Γειτονιά της πόλης του Ηρακλείου

Συναγερμό έχουν σημάνει τα δεκάδες “μπιλιετάκια” της εισφοράς σε χρήμα

Τον δρόμο της… προσφυγής αναζητούν εκατοντάδες ιδιοκτήτες εκστάσεων που έχουν αρχίσει να παραλαμβάνουν τα ειδοποιητήρια της εισφοράς σε χρήμα, τα οποία διανέμονται κατά δεκάδες. Μετά τις τσουχτερές χρεώσεις, που ξεκινούν στην καλύτερη περίπτωση από τα 700 ευρώ και μπορούν να φτάσουν μέχρι και τις 200.000 ευρώ, οι πρώτες σκέψεις των ιδιοκτητών ακινήτων είναι να καταθέσουν προσφυγή προκειμένου να επανεξεταστεί η χρέωσή τους.

Ποια είναι όμως τα βήματα που θα πρέπει να κάνει κάθε ιδιοκτήτης ακινήτου προκειμένου να προσφύγει κατά της απόφασης της Πολεοδομίας;

Όπως εξηγεί η αρμόδια αντιδήμαρχος κ. Στέλλα Αρχοντάκη-Καλογεράκη, το πρώτο και βασικό που θα πρέπει να κάνει ο κάθε πολίτης είναι να επισκεφθεί την Πολεοδομία και να διαπιστώσει μαζί με την υπηρεσία  εάν το ακίνητό του έχει καταγραφεί σωστά, εάν όλα τα στοιχεία με τα οποία έχει δηλωθεί αντιστοιχούν στην πραγματικότητα και εάν η χρέωση που του έχει υποβληθεί είναι σωστή.

Από τον έλεγχο που θα γίνει θα προκύψουν και τα επόμενα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει ο κάθε ιδιοκτήτης. Για παράδειγμα, εάν υπάρχει μια λάθος καταγραφή στα στοιχεία του ιδιοκτήτη, αυτό είναι ένα ζήτημα που διορθώνεται άμεσα. Μπορεί να καταθέσει μια αίτηση στην υπηρεσία, με την οποία θα γνωστοποιεί τις αλλαγές των στοιχείων που συνοδεύουν το ακίνητο και τον ιδιοκτήτη του.

Η αντιδήμαρχος υπογραμμίζει ότι η επίσκεψη των ιδιοκτητών ακινήτων στην υπηρεσία είναι αναγκαία, αφού υπάρχουν περιπτώσεις που ενώ οι πολίτες εμφανίζονταν να χρωστούν, στην πορεία αποδεικνύεται  ότι ο Δήμος τούς χρωστάει, μετά από την επεξεργασία όλων των στοιχείων ιδιοκτησίας τους.

Σε ποιες περιπτώσεις θα πρέπει να  κατατίθενται ενστάσεις

Εάν όμως για παράδειγμα ένας ιδιοκτήτης θεωρεί ότι έχει πληρώσει προκαταβολή της εισφοράς σε χρήμα και από το τελικό ποσό χρέωσης που του έχει επιβληθεί μέσα από το ειδοποιητήριο δεν έχει αφαιρεθεί το ποσό που ήδη έχει πληρώσει, τότε θα πρέπει να καταθέσει ένσταση. Αντίστοιχα, ένσταση θα πρέπει να καταθέσει όποιος πολίτης εκτιμά ότι έχει πληρώσει την εισφορά σε χρήμα εξ ολοκλήρου, και παρά ταύτα του έχει αποσταλεί ξανά ειδοποιητήριο.

Σύμφωνα με στελέχη της Πολεοδομίας, μεγάλο πρόβλημα υπάρχει με τα ακίνητα, τα οποία περνούν από τους γονείς στα παιδιά και θα πρέπει να μοιραστεί η εισφορά σε χρήμα κατ’ αντιστοιχία. Επίσης μεγάλο κεφάλαιο αποτελούν τα εξ αδιαιρέτου κτίσματα όπου κάποιοι έχουν ανεξαρτητοποιήσει την ιδιοκτησία τους μέσα από δικαστικές αποφάσεις και άλλοι όχι.

