Μέχρι τότε, όπως αναφέρει το newsit.gr, και με ορίζοντα το τέλος 2024, το ΤΑΙΠΕΔ θα αναλάβει να αναζητήσει όλα τα απαραίτητα έγγραφα που «ρίχνουν φως» στο «τι ανήκει και σε ποιον» όσον αφορά στην έκταση, στην οποία έχει «πόστο» το δημόσιο, τα υπουργεία, αλλά και απαιτήσεις ο τοπικός Δήμος.
Τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει μέσα στους επόμενους 2-3 μήνες να εξασφαλίσουν (από κτηματολόγιο, υποθηκοφυλακεία και άλλους φορείς) κάθε σχετικό «χαρτί» που ξεκαθαρίζει το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Αυτό είναι το χρονοδιάγραμμα των επόμενων κινήσεων που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με απώτερο σκοπό, και με τη συνδρομή του ΤΑΙΠΕΔ, να βρεθεί ο τρόπος εκμετάλλευσης της έκτασης για μετά τον Φεβρουάριο του 2027, όταν και το υφιστάμενο αεροδρόμιο θα αντικατασταθεί από τον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Καστελίου», μια επένδυση 500 εκατ. ευρώ που προωθεί ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με το ινδικό σχήμα GMR.
Όπως γίνεται αντιληπτό, μέχρι τότε το… επιβαρυμένο «Νίκος Καζαντζάκης» (με 9,2 εκατ. ταξιδιώτες αλλά με μικρούς χώρους και προβληματική εξυπηρέτηση) θα είναι σε λειτουργία, ενώ τα όποια έργα ανάπλασης και εκμετάλλευσης της έκτασης, προφανώς με συμμετοχή ιδιωτών, θα ξεκινήσουν μετά από το ορόσημο του Φεβρουαρίου 2027.
Όπως, πάντως, λένε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το όποιο μοντέλο αξιοποίησης, που θα «κλειδώσει» στην πορεία, θα λάβει υπόψη του τις τοπικές ανάγκες και μέρος των απαιτήσεων της Αυτοδιοίκησης, προς όφελος των πολιτών, της κοινωνίας και της τοπικής οικονομίας.
Το ιδιοκτησιακό και η χρηματοδότηση
Το newsit.gr έχει αναφερθεί προ μηνών στο θέμα αυτό, δηλαδή το θολό τοπίο στο ιδιοκτησιακό, που προκαλεί «εμπλοκή» στην πορεία αξιοποίησης της έκτασης. Το καλοκαίρι, στη Βουλή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, κατέθεσε πίνακα που «έβγαινε» από τη μελέτη, την αεροφωτογράφιση και τη σύνταξη ορθοφωτοχαρτών, με το σύνολο των εκτάσεων που απεικονίζονται να εκτιμάται σε 2.573.400 στρέμματα.
Από τη μελέτη προκύπτει ότι εξ αυτών 2.219.774 τ.μ. είναι ιδιοκτησίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Επίσης, περίπου 253 τετραγωνικά μέτρα είναι ιδιοκτησίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και τα άλλα, άγνωστης προέλευσης. Πλην όμως, δεν φαίνεται κάπου ως συνιδιοκτήτης της έκτασης ο δήμος Ηρακλείου, που φέρεται να διεκδικεί σημαντικό μέρος της έκτασης. Ο δε τοπικός δήμος, βάσει αυτής της εκτίμησής του, αξιώνει να έχει λόγο στο μοντέλο αξιοποίησης της έκτασης.
Ένα άλλο, επίσης, κρίσιμο θέμα είναι και αυτό της χρηματοδότησης. Γιατί, όπως έχει αναφέρει ο κ. Σταϊκούρας σε τοπικά μέσα της Κρήτης, ακόμα και αν ο Δήμος είχε υπό την κυριότητά του ολόκληρη την έκταση, και πάλι η έλλειψη κονδυλίων θα αποτελέσει πρόβλημα για την αξιοποίηση μια μεγάλης έκτασης. Κατά συνέπεια, μάλλον «δείχνει» και προς την συμμετοχή επενδυτών.
Όπως παλιότερα ανέφεραν στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, το Ταμείο ως project manager θα ωριμάσει το ακίνητο, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας, με στόχο η εκμετάλλευσή του να έχει πολλαπλασιαστική αξία για την εθνική και την τοπική οικονομία και κοινωνία της Κρήτης.
Σε αυτή την πορεία θα αποσαφηνιστεί και το θέμα των χρήσεων, με το ΤΑΙΠΕΔ να λαμβάνει υπόψη τα τοπικά και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής, το γεγονός ότι υπάρχει κοντά πανεπιστημιούπολη, τις ανάγκες για «πράσινο» κ.α..