...ΠΕTΑ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ Όταν Δήμος και Περιφέρεια κάνουν σχέδια, το ΤΑΪΠΕΔ χαμογελά

Ενώ ο Δήμος Ηρακλείου είναι στο… περίμενε σε ό,τι αφορά την πρόταση που έχει καταθέσει για να αναλάβει τη σύνταξη Ειδικού Χωρικού στην έκταση που καταλαμβάνει το αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης», η Κυβέρνηση οδηγεί την περιοχή στα «δόντια» του ΤΑΙΠΕΔ, κάτω από τη μύτη της Λότζια.

Η εξέλιξη αυτή «κεραυνοβόλησε» το Δήμο Ηρακλείου, που συγκαλεί σήμερα στις 9.30 το πρωί έκτακτη σύσκεψη στην αίθουσα του Πειραματικού Θεάτρου στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο. Στη σύσκεψη έχουν κληθεί να συμμετάσχουν ο Περιφερειάρχης Κρήτης, οι τοπικοί βουλευτές και οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων.

Το γεγονός ότι για μια ακόμα φορά έρχονται τελευταίοι και καταϊδρωμένοι ο Δήμος Ηρακλείου και η Περιφέρεια Κρήτης που όπως φαίνεται  ερήμην τους το αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» εντάσσεται  στο ΤΑΙΠΕΔ, σηματοδοτεί μια ήττα της αυτοδιοίκησης στο να διασφαλίζει το ρόλο της και λόγο σε μια έκταση που αποτελεί νευραλγικό τμήμα του πολεοδομικού συγκροτήματος του Ηρακλείου.

Είναι η δεύτερη φορά που οι θεσμικοί φορείς της τοπικής κοινωνίας αιφνιδιάζονται από τους κυβερνητικούς χειρισμούς αφού προ διετίας, εκ των υστέρων ενημερώθηκαν για τη συμφωνία που υπέγραψε η Κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η οποία δεσμεύει με αποικιοκρατικούς όρους την έκταση των 3.000 στρ. του σημερινού αεροδρομίου Ν.Καζαντζάκη, ως «απαράβατο όρο» για τη διάθεση των 180 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στην εθνική συμμετοχή της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι.

Ο αποκλεισμός της τοπικής εξουσίας από τη διαχείριση μιας τόσο σπουδαίας έκτασης, (που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του ανατολικού πολεοδομικού συγκροτήματος του Ηρακλείου), μέσα από μια συμφωνία που κρατήθηκε μυστική από την κοινωνία και τους εκπροσώπους της ανοίξε ένα μεγάλο και βαρύ πολιτικό κεφάλαιο ευθυνών, σκοπιμοτήτων και διαχείρισης που δεν εξαιρεί κανένα.

Για τη συμφωνία αυτή ενημερώθηκε εκ των υστέρων ο Δήμος Ηρακλείου που ζήτησε και έλαβε  διαβεβαιώσεις από τα κυβερνητικά στελέχη ότι κανένας σχεδιασμός δεν θα προχωρήσει χωρίς να είναι ενήμεροι οι θεσμικοί φορείς της τοπικής κοινωνίας.

Το γεγονός ότι, δύο σχεδόν χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, εξακολουθεί να μην έχει δημοσιοποιηθεί η σύμβαση που έχει υπογράψει η Κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την χρηματοδότηση της κατασκευής του αεροδρομίου Καστελλίου δεν μπήκε ποτέ στην ατζέντα της αυτοδιοίκησης ως αίτημα προκειμένου να αποκτήσει μια περισσότερο ενδελεχή ενημέρωση για το τι ακριβώς έχει συμφωνηθεί.

Ο Δήμος Ηρακλείου και η Περιφέρεια επέλεξαν να διασφαλίσουν το θεσμικό ρόλο τους  διεκδικώντας  να τους ανατεθεί η σύνταξη του ειδικού  χωρικού σχεδίου, την οποία όμως θα πρέπει να εγκρίνει το υπουργείο Περιβάλλοντος.

Στο πλαίσιο αυτής της διεκδίκησης, μετά από ένα χρόνο, ολοκληρώθηκε η τελική πρόταση του Δήμου που περιλαμβάνει τις αναπτυξιακές συντεταγμένες της έκτασης που απελευθερώνεται με την οποία θα διεκδικήσει από το Υπουργείο Περιβάλλοντος να του ανατεθεί η σύνταξη του ειδικού χωρικού σχεδίου. Ενώ λοιπόν ο Δήμος ανέμενε στο ακουστικό του απάντηση για την πρόταση που κατέθεσε, εκ των υστέρων ενημερώθηκε ότι η έκταση του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκη οδηγείται στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ.

Στο πλαίσιο αυτό αναμένονται με ενδιαφέρον οι επόμενες κινήσεις που θα γίνουν από Λότζια και Περιφέρεια Κρήτης, αφού ίσως είναι το μεγαλύτερο στοίχημα της αυτοδιοίκησης, το εάν τελικά θα καταφέρει να διασφαλίσει το θεσμικό ρόλο της, στην έκταση που απελευθερώνεται μετά απομάκρυνση του αεροδρομίου Ν.Καζαντζάκη το οποίο βρίσκεται ήδη στα χέρια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων μετά την υπογεγραμμένη συμφωνία της δανειακής σύμβασης για την κατασκευή του αεροδρομίου Καστελλίου.

Η νέα αυτή  πραγματικότητα, δημιουργεί συνθήκες έντονης πολιτικής πίεσης στο σύνολο των τοπικών φορέων και παραγόντων για την επόμενη μέρα, και το πώς θα κληθούν να τη διαχειριστούν.