Για όλες αυτές τις περιπτώσεις οι πολίτες θα πρέπει να καταθέσουν ενστάσεις στην Πολεοδομία, προκειμένου να αποκαταστήσουν ανοικτά ζητήματα που υπάρχουν. Για τις ενστάσεις αυτές δεν υπάρχει χρονικός προσδιορισμός σε σχέση με το πότε θα κατατεθούν. Δηλαδή ένας πολίτης αφού πάρει το ειδοποιητήριο της χρέωσης της εισφοράς σε χρήμα μπορεί και μετά από έναν μήνα να καταθέσει την ένστασή του.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι χρεώσεις της εισφοράς σε χρήμα, δεν έχουν βεβαιωθεί στην Οικονομική Υπηρεσία σε αυτή τη φάση, γεγονός που αφήνει περιθώρια μεγαλύτερης ευελιξίας σε σχέση με την αποκατάσταση των όποιων προβλημάτων σχετικά με τις χρεώσεις και διορθώσεις στοιχείων.

Επίσης είναι σημαντικό το γεγονός ότι από τις χρεώσεις της εισφοράς σε χρήμα της πολεοδομικής ενότητας Κορώνι, Θέρισσος, Δειλινά, Μασταμπάς μέχρι σήμερα έχει  αποσταλεί μόνο το 30% και εκκρεμεί το 70% των ειδοποιήσεων, το οποίο έχει αρχίσει να αποστέλλεται.

Πότε γίνεται προσφυγή   στο Διοικητικό Πρωτοδικείο

Υπάρχει όμως και μια δεύτερη κατηγορία,  η οποία αφορά στις περιπτώσεις των πολιτών οι οποίοι αναγνωρίζουν ότι δεν υπάρχει κάποια εμπλοκή  σε σχέση με τη χρέωση της εισφοράς σε χρήμα, θεωρούν όμως για διάφορους λόγους ότι δεν πρέπει να πληρώσουν το ποσό που τους έχει χρεωθεί.

Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται πολίτες που θα πρέπει να προσφύγουν στο Διοικητικό Δικαστήριο, όπου με νομικά επιχειρήματα να τεκμηριώσουν ότι δεν πρέπει να πληρώσουν τα χρήματα που τους έχει χρεώσει ο Δήμος. Εδώ όμως υπάρχουν δύο παγίδες. Η πρώτη είναι ότι θα πρέπει να υποβάλουν την προσφυγή τους στο διοικητικό πρωτοδικείο μέσα σε έναν μήνα από τότε που θα παραλάβουν το ειδοποιητήριο της Πολεοδομίας.

Σε περίπτωση που περάσει ο μήνας, η ένσταση δεν γίνεται δεκτή. Η δεύτερη παγίδα είναι ότι, για να μπορέσει ο πολίτης να καταθέσει ένσταση στο Διοικητικό Πρωτοδικείο,  θα πρέπει πρώτα να πληρώσει το 20% της εισφοράς σε χρήμα που του έχει χρεωθεί και μετά να περιμένει το πότε θα συζητηθεί η υπόθεσή του στο δικαστήριο. Το γεγονός αυτό έχει αποθαρρύνει μεγάλο αριθμό πολιτών από την κατάθεση της προσφυγής, αφού βρίσκονται σε μεγάλη οικονομική ένδεια και αδυνατούν να εξοφλήσουν το 20% της χρέωσης που τους έχει επιβληθεί.

