ΒΟΑΚ
Μια σειρά από σοβαρά τεχνικά θέματα πρέπει να ολοκληρωθούν, πριν την έναρξη των εργασιών για τον νέο ΒΟΑΚ
Το χθεσινό δημοσίευμα της «ΠΑΤΡΙΣ»

Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα για την κυβέρνηση αναφορικά με την κατασκευή του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα, αφού μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τις εταιρείες ακολουθεί μια μακρά περίοδος πολύπλοκων και χρονοβόρων διαδικασιών, μέχρι να… ξεκινήσουν οι μπουλντόζες.

Το παράδειγμα της Εθνικής Οδού Κορίνθου – Πατρών, που κατασκευάστηκε με αντίστοιχη διαδικασία, είναι ενδεικτικό των χρόνων που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου. Υπενθυμίζεται ότι για τα 125 χιλιόμετρα κατασκευής του δρόμου Κορίνθου – Πατρών από την ημέρα εκδήλωσης ενδιαφέροντος των εταιρειών έως και την τελική παράδοση του έργου χρειάστηκαν σχεδόν 18 χρόνια.

Για το αεροδρόμιο Καστελίου παράλληλα, που θεωρείται αντίστοιχου μεγέθους έργο ως προς τα κόστη, έχουν ολοκληρωθεί σχεδόν δύο δεκαετίες, από την αρχική φάση ανακοίνωσης του έργου κι ακόμα δεν έχουν αρχίσει οι εργασίες κατασκευής.

Αν σε όλα αυτά τα δεδομένα, συνυπολογιστεί το γεγονός ότι ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας αναμένεται να πραγματοποιηθεί με ένα τριπλό μοντέλο, που περιλαμβάνει Σύμβαση Παραχώρησης, Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, αλλά και αποκλειστική συμμετοχή Δημοσίου γίνεται αντιληπτό πως ακόμα κι αν οι χρόνοι μπορούσαν δυνητικά να εκμηδενιστούν δεν θα μπορούσε κανείς να εγγυηθεί την αποτελεσματικότητα του μοντέλου, αφού είναι πειραματικό, αλλά και την ταχύτητα υλοποίησης του έργου.

Με αυτά τα δεδομένα, αλλά και με δεδομένες τις δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, ότι ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης θα έχει ολοκληρωθεί σε μια πενταετία, η κυβέρνηση καλείται όχι μόνο να ξεπεράσει τον εαυτό της, αλλά να πετύχει το ακατόρθωτο. Τα ερωτηματικά που εκφράζονται για τους χρόνους, αλλά και για την εξέλιξη στην πορεία κατασκευής του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα είναι τεράστια, αν και εξίσου μεγάλη είναι η σιγουριά του αρμόδιου Υπουργείου σε σχέση με τις εξελίξεις και τα χρονοδιαγράμματα.

Ποιες είναι όμως οι διαδικασίες που απαιτούνται ώς την ημέρα που οι πρώτοι εκσκαφείς και τα πρώτα συνεργεία θα τοποθετηθούν στα εργοτάξια του έργου; Κατ’ αρχάς, μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος ακολουθεί η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, η οποία καταλήγει στην τελική τεχνική λύση.

Η τελική τεχνική λύση αποτελεί ουσιαστικά την απάντηση για το πώς θα φτιαχτεί ο νέος οδικός άξονας τεχνικά, ποια θα είναι η χάραξή του, ποιες και πόσες απαλλοτριώσεις απαιτούνται, αλλά και ποιες παρεμβάσεις.  Αφού παραδοθεί και εγκριθεί η τελική τεχνική λύση, θα πρέπει στη συνέχεια να υπάρξει μια πλήρης χρηματοοικονομική ανάλυση, μια έκθεση δηλαδή στην οποία το έργο θα κοστολογείται πρακτικά και θα εκτιμώνται όλα τα κόστη.

Μετά και την χρηματοοικονομική μελέτη, η πρόταση θα πρέπει να περάσει απ’ όλες τις αρμόδιες επιτροπές για να λάβει της απαραίτητες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις.

Αφού η τελική μελέτη έχει καταρτιστεί, κοστολογηθεί και περάσει τις απαραίτητες περιβαλλοντικές εγκρίσεις, στη συνέχεια προχωρά η διαδικασία των απαλλοτριώσεων και των καθορισμών τιμών ανά μονάδα. Υπενθυμίζεται ότι αναφορικά με την κατασκευή του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου στο Καστέλι, που χωροθετείται σε μια πολύ συγκεκριμένη περιοχή κι όχι σε έκταση 200 χιλιομέτρων, οι διαδικασίες των απαλλοτριώσεων έχουν διαρκέσει σχεδόν τρία χρόνια.

Αφού ολοκληρωθούν και οι διαδικασίες των απαλλοτριώσεων κι εκδικαστούν όλες οι υποθέσεις καθώς και οι όποιες ενστάσεις, τότε η επένδυση αναμένεται να φθάσει στο τελικό στάδιο, με έγκριση νομιμότητας του διαγωνισμού, προσυμβατικό έλεγχο, αλλά και τελική κύρωση της συνολικής διαδικασίας από την Βουλή των Ελλήνων, για εγκατάσταση του μειοδότη.

Όπως μπορεί να γίνει αντιληπτό, το χρονοδιάγραμμα του συνόλου των διαδικασιών δεν είναι εύκολο να συμπιεστεί. Αν κρίνει κανείς επίσης την πορεία εξέλιξης αντίστοιχων τεχνικών έργων στην Κρήτη και των απρόβλεπτων καθυστερήσεων που μπορούν να προκύψουν για οποιοδήποτε λόγο, είναι εύκολο να κατανοήσει πόσο φιλόδοξες είναι οι δηλώσεις για παράδοση του Βόρειου Οδικού Άξονα μέσα σε μια πενταετία.

Σε κυβέρνηση και Υπουργείο παρόλ’ αυτά, εκτιμούν ότι το έργο θα εκτελεστεί άμεσα και θα ολοκληρωθεί χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα ώς το 2023 για να αποδοθεί υπερσύγχρονο σε όλους τους Κρητικούς και με διόδια μόνο για τους τουρίστες.