εγκαταλελειμμένα οχήματα

Ένας άγονος διαγωνισμός έχει οδηγήσει σε πλήρες αδιέξοδο την καταστροφή των πεντακοσίων εγκαταλελειμμένων αυτοκινήτων που έχουν “εγκλωβιστεί” στους δρόμους της πόλης και μετατρέπονται σε εστίες ρύπανσης.

Όπως προκύπτει, το γεγονός ότι δεν κατατέθηκε προσφορά από καμία πιστοποιημένη εταιρεία για την καταστροφή των εγκαταλελειμμένων οχημάτων έχει σαν αποτέλεσμα να μην απομακρύνονται εκατοντάδες αυτοκίνητα που καταλαμβάνουν οδικές αρτηρίες δημιουργώντας ένα ντόμινο προβλημάτων.

Ο πολιτικός πρϊστάμενος της Δημοτικής Αστυνομίας, Μαρίνος Παττακός
Ο αντιδήμαρχος Μ. Παττακός

Με εισήγησή  του προς τον δήμαρχο ο πολιτικός προϊστάμενος της Δημοτικής Αστυνομίας  Μαρίνος Παττακός ζητά να δοθεί διέξοδος στο πρόβλημα και μέχρι να γίνει η νέα διαγωνιστική διαδικασία να μοιραστούν ισόποσα στις δύο πιστοποιημένες εταιρείες που υπάρχουν σε τοπικό επίπεδο τα εγκαταλελειμμένα οχήματα, ώστε να υπάρξει αποφόρτιση στους δρόμους της πόλης από αυτή την παρακμιακή κατάσταση.

Όπως φαίνεται, η αύξηση του κόστους του παράβολου που έπρεπε να πληρώσουν οι εταιρείες για την καταστροφή των εγκαταλελειμμένων οχημάτων στον Δήμο Ηρακλείου φαίνεται ότι τις αποθάρρυνε να καταθέσουν την προσφορά τους στη διαγωνιστική διαδικασία που προηγήθηκε, με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να κηρυχθεί άγονος. Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής ήταν να βαλτώσει το ζήτημα της απομάκρυνσης των εγκαταλελειμμένων οχημάτων, από το κέντρο της πόλης.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι εν μέσω της υγειονομικής κρίσης αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των εγκαταλελειμμένων οχημάτων αφού ήταν πολλοί εκείνοι που είτε δεν μπορούσαν να πληρώσουν τα τέλη είτε δεν ήθελαν να επισκευάσουν τις ζημιές που είχαν υποστεί, με αποτέλεσμα να τα έχουν εγκαταλείψει στην τύχη τους.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Δημοτικής Αστυνομίας,  από τον Αύγουστο του 2015 και έπειτα εντοπίστηκαν συνολικά 139 οχήματα, οι ιδιοκτήτες των οποίων ενημερώθηκαν για το ότι θα πρέπει να φροντίσουν για την απομάκρυνσή τους. Από αυτούς ανταποκρίθηκαν οι  117 και καταστράφηκαν 22 οχήματα στα τοπικά εγκεκριμένα συστήματα συλλογής και εξουδετέρωσης.

Αντίστοιχα το 2016  καταγράφηκαν 607, απομακρύνθηκαν από τους ιδιοκτήτες τους 446 και 60 καταστράφηκαν. Επίσης το 2017 καταγράφηκαν 566 οχήματα από τα οποία απομακρύνθηκαν 457 και 99 καταστράφηκαν. Ομοίως το  2018 η αντίστοιχη καταγραφή έδειξε ότι στους δρόμους του Ηρακλείου είχαν εγκαταλειφθεί  680, από τα οποία τα 487 τα μάζεψαν οι ιδιοκτήτες τους και τα 130 καταστράφηκαν.

Χρονιά ρεκόρ για τα εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα ήταν το 2019, όπου η σχετική καταγραφή έδειξε ότι στους δρόμους της πόλης υπήρχαν 888 εγκαταλελειμμένα οχήματα από τα οποία απομακρύνθηκαν τα  654 και καταστράφηκαν τα 130.  Αντίστοιχα το 2020 η Δημοτική Αστυνομία κατέγραψε 688  εγκαταλελειμμένα οχήματα από τα οποία απομακρύνθηκαν  215, καταστράφηκαν μόνο 58, καθώς έληξε η σύμβαση με ανάδοχο εταιρεία και ο νέος διαγωνισμός απέβη  άκαρπος.

Όπως εξηγεί ο πολιτικός προϊστάμενος της Δημοτικής Αστυνομίας, το πρόβλημα με τα εγκαταλελειμμένα οχήματα είναι διαχρονικό. Όμως την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, προφανώς για λόγους δημόσιας ασφάλειας αλλά και για λόγους προστασίας από την “οπτική” και όχι μόνο ρύπανση, με το Προεδρικό Διάταγμα 116 /2004  «λύθηκαν τα χέρια» των δήμων στην κατεύθυνση της άμεσης απομάκρυνσης των οχημάτων, βάσει της οποίας, εάν ένα όχημα εντοπιστεί, σημανθεί και ειδοποιηθεί ο ιδιοκτήτης του να το απομακρύνει, σε περίπτωση που δεν απομακρυνθεί μετά την παρέλευση 45 ημερών, τότε περιέρχεται στη δικαιοδοσία του Δήμου η απομάκρυνση του οχήματος.

Όμως η εμπλοκή που έχει προκύψει σε σχέση με την ανανέωση της σύμβασης με τους πιστοποιημένους διαχειριστές οι οποίοι αναλαμβάνουν την ανακύκλωση του οχήματος, έχει μπλοκάρει την όλη διαδικασία απομάκρυνσης των εγκαταλελειμμένων οχημάτων που είναι διάσπαστα στους δρόμους της πόλης.