ΔΕΗ Ληνοπεράματα

Η διατήρηση των ρυπογόνων πετρελαϊκών μονάδων της Κρήτης και πέραν του 2019 κρίνεται απαραίτητη ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα με την ενεργειακή επάρκεια του νησιού, σύμφωνα με τους αρμοδίους της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ).  Η λειτουργία των περισσότερων μονάδων  της ΔΕΗ στην Κρήτη θα έπρεπε να διακοπεί ή να περιοριστεί για περιβαλλοντικούς λόγους (αυστηρά ευρωπαϊκά όρια εκπομπών ρύπων) σε περίπου ένα έτος.

Όπως ανέφερε χθες, μιλώντας σε δημοσιογράφους, στέλεχος της ΡΑΕ, με τη διατήρηση των μονάδων σε λειτουργία θα δοθεί ο απαραίτητος χρόνος ώστε να προχωρήσει παράλληλα το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης –Αττικής, προϋπολογισμού 800 εκατομμυρίων ευρώ. Αίτημα παράτασης της λειτουργίας των μονάδων πέραν τις 31ης Δεκεμβρίου του 2019, κατά παρέκκλιση της κοινοτικής οδηγίας περί βιομηχανικών εκπομπών, αναμένεται να υποβληθεί σύντομα στην Κομισιόν.

Όσο για τις επενδυτικές προτάσεις που έχουν παρουσιαστεί στον ρυθμιστή, οι οποίες υπόσχονται να λύσουν το πρόβλημα  που αναμένεται να ανακύψει με την επάρκεια του ηλεκτρικού εφοδιασμού του νησιού τα επόμενα χρόνια, εξετάζονται από τη διοίκηση της ΡΑΕ. Η πρόταση του Κατάρ αφορά σε δημιουργία μιας πλωτής μονάδας LNG.

Η δεύτερη, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Socar, περιλαμβάνει μεταφορά της μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας «Ήρων 1» από τη Βοιωτία, όπου βρίσκεται σήμερα, στον Αθερινόλακκο Κρήτης, δίπλα από τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις της ΔΕΗ και τις  απαραίτητες υποδομές για την τροφοδοσία της με φυσικό αέριο (LNG) ως καύσιμο.

Η τελική απόφαση ακόμη δεν έχει ληφθεί. Σχετικά με την πρόταση του Κατάρ, στέλεχος της ΡΑΕ σχολίαζε χθες ότι προκύπτει ένα κόστος κοντά στα σημερινά επίπεδα των σταθμών της ΔΕΗ και εξασφαλίζει άμεσα πρόσθετη ισχύ έως 250 MW και ορίζοντα λειτουργίας έως ότου ολοκληρωθεί η διασύνδεση.

Όσον αφορά στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής (του ελληνικού τμήματος του  μεγάλου έργου της διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας), σύμφωνα με την ίδια πηγή, δεν υπάρχει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού μηχανισμού Connecting Europe Facility (CEF). Όπως ανέφερε, υπήρξε δέσμευση από την αρχική συμφωνία με την κυπριακών συμφερόντων εταιρείαEuroasia Interconnector ltd, προκειμένου να υποβληθεί σχετικό αίτημα για χρηματοδότηση και για το σκέλος Κρήτη -Αττική (ύψους 200 εκατ. ευρώ από τα 800 εκατ. ευρώ που απαιτούνται), το οποίο όμως δεν υποβλήθηκε.