O αντιδήμαρχος Γιάννης Αναστασάκης
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Γιάννης Αναστασάκης

Μια μεγάλη παρέμβαση ανάπλασης στην καρδιά του ιστορικού κέντρου δρομολογεί η δημοτική Αρχή μέσα στον Οκτώβρη. Συγκεκριμένα ανοίγει ένα νέο μεγάλο εργοτάξιο σε ένα πλέγμα δρόμων στην παλιά πόλη, πίσω ακριβώς από το Πολιτιστικό Κέντρο, στις οδούς Γιαννίκου, Βικέλα, Ρωμανού, Κουνάλη και Μονοφατσίου.

Ήδη το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το «πράσινο φως» για να ξεκινήσει η σημαντική αυτή παρέμβαση ανάπλασης με προϋπολογισμό που ξεπερνά τις 800 χιλ. ευρώ, ενώ η σχετική σύμβαση ανάθεσης του έργου πρόκειται να υπογραφεί τις επόμενες μέρες.

Πρόκειται για μια μεγάλη παρέμβαση ανάπλασης την οποία η δημοτική Αρχή είχε επιχειρήσει να χρηματοδοτήσει από την Τράπεζα Ευρωπαϊκών Επενδύσεων, αλλά μετά από τις έντονες αντιδράσεις της αντιπολίτευσης δεν «περπάτησε» και έτσι αποφασίστηκε το έργο να προχωρήσει σε ίδιους πόρους.

Η παρέμβαση αυτή καλύπτει μια εξαιρετικά ευαίσθητη ζώνη της εγκαταλελειμμένης επί σειρά ετών παλιάς πόλης, που εδώ και δεκαετίες βουλιάζει στην εγκατάλειψη μετά την πλήρη απαξίωση της μελέτης ανάπλασης του ιστορικού ιστού του Ηρακλείου.

Το συγκεκριμένο πλέγμα δρόμων που πρόκειται να αναπλαστεί σύμφωνα  με τη μελέτη του έργου, είναι χαρακτηριστικοί δρόμοι της παλιάς πόλης, μικρού πλάτους με ήπια ή σε κάποιες περιπτώσεις καθόλου κυκλοφορία, που σε συνδυασμό με τα χαρακτηριστικά κτήρια και τα οικιστικά σύνολα της περιοχής μαρτυρούν την ιστορική εξέλιξη του ιστού της πόλης του Ηρακλείου. Όπως  είναι γνωστό  οι δρόμοι αυτοί σήμερα βρίσκονται σε μια κατάσταση θλιβερής υποβάθμισης, αφού δεν έχουν ούτε το στοιχειώδη αστικό εξοπλισμό για την ασφαλή κίνηση των πεζών.

Με την παρέμβαση ανάπλασης που αναμένεται σύντομα να ξεκινήσει, δρομολογείται βασικός στόχος που είναι  να μετατραπούν οι παραπάνω δρόμοι σε βασικούς άξονες σύνδεσης (κυρίως για τους πεζούς) του κέντρου της πόλης με το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, τους πολιτιστικούς χώρους των τειχών, το τάφο Καζαντζάκη και τις διαδρομές περιπάτου και αναψυχής της τάφρου και των τειχών.

Σύμφωνα με την τεχνική μελέτη του έργου, βασικό χαρακτηριστικό όλων των δρόμων της περιοχής μελέτης είναι η ακανόνιστη γεωμετρία (με εξαίρεση το βόρειο τμήμα της οδού Γιαννίκου και της οδού Μονοφατσίου), τα πολύ στενά περάσματα και η ασυνέχεια της ύπαρξης πεζοδρομίων. Τα μοναδικά δένδρα στην περιοχή βρίσκονται στην αρχή της οδού Μονοφατσίου και στην οδό Γιαννίκου λίγο μετά τη συμβολή της με την οδό Ρωμανού, ενώ αστικός εξοπλισμός απουσιάζει .

Πρόκειται για δρόμους  ήπιας κυκλοφορίας μονής κατεύθυνσης με ροή από το κέντρο της πόλης προς το Πολιτιστικό Κέντρο.

Η μεγαλύτερη σε μήκος οδός  είναι η Γιαννίκου  που αριθμεί 317 μ. και πλάτος που κυμαίνεται από 2 έως 7,80 μέτρα.  Αντίστοιχα η οδός Βικέλα  είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος δρόμος στην περιοχή με μήκος περίπου 150 μέτρα, ενώ  το πλάτος της κυμαίνεται από 2,50 έως 4,00 μέτρα.

Τέλος η οδός Ρωμανού,  έχει μήκος 133 μέτρα και πλάτος από 1,50 έως 2,20μ. και εξαιτίας του μικρού της πλάτους είναι αδύνατη η διέλευση αυτοκινήτων.

Η στοχευμένη αυτή παρέμβαση  γύρω από το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο, αναμένεται να αλλάξει όψη και να αναβαθμίσει  μια ιστορική περιοχή της πόλης  η οποία θα συνδεθεί λειτουργικά και αισθητικά  με τη λεωφόρο Πλαστήρα που επίσης βρίσκεται σε διαδικασία ανάπλασης.

Με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά επιτυγχάνεται η αναβαθμισμένη αισθητικά και λειτουργικά σύνδεση των οδεύσεων περιμετρικά του Πολιτιστικού Κέντρου με τα τείχη αλλά και το κέντρο της πόλης μέσα από το δίκτυο των πεζοδρομήσεων  που πρόκειται να διαμορφωθεί.