λοτζια

Με ένα βαρύ νομικά και πολιτικά κατηγορητήριο, πέντε παρατάξεις της αντιπολίτευσης κατέθεσαν προσφυγή στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, με την οποία ζητούν να ακυρωθεί η απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής για τη δημιουργία

«Αναπτυξιακού Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης  ΗΡΑΚΛΕΙΟ Α.Ε.» του Δήμου Ηρακλείου («Α.Ο.Τ.Α ΗΡΑΚΛΕΙΟ Α.Ε.» Δ. Ηρακλείου). Σύμφωνα με τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης, η Δημοτική Αρχή με τον τρόπο που επέλεξε να συγκροτήσει τη νέα αναπτυξιακή εταιρεία δημιουργεί ένα νέο Δήμο διορισμένο και όχι  εκλεγμένο, που θα δρα χωρίς δημόσιο έλεγχο, ενώ με καθαρό τρόπο  ανοίγει την ιδιωτικοποίηση της  καθαριότητας.

Παράλληλα θεσμοθετεί τις ρουσφετολογικές προσλήψεις  αφού καταργεί τον έλεγχο ΑΣΕΠ. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στους μισθούς των επικεφαλής της εταιρείας (προέδρου,  διευθύνοντος συμβούλου, γενικών διευθυντών και διευθυντών ) που ανέρχονται σε ποσά της τάξεως  των 2.500-3800 ευρώ, όπου τονίζεται ότι  «προκαλεί τους άνεργους, τους υποαπασχολούμενους, τους έτερο- απασχολούμενους νέους επιστήμονες, που δεν θα έχουν ποτέ την ευκαιρία αυτή.

Οι αδικαιολόγητα υψηλοί πρώτοι αυτοί μισθοί,  εκτός του ότι  αδικούν τα περισσότερα από τα έμπειρα στελέχη του δήμου,  ταυτόχρονα εξαϋλώνουν στον πρώτο χρόνο της λειτουργίας της το μετοχικό κεφάλαιο αυτής, με ό,τι μπορεί να σημαίνει για τη βιωσιμότητα της». Την προσφυγή υπογράφουν οι Γ.Κουράκης, Ηλ. Λυγερός, Ε.Κουκιαδάκης, Π. Ινιωτάκης, ενώ συμμετέχει και  η Ευαγγ.Σχοιναράκη – Ηλιάκη, που πρόσφατα αποσπάστηκε από το συνεργαζόμενο σχήμα των παρατάξεων της δημοτικής Αρχής.

Τι αναφέρει το κείμενο της προσφυγής

Όπως είναι γνωστό, η Δημοτική Αρχή επέλεξε να προχωρήσει στη συγκρότηση της νέας Αναπτυξιακής Εταιρείας με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής και όχι του Δημοτικού Συμβουλίου, γεγονός που όπως προκύπτει ήταν η θρυαλλίδα για την πρόκληση της σφοδρής αντίδρασης της αντιπολίτευσης, που εγείρει σοβαρότατα ζητήματα σε σχέση με τη συγκρότηση, τις αρμοδιότητες και το καθεστώς λειτουργίας της νέας εταιρείας.

Η προσφυγή που κατατέθηκε στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση,  τεκμηριώνει συγκροτημένα, με θεμελιωμένους νομικούς και πολιτικούς όρους τους λόγους της προσφυγής, εγείροντας μείζονα ζητήματα διαφάνειας ελέγχου, συνταγματικότητας, δημοκρατικής λειτουργίας, στη διαδικασία συγκρότησης της νέας αναπτυξιακής εταιρείας που επιχειρεί να συγκροτήσει η Λότζια. Ειδικότερα στο κείμενο της προσφυγής παρατίθενται πυροβολικά μια σειρά από επιχειρήματα που βάλλουν ευθέως στην απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, σε νομικό και πολιτικό επίπεδο.

λοτζια
Στην προσφυγή περιλαμβάνεται όλη η τεκμηρίωση την οποία επικαλέστηκε η αντιπολίτευση στη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής όπου καταψήφισε το σχέδιο της δημοτικής Αρχής.  Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, «η επίμαχη απόφαση, αφαιρεί  αρμοδιότητες   από  το  Δημοτικό Συμβούλιο   το οποίο απονευρώνει  σημαντικά. Οι προτεινόμενες  29  αρμοδιότητες  της νέας εταιρείας ουσιαστικά δημιουργούν ένα νέο «Δήμο»  διορισμένο και όχι  εκλεγμένο.

Σύμφωνα με το κείμενο της προσφυγής, η νέα αναπτυξιακή εταιρεία θα λειτουργεί  χωρίς διαφάνεια και έλεγχο. Αυτό όπως αναφέρει, συμβαίνει επειδή οι διοικήσεις τους δεν λογοδοτούν στο Δημοτικό Συμβούλιο  αλλά στην Γενική Συνέλευση των μετόχων. Σύμφωνα πάντα με το κείμενο της προσφυγής, «με λειτουργία  λογικής  μεσάζοντα  ( χωρίς προσωπικό – τεχνική επάρκεια  κλπ )  ότι τους  ανατίθεται,   ουσιαστικά  μέσω  απευθείας αναθέσεων θα δίνονται σε ημέτερους  μέσω συμβάσεων έργου  ή ορισμένου χρόνου.

