ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ

ΝΕΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΑ ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ

Εμπλοκή και με τους… αρχαιολόγους

Στον «πάγο» δεκάδες αιτήσεις ένταξης στον νόμο τακτοποίησης των αυθαιρέτων, που αφορούν σε ακίνητα τα οποία βρίσκονται στην εντός των τειχών πόλη του Ηρακλείου, με ευθύνη της τοπικής αρχαιολογίας που δεν έχει ακόμα δώσει την έγκρισή της.

Όπως είναι γνωστό, σε όλες τις περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ως παραδοσιακοί οικισμοί ή αρχαιολογικοί χώροι, η ένταξη των αυθαιρέτων στον νέο νόμο προϋποθέτει τη θετική εισήγηση της τοπικής αρχαιολογίας. Στην κατηγορία αυτή εμπίπτει και το Ηράκλειο το οποίο με ΦΕΚ του 1965  κηρύχθηκε αρχαιολογικός χώρος.

Ωστόσο αυτό το οποίο προκύπτει είναι ότι η αρμόδια τοπική αρχαιολογική υπηρεσία δεν έχει ακόμα εγκρίνει τις αιτήσεις που έχουν κατατεθεί και αφορούν ιδιοκτησίες στην παλιά πόλη, με αποτέλεσμα δεκάδες συμπολίτες μας να μην μπορούν να προχωρήσουν τη διαδικασία ένταξής τους στον νόμο περί τακτοποίησης των αυθαιρέτων.

Το όλο θέμα τέθηκε και στη Διοικούσα Επιτροπή του Τμήματος Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου, στην οποία μάλιστα κλήθηκε η τοπική αρχαιολογική υπηρεσία η οποία δεν ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση.

Ο αντιπρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Κώστας Μπάκιντας
Ο αντιπρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Κώστας Μπάκιντας

Όπως εξηγεί ο αντιπρόεδρος του ΤΕΕ ΤΑΚ κ. Κώστας Μπάκιντας, το γεγονός ότι ο νόμος απαιτεί την έγκριση της αρχαιολογίας σε συγκεκριμένες περιπτώσεις ως προϋπόθεση για να προχωρήσει η ένταξη ενός αυθαιρέτου δεν είναι λάθος.

Το πρόβλημα που υπάρχει ξεκινά από το γεγονός ότι το πλαίσιο έγκρισης της αρχαιολογίας είναι ασαφές, ενώ βάσει του οποίου θα πρέπει η αρχαιολογία να εγκρίνει την ένταξη ενός αυθαιρέτου στον νέο νόμο.

Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι ανεξάρτητα από το αν μια υπέρβαση είναι μεγάλη ή μικρή, η έγκριση της αρχαιολογικής υπηρεσίας  είναι μονόδρομος και χωρίς αυτή δεν μπορεί να προχωρήσει ο πολίτης στην τακτοποίηση του ακινήτου του.

Επίσης δημιουργείται πρόβλημα από το γεγονός ότι δεν υπάρχει μέχρι σήμερα καμία έγκριση από την αρχαιολογική υπηρεσία σύμφωνα με τα όλα στοιχεία που υπάρχουν.

Παράλληλα, ο κ. Μπάκιντας σημειώνει ότι υπάρχουν γενικότερα ζητήματα σε σχέση με το νέο νόμο τακτοποίησης των αυθαιρέτων, καθώς δεν έχουν εκδοθεί νέες διευκρινιστικές εγκύκλιοι, προκειμένου να αποσαφηνιστούν σημαντικότατα ζητήματα που έχουν ανακύψει. Όπως ο ίδιος εξηγεί υπάρχουν πολλά ανοικτά θέματα σε σχέση με τις στατικές μελέτες.

Αντίστοιχα ο νέος νόμος  δίνει μια σειρά από  διευκολύνεις στους πολίτες με μειώσεις προστίμων. Ωστόσο, προκύπτουν ασάφειες για το πώς οι μηχανικοί πρέπει να τις αντιμετωπίσουν και στο πλαίσιο αυτό είναι αναγκαίο να δοθούν διευκρινήσεις.

Πάμε για παράταξη της έκπτωσης 20% στην τακτοποίηση των αυθαιρέτων

Εντείνονται οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες  το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα δώσει  παράταση στις  ασφυκτικές προθεσμίες που έδινε ο νέος νόμος για τα αυθαίρετα 4495/2017, προκειμένου να προσελκύσει με κίνητρο τα χαμηλότερα πρόστιμα τους πολίτες. Στις 8 Απριλίου, εκπνέει η πρώτη εξάμηνη προθεσμία από την ψήφιση του νόμου που προέβλεπε έκπτωση 20% του ειδικού προστίμου για τα αυθαίρετα.

Ωστόσο, επειδή ένας μεγάλος αριθμός ιδιοκτητών βρίσκεται αντιμέτωπος  με μεγάλες εκκρεμότητες και δεν έχει προλάβει να καταθέσει εγκαίρως την αίτηση ένταξης στον νέο νόμο, το Υπουργείο κινείται στη λογική της επιμήκυνσης  της  εκπτωτικής περιόδου.

Επομένως, υπάρχουν πληροφορίες που αναφέρουν ότι το Υπουργείο ετοιμάζεται να δώσει δίμηνη ή ακόμη και τρίμηνη παράταση  με σκοπό να εξυπηρετήσει τους πολίτες που λόγω οικονομικών δυσκολιών έχουν αναβάλει την τακτοποίηση των αυθαιρέτων τους. Ανάλογη παράταση αναμένεται να υπάρξει και για το «μπόνους» που προβλέπει ο νόμος σε όσους προσέλθουν στη ρύθμιση το β΄εξάμηνο του 2018.

Επιστροφή  προστίμων

Από τον επόμενο μήνα αναμένεται να ενεργοποιηθεί το νέο ΦΕΚ στο οποίο δημοσιεύεται απόφαση του αρμόδιου υπουργού κ. Σταθάκη με την οποία   προβλέπεται η επιστροφή των προστίμων για τα αυθαίρετα που προέρχονται από ανακριβείς ή λανθασμένες δηλώσεις.

Η επιστροφή προστίμων αφορά περιπτώσεις εκκρεμών και ολοκληρωμένων υποθέσεων του παλιότερου αλλά και του νέου νομοθετικού πλαισίου (π.χ ν. 4014/2011, ν. 4178/2013 καθώς και περιπτώσεις του ν. 4495/2017), στις δηλώσεις υπαγωγής των οποίων έχουν καταγραφεί μεγαλύτερα μεγέθη αυθαίρετων κατασκευών, υπάρχουν υπολογιστικά σφάλματα από τα οποία προκύπτουν διαφορές στο ύψος του ενιαίου ειδικού προστίμου ή έχουν εισπραχθεί αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά (π.χ. κατάθεση μεγαλύτερου του οφειλόμενου ποσού, διπλές καταβολές από τον ίδιο ή περισσότερους υπόχρεους κ.λπ.).