Αεροδρόμιο Ηρακλείου

Στη μη δημιουργία του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου Καστελλίου επιμένει η Πρωτοβουλία Πολιτών Πεδιάδας Κρήτης, η οποία την Κυριακή πραγματοποιεί λαϊκή συνέλευση στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων Γυμνασίου – Λυκείου Καστελλίου.

Σκοπός της συνάντησης είναι ο συντονισμός των ενεργειών για την αποτροπή εγκατάστασης του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου, ενώ στο μεταξύ οι εκπρόσωποι της Πρωτοβουλίας παρουσιάζουν τη νέα πρόταση του αρχιτέκτονα Γιώργου Παπαματθαιάκη, για λοξό διάδρομο στο υφιστάμενο αεροδρόμιο του Ηρακλείου.

Με βάση τους ισχυρισμούς των εκπροσώπων της Πρωτοβουλίας, με το συγκεκριμένο σχέδιο εξαλείφονται ο κίνδυνος και ο θόρυβος για τους κατοίκους της Νέας Αλικαρνασσού, μειώνονται οι μετακινήσεις στα δίκτυα που θα απαιτήσει το νέο αεροδρόμιο, ενώ προκύπτουν μεγέθη μεγαλύτερα από αυτά που προβλέπονται στο Καστέλλι, μετά την αναβάθμιση του αεροδρομίου.

Η πρόταση για τον λοξό διάδρομο στο αεροδρόμιο Ηρακλείου

Η πρόταση κατατέθηκε τον Ιούλιο του 2018 στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, ενώ ο Ηρακλειώτης αρχιτέκτονας Γιώργος Παπαματθαιάκης, τονίζει πως η επέκταση του υπάρχοντος λοξού διαδρόμου είναι μία εφικτή λύση, η οποία μάλιστα συνεπάγεται μικρότερο κόστος κατασκευής αλλά και μικρότερη παρέμβαση στον θαλάσσιο χώρο σε σχέση με τη μελέτη επέκτασης του 2001.

Επίσης, ο ίδιος εξηγεί με σχηματικές απεικονίσεις την εξάλειψη τόσο του κινδύνου για τον οικισμό της Αλικαρνασσού από τις προσαπογειώσεις όσο και του θορύβου καθώς ολόκληρη η περιοχή βγαίνει εκτός των ορίων ασφαλείας που θέτει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για τον σχεδιασμό αεροδρομίων κοντά σε κατοικημένες περιοχές.

Στη μελέτη προβλέπεται αεροπορική κίνηση αντίστοιχη με του σχεδιαζόμενου αεροδρομίου στο Καστέλλι και με ίδιο μήκος διαδρόμου προσαπογείωσης. Ωστόσο, σε πολλά σημεία φαίνεται πως στη Νέα Αλικαρνασσό, μετά την αποχώρηση της 126 Σμηναρχίας Μάχης,  «χωράει» ένα αεροδρόμιο μεγαλύτερο ακόμα και από αυτό που σχεδιάζεται για το Καστέλλι.

Ο αρχιτέκτονας Γιώργος Παπαματθαιάκης στη συνέντευξή του επισημαίνει πως ποτέ δεν εξετάστηκε σοβαρά το σενάριο παραμονής του αεροδρομίου στη σημερινή του θέση και συνεπώς η απόρριψη της σχετικής ιδέας έγινε χωρίς επιστημονικά στοιχεία και επιχειρήματα.

Ο Γιώργος Παπαματθαιάκης τονίζει ιδιαίτερα το ζήτημα της «πολιτικής μεταφοράς» στο Ηράκλειο, επισημαίνοντας πως πέρα από το αυξημένο κόστος για τον τουρισμό το νέο αεροδρόμιο θα είναι δυσβάσταχτο για τους κατοίκους της πόλης του Ηρακλείου.  Όπως επισημαίνει, το 15% της κίνησης που αντιστοιχεί στις κινήσεις εσωτερικού και αφορά άμεσα τον τοπικό πληθυσμό, είναι στην πραγματικότητα ένα πολύ μεγάλο νούμερο κινήσεων για τα δεδομένα μίας πόλης στο μέγεθος του Ηρακλείου.