Ουάσινγκτον: Όλα τα σενάρια για το πώς συνέβη η σύγκρουση αεροπλάνου και ελικοπτέρου: «Οι πιλότοι δεν είδαν το ελικόπτερο»

Απέραντη θλίψη, χιλιάδες γιατί και πολλά σενάρια για το πώς συνέβη η αεροπορική τραγωδία στον αέρα της Ουάσιγκτον όταν ένα αεροπλάνο συγκρούστηκε με ένα ελικόπτερο στα παγωμένα νερά του ποταμού Ποτόμακ.

Ανθρώπινα μέλη ανέσυραν τα σωστικά συνεργεία από τις όχθες του ποταμού Πότομακ στην Ουάσιγκτον όπου συνετρίβη το αεροπλάνο με 64 επιβαίνοντες τα ξημερώματα της Πέμπτης (30.01.2025) μετά τη σύγκρουσή του με ελικόπτερο της αεροπορίας στρατού με τριμελές πλήρωμα. Τα ερωτήματα για την τραγωδία στην Ουάσινγκτον είναι πολλά την ώρα που οι διασώστες συνεχίζουν να δίνουν μάχη με τον χρόνο.

Καθώς οι έρευνες για πιθανούς επιζώντες από την αεροπορική τραγωδία συνεχίζονται σε ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες, ανθρώπινα λείψανα και συντρίμμια του αεροσκάφους ξεβράζονται από την πλευρά της Βιρτζίνια του ποταμού όπως μετέδωσε το CBS News. Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες ομάδα δυτών ανέσυρε το ένα από τα δύο μαύρα κουτιά – από το επιβατικό αεροσκάφος της American Airlines που συνετρίβη κοντά στο Αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρίγκαν στην Ουάσινγκτον την Τετάρτη και αναμένεται να δώσει απαντήσεις.

Το αεροσκάφος, όπως πηγή στο CNNi είχε διαλυθεί σε πολλά κομμάτια – όπως φαίνεται και στις πρώτες εικόνες από τα συντρίμμια – ενώ το ελικόπτερο Black Hawk, έχει αναποδογυρίσει, αλλά φαίνεται να είναι ως επί το πλείστο άθικτο. Παράλληλα, έχουν ανασυρθεί ορισμένες αποσκευές.

Το CBS News μετέδωσε νωρίτερα πως είχαν ανασυρθεί 19 πτώματα, ενώ και οι ελπίδες μειώνονται για τον εντοπισμό επιζώντων στα παγωμένα νερά του ποταμού Ποτόμακ.

«Ο Θεός να ευλογεί τις ψυχές τους», ανέφερε αρχικά ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, διαβεβαιώνοντας πως «ενημερώνεται» για το φρικτό περιστατικό.

Αργότερα, μέσω Truth Social, ο Ρεπουμπλικάνος έκρινε πως η αεροπορική καταστροφή «θα έπρεπε να είχε αποφευχθεί», καθώς αρκούσε το στρατιωτικό ελικόπτερο να κάνει ελιγμό, να μη βρεθεί στην πορεία του αεροσκάφους που προσέγγιζε για να προσγειωθεί. «Το ελικόπτερο κατευθυνόταν απευθείας πάνω στο αεροπλάνο για παρατεταμένο χρονικό διάστημα. Η νύχτα ήταν καθαρή, τα φώτα (προσέγγισης) του αεροπλάνου άστραφταν, γιατί το ελικόπτερο δεν έκανε άνοδο ή κάθοδο ή στροφή», διερωτήθηκε και πρόσθεσε «Γιατί ο πύργος ελέγχου δεν είπε στο ελικόπτερο τι να κάνει, αντί να το ρωτάει αν είχε δει το αεροπλάνο»;

«Άσχημη κατάσταση, είναι φανερό πως θα έπρεπε να είχε αποφευχθεί», συμπλήρωσε και έκλεισε με τη φράση «διόλου καλό» με κεφαλαία γράμματα.

Αξιωματούχος του αμερικανικού Πενταγώνου ανέφερε πως το ελικόπτερο έκανε «εκπαιδευτική πτήση».

Ο νέος υπουργός Άμυνας Πιτ Χέγκσεθ διαβεβαίωσε πως θα γίνει «διεξοδική έρευνα». Το επιβατικό αεροσκάφος είχε αναχωρήσει από τη Γουίτσιτα (Κάνσας) και ήταν προγραμματισμένο να προσγειωθεί στην Ουάσιγκτον στις 21:00 (τοπική ώρα· στις 04:00 ώρα Ελλάδας). Συγγενείς επιβατών που έσπευσαν στο αεροδρόμιο είπαν πως δεν τους δόθηκαν σχεδόν καθόλου πληροφορίες από αξιωματούχους, διαμαρτύρονταν πως έμαθαν περισσότερα από ΜΜΕ.

