Το “Ανδρομέδα” (το πλοίο κινητή βόμβα) στο λιμάνι του Ηρακλείου

ΣΤΗ ΛΙΒΥΗ ΜΕΤΕΦΕΡΕ ΤΑ ΕΚΡΗΚΤΙΚΑ ΤΟ “ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ”

Νόμιμο το φορτίο, παράνομος ο προορισμός

Νόμιμο φορτίο για το Τζιμπουτί, παράνομο όμως για τη Λιβύη…  Τελικά, η «Ανδρομέδα», το πλοίο που μέχρι και χθες μετέφερε νόμιμα – βάσει παραστατικών- τεράστιες ποσότητες εκρηκτικών υλών, δεν ήταν  και τόσο… «αθώα». Κι αυτό γιατί, μετά από έρευνα, οι τόνοι της εκρηκτικής ύλης που είχαν τα αμπάρια του, θα κατέληγαν σε λιμάνι της Λιβύης, κάτι που είναι απαγορευτικό μετά από σχετική ευρωπαϊκή οδηγία.

Έτσι, λοιπόν, λίγες ημέρες μετά την ερώτηση- καταγγελία για το ρεσάλτο που δεν έγινε σε τουρκικό αλιευτικό που σύμφωνα με την καταγγελία μετέφερε ηρωίνη-  το Λ.Σ. με μια μικρή καθυστέρηση και με «περίεργη» σιγή τοπικών στελεχών του, ανακοίνωσε χθες ότι τελικώς η «Ανδρομέδα» ήταν «παράνομη».

Μάλιστα, ο ίδιος ο διευθυντής του Κλάδου Ασφαλείας και Αστυνόμευσης του Αρχηγείου του Λ.Σ., υποναύαρχος Γιάννης Αργυρίου, δήλωσε χθες στη διάρκεια συνέντευξης τύπου ότι «το Λιμενικό Σώμα απασφάλισε μια  κινητή βόμβα που θα είχε απρόβλεπτες συνέπειες για τους ανθρώπους και το θαλάσσιο περιβάλλον».

Το σκάφος, σημαίας Τανζανίας, εντοπίστηκε το περασμένο Σάββατο να πλέει στη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Νικολάου και ελέγχθηκε από άνδρες του Κλιμακίου Ειδικών Αποστολών του Λιμενικού Σώματος. Την επόμενη ημέρα, σε έλεγχο του φορτίου, βρέθηκαν 29 κοντέινερ και 11 δεξαμενές υγραερίου και για το λόγο αυτό δόθηκε εντολή στον πλοίαρχο να καταπλεύσει στο λιμάνι του Ηρακλείου.

Όπως διαπιστώθηκε, στο πλοίο επέβαινε οκταμελές πλήρωμα, εκ των οποίων δύο Ουκρανοί, πέντε Ινδοί κι ένας Αλβανός, και σύμφωνα με τα φορτωτικά έγγραφα του πλοίου, τα εμπορευματοκιβώτια είχαν φορτωθεί από τον λιμένα Mersin Τουρκίας με λιμένα εκφόρτωσης το Τζιμπουτί, ενώ οι δεξαμενές υγραερίου από τον λιμένα Ισκεντερούν Τουρκίας με λιμένα εκφόρτωσης το Ομάν.

Αφού εκφορτώθηκε το σύνολο του φορτίου, διενεργήθηκε έλεγχος από τον οποίο επιβεβαιώθηκε το περιεχόμενο των 29 εμπορευματοκιβωτίων (εκρηκτικές ύλες – πυροκροτητές και λοιπός εξοπλισμός αυτών), διασταυρούμενο με τα αναγραφόμενα στα δηλωτικά και συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου. Ομοίως επιβεβαιώθηκε ότι οι 11 δεξαμενές υγραερίου ήταν κενές φορτίου.

Παράλληλα, διενεργήθηκε στο πλοίο επιθεώρηση από το Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεωρήσεων Πλοίων Ηρακλείου και διαπιστώθηκαν συνολικά 102 σοβαρές παρατηρήσεις/ελλείψεις αναφορικά με την αξιοπλοΐα του, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος και του φορτίου.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Λ.Σ., στη διάρκεια της προανάκρισης, προέκυψε ότι «ο πλοίαρχος του πλοίου έλαβε εντολή από τον ιδιοκτήτη αυτού να μεταβεί στον λιμένα Μισουράτας Λιβύης, προκειμένου εκφορτώσει και παραδώσει το σύνολο του φορτίου, περιοχή για την οποία σύμφωνα με το άρθρο 2, παρ. 1α σε συνδυασμό με την παρ. 4.1 του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού ΕΕ 2016/44, σχετικά με περιοριστικά μέτρα λόγω της κατάστασης στη Λιβύη και για την κατάργηση του Κανονισμού ΕΕ αριθ. 204/2011 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, απαγορεύεται η πώληση, προμήθεια, μεταβίβαση ή εξαγωγή, άμεσα ή έμμεσα, εξοπλισμού που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή».

Επίσης, εντοπίστηκε σχετική ημερολογιακή εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου την 18-12-2017, ενώ επί του πλοίου δεν εντοπίστηκαν ναυτιλιακοί χάρτες για τις περιοχές Τζιμπουτί και Ομάν. Ως εκ τούτου το πλήρωμα του πλοίου, κατόπιν εντολής της Εισαγγελέως  Πρωτοδικών Πειραιά, συνελήφθη και πρόκειται να προσαχθεί ενώπιον της, για σοβαρές παραβάσεις άρθρων του Π.Κ.

Το φορτίο καθώς και το εν λόγω πλοίο κατασχέθηκαν.

Για την υπόθεση ενημερώθηκε η αρμόδια Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, προκειμένου επιληφθεί για θέματα αρμοδιότητάς της.

 

Η ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας

Εντωμεταξύ, εντύπωση προκάλεσε η ανακοίνωση που φέρεται να έστειλε η πλοιοκτήτρια εταιρεία σε μέσα ενημέρωσης και αναφέρεται ότι είναι επικίνδυνη η παρουσία του ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ στο λιμάνι του Ηρακλείου.

Την ανακοίνωση υπογράφει ο κ. Θ. Ρέλλος, ο οποίος στην ανακοίνωση αναφέρεται ως αρχιπλοίαρχος και διαχειριστής της εταιρείας.

Ο κ. Ρέλλος σε επικοινωνία με τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφερε:

«Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Ηράκλειο 410.000 κιλά δυναμίτιδας, σε ένα λιμάνι επιβατικό που δεν έχει καν εμπειρία αποθηκών, πόσο μάλλον αποθηκών επικίνδυνων υλικών. Φοβάμαι ότι το ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ θα μείνει για πολύ καιρό εκεί, εφόσον η υπόθεση θα πάρει τον δρόμο της δικαιοσύνης, όπως όλα δείχνουν. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι αν γίνει κάποιο ατύχημα το μισό Ηράκλειο θα γίνει έρημος Σαχάρα. Θυμηθείτε την υπόθεση στο Μαρί της Κύπρου το 2011. Εκεί εξερράγησαν δύο κοντέινερ και το ωστικό κύμα έφτασε σε μια απόσταση 3 χιλιομέτρων. Πρέπει να ενημερωθεί και ο δήμαρχος Ηρακλείου για τον κίνδυνο».