν να μην κάνουν αυτό που θα τους ζητηθεί.