Στις ΗΠΑ είχε να καταγραφτεί δυστύχημα με την εμπλοκή επιβατικού αεροσκάφους από τον Φεβρουάριο του 2009.

«Κλειδί» τα μαύρα κουτιά

Την ίδια ώρα, «φως» στις συνθήκες κάτω από τις οποίες σημειώθηκε η σύγκρουση αναμένεται να ρίξουν τα λεγόμενα «μαύρα κουτιά» του επιβατικού αεροπλάνου. Μέχρι στιγμής, μια ομάδα δυτών εντόπισε ένα από αυτά, ωστόσο δεν είναι ακόμη σαφές αν πρόκειται για τη συσκευή εγγραφής φωνής του πιλοτηρίου ή εκείνη που αποθηκεύει δεδομένα για την απόδοση του αεροπλάνου.

 

Εμπειρογνώμονες από όλο τον κόσμο που εξετάζουν τη σύγκρουση του ελικοπτέρου με το αεροσκάφος προσπαθούν να κατανοήσουν πώς το εξελιγμένο σύστημα εναέριου χώρου της Ουάσινγκτον δεν μπόρεσε να αποτρέψει το δυστύχημα.

Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ (NTSB) θα ηγηθεί της έρευνας σχετικά με τη συντριβή στον αέρα πάνω από τον ποταμό Potomac της Ουάσινγκτον με τους ερευνητές να εξετάζουν πώς και γιατί έγινε η σύγκρουση.

Μέχρι στιγμής, δεν είναι σαφές πώς ένα επιβατικό αεροσκάφος με σύγχρονη τεχνολογία και με τους ελεγκτές κυκλοφορίας σε μικρή απόσταση συγκρούστηκε με ένα στρατιωτικό αεροσκάφος πάνω από την πρωτεύουσα της χώρας.

Ο εναέριος χώρος γύρω από την Ουάσινγκτον είναι συχνά γεμάτος αεροπλάνα που πετούν χαμηλά πάνω από την πόλη για να προσγειωθούν στο αεροδρόμιο Ρίγκαν και ελικόπτερα – στρατιωτικά, πολιτικά και που μεταφέρουν υψηλόβαθμους πολιτικούς ή αξιωματούχους – που πετούν τόσο την ημέρα όσο και τη νύχτα.

Ωστόσο, η τοποθεσία του αεροδρομίου Ρόναλντ Ρίγκαν καθιστά τις πτήσεις μία από τις πιο περίπλοκες διαδικασίες για πιλότους που πετούν στις ΗΠΑ, δήλωσε ένας πρώην ερευνητής ατυχημάτων της FAA.

«Όχι μόνο είναι (ένα από) τα πιο πολυσύχναστα, είναι και το πιο περίπλοκο αεροδρόμιο», δήλωσε ο David Soucie, αναλυτής ασφάλειας του CNN.

«Υπάρχουν περιορισμοί πτήσεων σχετικά με το πού μπορεί κανείς να πετάξει, τι είδους προσεγγίσεις πρέπει να κάνει, ενώ υπάρχουν απαιτήσεις σχετικά με το πόσο γρήγορα πρέπει να πραγματοποιούν απογειώσεις και προσγειώσεις αυτά τα αεροπλάνα».

Οι πιλότοι του αεροπλάνου μπορεί να μην είχαν δει το ελικόπτερο, λένε οι ειδικοί

Ο ανώτερος ανταποκριτής του CBS News σε θέματα μεταφορών και εθνικής εμβέλειας Kris Van Cleave λέει ότι το αεροσκάφος της American Eagle βρισκόταν μόλις «μερικές εκατοντάδες πόδια από το έδαφος» όταν συγκρούστηκε με το στρατιωτικό ελικόπτερο. «Ήταν πολύ κοντά στην προσγείωση», λέει ο Van Cleave.

«Ήταν στα τελευταία βήματα της τελικής του προσέγγισης. Είναι πιθανό, ανάλογα με το σημείο που συγκρούστηκαν τα δύο αεροσκάφη, οι πιλότοι του αεροπλάνου να μην είδαν καν το ελικόπτερο να έρχεται».

