Οι Αμερικανίδες εκπαιδευτικοί με την κ. Μαρία Πιτσάκη
Οι Αμερικανίδες εκπαιδευτικοί με την κ. Μαρία Πιτσάκη

Στην Ελλάδα, όπου γεννήθηκε η Δημοκρατία, οι μαθητές ενός σχολείου γίνονται πραγματικά μέλη μίας κοινότητας, όσο και αν διαφωνούν, στηρίζουν τις απόψεις τους χωρίς να μαλώνουν…

Κάπως έτσι είναι η εικόνα που διαμορφώνουν εκπαιδευτικοί από την Αμερική που βρέθηκαν και στην Κρήτη για να μελετήσουν τα σχολεία στη χώρα μας, στο πλαίσιο υποτροφιών του Ιδρύματος Fulbright.

Στο μικροσκόπιο η διαφορετικότητα

Η καθηγήτρια αγγλικών στο Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου, κ. Μαρία Πιτσάκη, εξηγεί στην «Π» πως, στο πλαίσιο της προσωπικής επαγγελματικής εξέλιξης έκανε αίτηση για υποτροφία στο Ίδρυμα Fulbright της Ελλάδας το 2019 και μετά από μια ομολογουμένως απαιτητική διαδικασία επιλέχθηκε να συμμετάσχει σε ένα πρόγραμμα σχεδιασμένο για καθηγητές που διδάσκουν Αγγλικά από όλες τις γωνιές του πλανήτη  Study of the United States Institutes (SUSI).

«Δυστυχώς, το πρόγραμμα που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί για πέντε εβδομάδες τον Ιούνιο με Ιούλιο του 2020, αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας. Είχα, όμως, τη δυνατότητα να παρακολουθήσω ένα μέρος του διαδικτυακά για τρεις εβδομάδες τον Ιούνιο του 2021. Επιτέλους, φέτος τον Μάιο, έχοντας συμπληρώσει τις εργασίες και τις απαιτήσεις του προγράμματος θα ταξιδέψω στις ΗΠΑ και θα έχω την ευκαιρία να ζήσω από κοντά τον τρόπο ζωής και το εκπαιδευτικό σύστημα στην πολιτεία της Μοντάνα», αναφέρει.

Το Ίδρυμα Fulbright έχει πολλά προγράμματα και ένα αντίστοιχο αφορά Αμερικανούς εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να κάνουν έρευνα σε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα και να ταξιδέψουν σε άλλες χώρες. Στο πλαίσιο του μαθήματος των Αγγλικών και εξαιτίας της συνεργασίας της κ. Πιτσάκη με το Ίδρυμα Fulbright, υποδεχτήκαν στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου τρεις Αμερικανίδες εκπαιδευτικούς τις  κ.κ. Erin McCarthy, από το σχολείο Greendale Middle School, Greendale, Winsconsin, Rochelle Darville, από το σχολείο West St. John High School, Edgard, Louisiana και Maria Murillo, από το σχολείο Arapahoe Ridge High School, Boulder, Colorado μετά από άδεια που τους χορηγήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας.

Στόχος τους ήταν να παρατηρήσουν τη λειτουργία των ελληνικών σχολείων, τη μέθοδο διδασκαλίας, τη διαδραστικότητα στις σχέσεις μεταξύ μαθητών και καθηγητών, συμμαθητών, τις υποδομές των δημόσιων σχολείων. Η επίσκεψή τους έγινε στο πλαίσιο του Προγράμματος Διακεκριμένων Βραβείων Διδασκαλίας – Fulbright Distinguished Awards in Teaching Program της Διεύθυνσης Εκπαιδευτικών και Πολιτιστικών Υποθέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ (U.S. Department of State Bureau of Educational and Cultural Affairs – ECA) στις 29, 30, 31 Μαρτίου.

«Οι μαθητές και μαθήτριές μας πήραν συνέντευξη από τις εκπαιδευτικούς που με χαρά ανταποκρίθηκαν στις ερωτήσεις τους. Τόσο εμείς οι εκπαιδευτικοί αγγλικών Μαρία Πιτσάκη και Μιχάλης Τουραμπέλης που διδάσκουμε στο Πρότυπο ΓΕΛ, όσο και οι μαθητές μας εμπλούτισαν τις γνώσεις τους για το εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και την ζωή στις ΗΠΑ», αναφέρει η καθηγήτρια του Πειραματικού.