Θα λειτουργούν   σαν  Ανώνυμες εταιρείες    αλλά τα  χρέη  τους  θα  φορτωθούν στους Δήμους». Όπως τεκμηριώνει η προσφυγή,  η νέα εταιρεία δημιουργεί  ένα  διορισμένο  « Δήμο»   αφού  οι  προτεινόμενες αρμοδιότητες   καλύπτουν όλο το φάσμα  της  δημοτικής  δραστηριότητας και πολλών εταιρειών.  Μάλιστα  με καθαρό τρόπο  ανοίγει και την ιδιωτικοποίηση της  καθαριότητας. Επίσης θεσμοθετούν τις ρουσφετολογικές προσλήψεις  αφού καταργεί τον έλεγχο ΑΣΕΠ.

Στην προσφυγή υπογραμμίζεται ότι «οι αναπτυξιακοί οργανισμοί δεν είναι οργανισμοί δημοσίου δικαίου και κατ΄επέκταση  δεν είναι αναθέτουσες αρχές  (σύμφωνα με το ευρωπαϊκό δίκαιο). Επίσης δεν μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις μεταξύ φορέων του Δημοσίου διότι δεν ανήκουν στους φορείς  του Δημόσιου τομέα. Ακόμα ότι δεν μπορούν  να  συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις ( άρθρα 12,  44  του 4412/16)  διότι πρέπει να διαθέτουν τεχνική υπηρεσία με επάρκεια ( που δεν έχουν )  και μόνιμη  πριν την απόφαση.

Οι δημοτικές παρατάξεις απευθυνόμενες στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση εξηγούν ότι  η προσφυγή τους «πρέπει να  γίνει δεκτή ως νόμιμη και βάσιμη και να ακυρωθεί ή προσβαλλομένη απόφαση  λόγω κακής (δηλαδή μη νόμιμης) συνθέσεως της Οικονομικής Επιτροπής, αλλά και της αναρμοδιότητας της να λάβει μια τόσο σημαντική  απόφαση για  τη δημιουργία ενός παράλληλου δήμου, ακριβοπληρωμένων στελεχών, αγνοώντας προκλητικά και συστηματικά τις αρχές της πλειοψηφίας, της λαϊκής κυριαρχίας, του Συνταγματικά κατοχυρωμένου  δικαιώματος του εκλέγεσθαι σε σημαντικό αριθμό δημοτικών  συμβούλων κατά τον «ορισμό» της,  χωρίς ουσιαστικές δημοκρατικές και συμμετοχικές διαδικασίες, λόγω της αφαίρεσης του δικαιώματος του εκλέγεσθαι από τους εκπροσώπους  πέντε  δημοτικών παρατάξεων που ψηφίσθηκαν από το 1/5 των πολιτών και τέλος λόγω ελλείψεως τεκμηριωμένης μελέτης βιωσιμότητας όπως αναλυτικά θα αναπτύξουμε εν συνεχεία,  η έλλειψη της οποίας  την καθιστά μη νόμιμη και για τον πρόσθετο αυτό λόγο».

Ενδιαφέρον στοιχείο επίσης της προσφυγής αποτελεί η αναφορά στην   υποκατάσταση του δημοτικού και του περιφερειακού Συμβουλίου από έμμεσα συλλογικά όργανα με επιτηδευμένη ανασύνθεση και πρόσθετες αρμοδιότητες είναι Συνταγματικά ανεπίτρεπτη, αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι η Οικονομική Επιτροπή δεν μπορεί να υποκαταστήσει το Δημοτικό Συμβούλιο.

Όπως χαρακτηριστικά τονίζεται, «η κατάχρηση των ευκολιών που παρέχονται αδιακρίτως και σε πρώτη ζήτηση στην μειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία αρνείται πεισματικά τον ουσιαστικό διάλογο,  αποτελεί και την αιτία της ασκήσεως της παρούσης προσφυγής, με μεγάλη χρονική καθυστέρηση, είναι αλήθεια, αναμένοντας από τη δημοτική αρχή να  σεβαστεί  τη συντριπτική πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου  που κατά τεκμήριο εκφράζει και την πλειοψηφία των πολιτών όπως αποτυπώθηκε στις τελευταίες  εκλογές».