Ο ειδικός και αναλυτής του CBS News σε θέματα ασφάλειας μεταφορών Robert Sumwalt συμφώνησε. Ο Sumwalt, πρώην πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, δήλωσε ότι, στα δεδομένα του ραντάρ, φαινόταν ότι το αεροπλάνο «έκανε αριστερή στροφή για να ευθυγραμμιστεί με τον διάδρομο 33. Βρισκόταν κάτω από τα 300 πόδια όταν ξαφνικά τα δεδομένα από την τροφοδοσία του ραντάρ σταμάτησαν. Αυτό λοιπόν μας λέει ότι αυτό συνέβη σε σχετικά χαμηλό ύψος.

 

« … (Οι πιλότοι του αεροπλάνου) θα είχαν ήδη κάνει τη στροφή για να ευθυγραμμιστούν με τον συγκεκριμένο διάδρομο. Είναι συγκεντρωμένοι στον διάδρομο. Ήμουν πιλότος αεροπορικής εταιρείας για 24 χρόνια. Έχω προσγειωθεί σε αυτόν τον διάδρομο πολλές φορές. Είσαι στη στροφή. Κοιτάζεις να ευθυγραμμιστείς με τον διάδρομο».

«Τώρα το πραγματικό ερώτημα είναι πού είχε εστιάσει το πλήρωμα του ελικοπτέρου».

Γιατί δεν συμμορφώθηκε το πλήρωμα του Black Hawk

«Είναι πολύ σαφές, κοιτάζοντας τις διαδρομές του αεροσκάφους και τα ραδιοφωνικά σήματα, ότι ζητήθηκε από το Black Hawk να διατηρήσει οπτικό διαχωρισμό από την πτήση 5342 για κάποιο λόγο, και δεν γνωρίζουμε αυτόν τον λόγο» τόνισε ο ειδικός ερευνητής από την Αυστραλία, Τόνι Στάντον στο CNNi.

Γιατί το πλήρωμα του Black Hawk δεν συμμορφώθηκε με την εντολή που του παρασχέθηκε, διερωτώνται. Υπενθυμίζεται πως, το ελικόπτερο εκτελούσε «εκπαιδευτική» πτήση όταν συγκρούστηκε με το αεροπλάνο της γραμμής.

Πηγές της αμερικανικής αστυνομίας χαρακτηρίζουν «ζοφερή» την επιχείρηση διάσωσης, περιγράφοντας τις εικόνες από το σημείο της συντριβής «συγκλονιστικές».

Την ίδια ώρα, αξιωματούχος δηλώνει πως οι Αρχές προετοιμάζονται για το πιο θανατηφόρο δυστύχημα στην Ουάσιγκτον των τελευταίων δεκαετιών, από το 1982 οπότε και συνετρίβη πτήση της Air Florida.

Παράλληλα, ο υπουργός Άμυνας Πιτ Χέγκσεθ δήλωσε ότι ξεκίνησαν άμεσα έρευνες από τον στρατό και το Πεντάγωνο για τη σύγκρουση του Black Hawk με το επιβατικό αεροσκάφος.

«Απολύτως τραγικό. Οι προσπάθειες έρευνας και διάσωσης συνεχίζονται. Προσευχόμαστε για όλα τα θύματα και τις οικογένειές τους» δήλωσε στο X (πρώην Twitter) είπε.

Το αεροπορικό δυστύχημα πριν από 43 χρόνια στο ίδιο σημείο

Στο ίδιο σημείο είχε ξανασυμβεί αεροπορικό δυστύχημα τον Ιανουάριο του 1982, όταν αεροπλάνο της Air Florida συνετρίβη λίγο μετά την απογείωση του με τραγικό απολογισμό 78 νεκρούς. Η πτήση με αριθμό 90 και προορισμό το Φορτ Λότερντεϊλ είχε προσκρούσει σε γέφυρα πριν να συντριβεί μέσα στον παγωμένο, τότε, ποταμό Πότομακ.

Έρευνα των αμερικανικών αρχών είχε υποδείξει ως αιτία του αεροπορικού δυστυχήματος πολλαπλές αμέλειες με βασικότερη το γεγονός ότι κατά την αναμονή για την απογείωση δεν είχαν καθαριστεί φτερά και μηχανή από τον πάγο και το χιόνι. Η έρευνα είχε θεωρήσει υπεύθυνο τον πιλότο του αεροπλάνου γιατί δεν ακύρωσε την απογείωση παρά το γεγονός ότι είχε ενημερωθεί για τις δυσμενείς συνθήκες.

Το τελευταίο μεγάλο θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα στις ΗΠΑ ήταν το 2009, όταν η πτήση 3407 της Continental από το Νιου Τζέρσεϊ προς το Μπάφαλο της Νέας Υόρκης συνετρίβη και σκότωσε και τους 49 επιβαίνοντες.

ΠΗΓΗ: newsit.gr