Ξεκινά από τον Μάρτιο η εγκατάσταση 100 νέων υπόγειων κάδων στην νοτιοανατολική περιοχή της εκτός των τειχών πόλης του Ηρακλείου, ενώ στο πλάνο της δημοτικής Αρχής είναι να κάνει το μεγάλο άλμα και να δρομολογήσει την εγκατάσταση υπόγειων κάδων στο κέντρο της πόλης δίδοντας οριστική λύση στο «προαιώνιο» πρόβλημα της αποκομιδής του ιστορικού κέντρου.
Πιο συγκεκριμένα, σε πρώτη φάση πρόκειται να προχωρήσει η εγκατάσταση 100 υπόγειων κάδων που έχουν ενταχθεί στο ΣΟΑΠ και θα τοποθετηθούν σε χωροθετημένα σημεία υφιστάμενων κάδων στην ευρύτερη περιοχή του Μπεντεβή, της Κηπούπολης και του Αγίου Κωνσταντίνου.
Ειδικότερα, όπως εξηγεί ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Νίκος Γιαλιτάκης, οι κάδοι θα τοποθετηθούν σε περιοχές στις οποίες έχουν γίνει παρεμβάσεις αποκατάστασης και υπάρχει χωροταξικά το εύρος της έκτασης που διασφαλίζει την προσβασιμότητα των απορριμματοφόρων που με τη βοήθεια γερανών θα κάνουν την αποκομιδή των απορριμμάτων.
Ο ίδιος εξηγεί ότι η διαδικασία της εγκατάστασης θα γίνει σταδιακά αφού απαιτείται να γίνει εκσκαφή σε βάθος 2 μέτρων και για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να υπάρχει και μια σχετική συνεννόηση με τα δίκτυα κοινής ωφελείας (ΟΤΕ ΔΕΗ ΔΕΥΑΗ…). Ο αντιδήμαρχος διευκρινίζει ότι η τοποθέτηση υπόγειων κάδων μπορεί να αντικαταστήσει τρεις συμβατικούς κάδους αφού έχουν χωρητικότητα έως 3 κυβικά σύμμεικτων απορριμμάτων.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι λύνεται το πρόβλημα της οπτικής ρύπανσης και παράλληλα γίνεται ομαδοποιημένα μεγαλύτερη συγκέντρωση απορριμμάτων στον υπόγειο κάδο, με αποτέλεσμα να ανασυντάσσεται και η ροή των δρομολογίων αποκομιδής των απορριμμάτων.
Παράλληλα ο αντιδήμαρχος τονίζει ότι στον σχεδιασμό του δημάρχου Α. Καλοκαιρινού και της Δημοτικής Αρχής υπάρχει το πλάνο της εγκατάστασης υπόγειων κάδων και στο ιστορικό κέντρο.
Όμως επειδή το εγχείρημα είναι δύσκολο, καθώς η εντός των τειχών πόλη είναι κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος, απαιτούνται πολύ προσεκτικά βήματα.
Ο ίδιος προσθέτει ότι υπάρχει μια παλαιότερη μελέτη την οποία θα εμπλουτίσουμε με νέα δεδομένα και κυρίως η μελέτη αυτή θα προχωρήσει χέρι – χέρι με την Αρχαιολογία, η οποία θα προτείνει συγκεκριμένα σημεία σε σχέση με το πού μπορούν να χωροθετηθούν οι κάδοι. Είναι ένα δύσκολο εγχείρημα η δρομολόγηση του οποίου αξίζει να επιχειρηθεί, καθώς η τοποθέτηση υπόγειων κάδων θα απελευθερώσει τον ιστορικό ιστό της πόλης από την οπτική ρύπανση και θα δώσει τη δυνατότητα να αναδειχθούν τα μνημεία του.
Ένα καλό παράδειγμα, όπως τονίζει ο κ. Γιαλιτάκης, είναι να φανταστούμε τη λεωφόρο Πλαστήρα με υπόγειους κάδους, περιμετρικά των ενετικών τειχών, που θα “απελευθερώσουν” το βλέμμα του επισκέπτη από τη σημερινή εικόνα των κάδων.