Κρίσιμο σημείο της προσφυγής αποτελεί η αναφορά στην «προίκα» της αναπτυξιακής εταιρείας που σύμφωνα με την απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής θα πρέπει ο Δήμος Ηρακλείου να διαθέσει στην αναπτυξιακή εταιρεία, «χωρίς τεκμηριωμένη, και αιτιολογημένη  μελέτης βιωσιμότητας η οποία αποτελεί προϋπόθεση για τη σύσταση της»

Τα κόκκινα σημεία που βάζουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα της εταιρείας

Παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, η τεκμηρίωση της προσφυγής των δημοτικών παρατάξεων που διατυπώνουν μια σειρά από ενδεικτικές παρατηρήσεις που όπως εξηγούν όχι μόνο βάζουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα της εταιρείας, αλλά και την αξιοπιστία της πριν ακόμα ιδρυθεί και αρχίσει να λειτουργεί.

Ενδεικτικά όπως αναφέρουν, ο πρόεδρος, ο διευθύνων Σύμβουλος και η διοίκηση ορίζονται ή «εκλέγονται» από τη Γενική Συνέλευση της μονομετοχικής εταιρείας, δηλαδή από τον εκπρόσωπο της δημοτικής αρχής με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διαφάνεια, τη νομιμότητα την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα  των επιλογών. Το σύνολο των επιλογών  μέχρι σήμερα τουλάχιστον καλύπτουν τις ενδοπαραταξιακές ανάγκες, τις εσωτερικές ισορροπίες, αντιθέσεις,  αντιφάσεις και  φιλοδοξίες και  όχι τις ανάγκες της  πόλης και των πολιτών.

Ο πρόεδρος και κυρίως  ο διευθύνων σύμβουλος έχουν  επικίνδυνα  ανεξέλεγκτες υπερεξουσίες. Τα δικαιώματα της μειοψηφίας των  μετόχων  σε μία μονομετοχική ανώνυμη εταιρεία,   τα οποία περιγράφονται στο καταστατικό που εγκρίθηκε, είναι ανυπόστατα και ο διάλογος  ανύπαρκτος. Οι παρατάξεις που δεν συνεργάζονται με τη δημοτική αρχή,  δεν έχουν δυνατότητα συμμετοχής στη διοίκηση της εταιρείας ή  μη μόνον αν  το επιτρέψει  η «κυβερνώσα» μειοψηφία…

Οι προβλεπόμενες διαδικασίες για την ανάθεση έργων και μελετών με τις οποίες καταστρατηγούνται οι διατάξεις του Ν. 4412/2016 αργά ή γρήγορα θα προκαλέσουν την προσφυγή στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια των επαγγελματιών τα συμφέροντα των οποίων θίγονται από την καταστρατήγηση των διατάξεων αυτών.

Η  μελέτη  βιωσιμότητας παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των συντακτών της, δεν επιβεβαιώνει της προσδοκίες της παραγγελίας.

ΛΟΤΖΙΑ
Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ύψους 500.000 ευρώ, το οποίο δεν  περιλαμβάνεται στο τεχνικό πρόγραμμα  και τον  προϋπολογισμό, δεν    καλύπτει ούτε  το μισθολογικό κόστος του πρώτου έτους λειτουργίας, έτσι,  αργά ή γρήγορα θα ζητηθεί η έμμεση επιχορήγηση της εταιρείας με την απευθείας ανάθεση έργων (παλιά   τέχνη άλλωστε για πολλούς από τους πρωταγωνιστές της ίδρυσης των σπάταλων αυτών οργανισμών) ή την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου για τη σωτηρία της την οποία θεωρούν συμβατή  με το νόμο.

Η αρχή  της πλειοψηφίας,  να θυμίσουμε σε ορισμένους τουλάχιστον από αυτούς, αποτελεί την πεμπτουσία της δημοκρατικής τάξης και  νομιμότητας η οποία έχει τοποθετηθεί στα αζήτητα.

Οι μισθοί των στρατηγών (προέδρου,  διευθύνοντος συμβούλου, γενικών διευθυντών και διευθυντών) χωρίς τακτικό  στρατό,  της τάξεως  των 2.500-3800 ευρώ, προκαλεί τους άνεργους, τους υποαπασχολούμενους, τους έτερο- απασχολούμενους νέους επιστήμονες, που δεν θα έχουν ποτέ την ευκαιρία αυτή. Οι αδικαιολόγητα υψηλοί πρώτοι αυτοί μισθοί,  εκτός του ότι  αδικούν τα περισσότερα από τα έμπειρα στελέχη του δήμου,  ταυτόχρονα εξαϋλώνουν στον πρώτο χρόνο της λειτουργίας της το μετοχικό κεφάλαιο αυτής, με ό,τι μπορεί να σημαίνει για τη βιωσιμότητα της.

Αργά ή γρήγορα οι  εργαζόμενοι με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή έργου, με πλήρες ή ελαστικό ωράριο εργασίας,  ανεξάρτητα από τις ρητές «πρόνοιες» του νόμου  για το αντίθετο, θα  συνωστίζονται  στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου ζητώντας μάταια τη μετατροπή των συμβάσεων τους, σε συμβάσεις αορίστου χρόνου.