ΒΟΑΚ

Τα σενάρια για την ουσιαστική δημοπράτηση του νέου βόρειου οδικού άξονα Κρήτης επεξεργάζονται τώρα κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών, καθώς ο οδικός άξονας βρίσκεται πολύ ψηλά στην ατζέντα της Νέας Δημοκρατίας.

Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του πρωθυπουργού, αλλά και τις προγραμματικές δηλώσεις του υπουργού Υποδομών, ο νέος βόρειος οδικός άξονας αναμένεται να πραγματοποιηθεί ως ένα ενιαίο έργο, χωρίς «τμηματοποιήσεις» όπως αυτές προβλέπονταν από τον σχεδιασμό Σπίρτζη.

Ήδη στο Υπουργείο έχουν αρχίσει να επεξεργάζονται, σύμφωνα με πληροφορίες της «Π», τα πρώτα ρεαλιστικά σενάρια για τη δημιουργία του νέου δικτύου. Μέσα στις επόμενες ημέρες μάλιστα, προβλέπεται ότι θα αρχίσει μια σειρά ανεπίσημων επαφών με υπηρεσιακούς παράγοντες και τεχνοκράτες, προκειμένου να καταρτιστεί ένα ουσιαστικό και κυρίως βιώσιμο σχήμα για τον νέο βόρειο οδικό άξονα.

Ποια είναι όμως τα βασικά σενάρια; Κατ’ αρχάς το έργο θα είναι ένα και δεν θα χωρίζεται σε τρία διαφορετικά τμήματα. Σε πρώτη φάση, οι αρχικές συζητήσεις προβλέπεται να γίνουν για το δρόμο από τα Χανιά έως και τον Άγιο Νικόλαο, ενώ εξετάζονται όλα τα σύγχρονα ευρωπαϊκά εργαλεία χρηματοδοτήσεων, προκειμένου το σενάριο υλοποίησης του νέου δρόμου να είναι εφικτό.

Η κυβέρνηση, πάντως, προς το παρόν δεν εξετάζει το σενάριο δημιουργίας ενός αυτοκινητόδρομου με τη μορφή ανάθεσης σε εταιρεία που θα υλοποιήσει τη μελέτη και την κατασκευή του έργου.

O Κώστας Αχιλλέα Καραμανλής

Το αρμόδιο Υπουργείο, όπως άλλωστε δήλωσε στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεών του και ο Κώστας Αχιλλέα Καραμανλής, επεξεργάζεται μία λύση, σύμφωνα με την οποία θα ολοκληρωθούν κατ’ αρχάς όσες μελέτες βρίσκονται σε εκκρεμότητα, θα ανατεθούν και θα ολοκληρωθούν όσες δεν έχουν γίνει καν και στη συνέχεια θα προχωρήσουν οι απαραίτητες εγκρίσεις των περιβαλλοντικών όρων του έργου.

Μετά από την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών, το αρμόδιο Υπουργείο προβλέπεται να προχωρήσει σε δημοπράτηση του έργου, πιθανότατα με τη μορφή σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ως προς την κατασκευή.

Πρόθεση τόσο του πρωθυπουργού όσο και του αρμόδιου υπουργού είναι οι διαδικασίες για το νέο βόρειο οδικό άξονα να δρομολογηθούν άμεσα και να προχωρήσουν με την άμεση υποστήριξη του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, ενός οργανισμού που υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε «υποβαθμίσει» αναφορικά με την εμπλοκή της σε τέτοιας κλίμακας έργα.

Τονίζεται ότι η νέα κυβέρνηση δεν αναγνωρίζει καν τη λογική και τους χειρισμούς της προηγούμενης κυβέρνησης αναφορικά με το θέμα του βόρειου οδικού άξονα, εκτιμώντας ότι ο απερχόμενος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ουδέποτε παρουσίασε μια σοβαρή πρόταση, αφού οι σχεδιασμοί του περιλάμβαναν απλώς κάποια σκίτσα σε χαρτί, χωρίς καμία μελέτη και χωρίς τις απαραίτητες εγκρίσεις περιβαλλοντικών όρων.

Ο υπουργός μάλιστα Κώστας Καραμανλής μίλησε για μια «αλλόκοτη αρχιτεκτονική» του έργου, η οποία στερούνταν στοιχειωδών μελετών και απαιτούμενων εγκρίσεων και πως δημοπρατήθηκε “μια δέα”!

Σε κάθε περίπτωση πάντως, μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να υπάρξουν εξελίξεις επί του θέματος αλλά και να ολοκληρωθεί μια σειρά διερευνητικών επαφών και συσκέψεων, ώστε πολύ σύντομα η κυβέρνηση να μπορέσει να τοποθετηθεί επίσημα για τις μελέτες και την επικείμενη κατασκευή του νέου βόρειου οδικού άξονα.