Οι καθηγήτριες από τις ΗΠΑ μελέτησαν τον τρόπο που οι Έλληνες εκπαιδευτικοί υποδέχονται και διαχειρίζονται τις μειονότητες

Τι είδαν οι Αμερικανίδες στο Ηράκλειο;

Η κ. Maria Murillo διδάσκει μαθηματικά στο Κολοράντο, ήρθε στην Ελλάδα πριν από πέντε μήνες. Με τη βοήθεια των κ.κ. Μαρίας Πιτσάκη και Στέλλα Κρυσταλλίδου, είχε την ευκαιρία να φιλοξενηθεί σε πολλά σχολεία στην Κρήτη.

«Με εντυπωσίασε το πόσο δημιουργικοί και σκληρά εργαζόμενοι είναι οι εκπαιδευτικοί και πόσο στέκονται στο πλευρό των μαθητών τους», περιγράφει η ίδια στην «Π».

Η έρευνά της αφορά στις δυνατότητες που προσφέρει η Ελλάδα στους μαθητές της, ιδιαίτερα σε όσους παλεύουν να παραμείνουν στα θρανία, όπως είναι οι περιπτώσεις μεταναστών, προσφύγων, παιδιά οικονομικά ασθενέστερων οικογενειών, ή μαθητές που αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στο σπίτι ή τον κοινωνικό τους περίγυρο.

Επέλεξε τη χώρα μας, όπου υπάρχουν μαθητές από διάφορες κοινωνικές ομάδες τη στιγμή που όλες οι προσπάθειες που γίνονται για την παραμονή τους στα σχολεία είναι με περιορισμένο προϋπολογισμό.

Η κ. Rochelle Darville, από σχολείο της Λουιζιάνα, ήρθε στην Ελλάδα τον περασμένο Ιανουάριο με στόχο να κατανοήσει τον ρόλο που παίζει η κουλτούρα στις εκπαιδευτικές πρακτικές.

Οι καθηγήτριες από τις ΗΠΑ μελέτησαν τον τρόπο που οι Έλληνες εκπαιδευτικοί υποδέχονται και διαχειρίζονται τις μειονότητες
Στο Ηράκλειο, επισκέφτηκε τρία σχολεία, μίλησε με εκπαιδευτικούς και τις ρώτησε πώς χρησιμοποιούν τον πολιτισμό, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε μαθητή, στην διαδικασία της μάθησης.

Όπως διαπίστωσε, η πολυπολιτισμικότητα είναι κάτι που συναντάται συχνά στη χώρα μας. Στην Αμερική, τις δεκαετίες του 1970 και 1980, έγινε προσπάθεια να προσεγγιστούν οι μειονότητες στην εκπαίδευση.

«Επέλεξα να μελετήσω τα σχολεία στην Ελλάδα γιατί είναι μια χώρα με υπέροχη ιστορία, έχει από τους παλαιότερους πολιτισμούς. Εξάλλου, η λέξη «Δημοκρατία» είναι ελληνική. Είναι μια μοναδική ευκαιρία να μελετήσω τον πολιτισμό από την ελληνική οπτική», περιγράφει.

«Οι μαθητές στην Ελλάδα αισθάνονται ότι είναι μέλος μιας κοινότητας», διαπιστώνει η κ. Erin Mc Carthy. Της έκανε εντύπωση το γεγονός ότι τα παιδιά μπορεί να διαφωνούν μεταξύ τους, υπερασπίζονται με πάθος τις απόψεις τους, ωστόσο, σέβονται τους συνομιλητές τους, δεν προσπαθούν να επιβάλουν τη γνώμη τους.

Θέλησε να μελετήσει τα σχολεία στην Ελλάδα καθώς διακρίνονται για την πολυπολιτισμικότητά τους, φιλοξενούν πρόσφυγες και μετανάστες.

Παράγοντας στην έρευνά της είναι και οι επιπτώσεις της πανδημίας στην ψυχολογία των παιδιών, καθώς φαίνεται πως έχουν περισσότερο άγχος.