Ηθικό ζήτημα και οικονομικό αδιέξοδο

Ο αιφνιδιασμός του Δήμου να ενεργοποιήσει τη διαδικασία της εισφοράς σε χρήμα σε εκατοντάδες πολίτες, σε μια περίοδο που ολόκληρη η κοινωνία κυριολεκτικά συνθλίβεται από τις ανελέητες φοροεπιδρομές  εγείρει ένα μείζον θέμα ηθικής τάξεως, τονίζουν πολίτες με δηλώσεις τους στην «Π».

Όπως εξηγούν, το πρόβλημα δεν είναι απλώς ότι  όλα τα προηγούμενα χρόνια ο Δήμος Ηρακλείου δεν διεκδίκησε τα χρήματα αυτά. Το πρόβλημα είναι ότι μέσα στα 15-20 χρόνια που μεσολάβησαν κανείς δεν ενημέρωσε τους πολίτες ότι χρωστούν, με αποτέλεσμα σήμερα να βρίσκονται σε μια κατάσταση προ τετελεσμένων χωρίς καμία ουσιαστική εναλλακτική επιλογή. Η διαχείριση αυτή, όπως τονίζουν,  δημιουργεί μείζον ηθικό ζήτημα απέναντι στην κοινωνία…

Οι χρεώσεις της εισφοράς σε χρήμα που έρχονται μετά από τόσα χρόνια οδηγούν σε βαθύτερο οικονομικό αδιέξοδο τους πολίτες, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους δεν γνώριζαν ότι χρωστούν. Για παράδειγμα είναι πολλές οι περιπτώσεις ανθρώπων οι οποίοι παρέλαβαν ένα ακίνητο από τους γονείς τους, οι οποίοι έφυγαν από τη ζωή, και δεν γνώριζαν ότι υπήρχε η οικονομική εκκρεμότητα της εισφοράς σε χρήμα, διότι πολύ απλά μέσα στα χρόνια που προηγήθηκαν κανείς δεν τους ενημέρωσε σχετικά.

Η αντιδήμαρχος Στέλλα Αρχοντάκη - Καλογεράκη
Η αντιδήμαρχος Πολεοδομίας Στέλα Αρχοντάκη-Καλογεράκη

Από την πλευρά της η αρμόδια αντιδήμαρχος Πολεοδομίας κ. Στέλλα Αρχοντάκη Καλογεράκη τονίζει ότι  δυστυχώς είναι μονόδρομος να αποσταλούν οι βεβαιωμένες εισφορές σε γη, διότι ο Δήμος ελέγχεται σε σχέση με τις εισπράξεις των εσόδων του και δεν μπορεί να ολιγωρήσει.

Η ίδια εξηγεί ότι τα μπιλιετάκια που αποστέλλονται αφορούν σε πράξεις εφαρμογής που είχαν κυρωθεί πριν από 10 χρόνια και ακόμα παλαιότερα, αλλά ο Δήμος επέλεξε να μην προχωρήσει στις εισπράξεις αυτές, κάτι που αν είχε κάνει οι πολίτες θα είχαν μεγαλύτερη ευελιξία να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις.

Ωστόσο τώρα τα πράγματα δεν μπορούν να εξελιχθούν διαφορετικά, αφού ο Δήμος δεν έχει κανένα περιθώριο να αναβάλλει τη διαδικασία.

Παράλληλα σημειώνει ότι είναι κρίσιμο οι πολίτες να μην αγνοήσουν την εξόφληση της χρέωσης, επειδή εάν θα πρέπει να μεταβιβάσουν το ακίνητό  τους, θα πρέπει να έχουν πληρώσει τουλάχιστον το  30% της βεβαιωθείσας οφειλής που αφορά την εισφορά σε χρήμα.

Η αντιδήμαρχος εξηγεί ότι τις χρεώσεις της εισφοράς σε χρήμα δεν μπορεί ο Δήμος Ηρακλείου όσο και να θέλει να τις εξαφανίσει ως δια μαγείας, διότι προβλέπονται από τον νόμο και οι όποιες αυταπάτες μπορεί να χτίζονται στην κατεύθυνση αυτή είναι εκ του πονηρού.