Οριστικά εκτός προγράμματος βιώσιμης Ανάπτυξης το έργο αποκατάστασης του Αγίου Μηνά

Εκτοπίστηκε οριστικά από το πρόγραμμα της «στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) του Δήμου Ηρακλείου 2021-2027», το μεγάλο έργο της αποκατάστασης του Αγίου Μηνά.

Η εξέλιξη αυτή επιβεβαίωσε όλη τη φημολογία των προηγούμενων μηνών που έδειχνε ότι δεν θα ευοδωθούν οι πανηγυρικές εξαγγελίες που έγιναν στις αρχές Μαρτίου με τη συμμετοχή της υπουργού Πολιτισμού Λ. Μενδώνη, όπου είχε ανακοινωθεί ότι το σημαντικό έργο της αποκατάστασης του Αγίου Μηνά θα προχωρήσει μέσα από μια τριπλέτα συνεργασίας ανάμεσα στο Υπουργείο, την Περιφέρεια και το Δήμο Ηρακλείου.

Μένει να δούμε στην πράξη καταρχήν πώς θα προχωρήσει το έργο της αποκατάστασης του Αγίου Μηνά, και σε κάθε περίπτωση τι αποτύπωμα θα αφήσει η εξέλιξη αυτή στις ήδη ευερέθιστες σχέσεις τους Δήμου Ηρακλείου και της Αρχιεπισκοπής.

Εκτός ΒΑΑ έμειναν άλλα δύο κομβικά έργα, όπως είναι η οικία Χρονάκη καθώς και η αποκατάσταση του Μίνως, με τη δημοτική Αρχή να υποστηρίζει ότι δεν υπήρχε μελετητική ωριμότητα, που μένει να δούμε πότε και αν θα εξασφαλιστεί.

Η αναθεώρηση του προγράμματος της στρατηγικής της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) Δήμου Ηρακλείου 2021-2027, έγινε στο Δημοτικό Συμβούλιο προχθές το βράδυ σε μια χρονική συγκυρία που βρίσκεται σε εξέλιξη η συγκρότηση του νέου τεχνικού προγράμματος έργων για το 2025.

Μιλώντας για το περιεχόμενο του σχεδιασμού ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός τόνισε ότι παραμένει ο προϋπολογισμός στο ύψος των 37 εκ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και επεσήμανε ότι: «Η στρατηγική χαρακτηρίζεται από ένα πυρήνα έργων που εντάσσονται στο ΕΤΠΑ με τα 37 εκατομμύρια ευρώ και από μια περιφέρεια έργων τα οποία βρίσκονται σε αναζήτηση χρηματοδότησης αλλά αποτελούν επίσης μέρος της ίδιας στρατηγικής».

Ο ίδιος εξήγησε ότι το σύνολο της στρατηγικής της ΒΑΑ έχει προϋπολογισμό 62.936.945,21 € και αφορά 41 έργα και 2 μελέτες, για το σύνολο των έργων ΣΒΑΑ 2021-2027, προϋπολογισμού 37.000.000,00 € με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για 19 έργα και 2 μελέτες, καθώς και για το σύνολο των λοιπών πηγών χρηματοδότησης που αναζητούνται, ύψους 25.936.945,21 € για 22 έργα.

Τα τρία έργα που εντάσσονται

Ο Αλέξης Καλοκαιρινός αναφέρθηκε στα τρία νέα έργα που λόγω της μελετητικής ωριμότητας που τα χαρακτηρίζει, εντάσσονται στον σχεδιασμό της ΒΑΑ, «έτσι ώστε να βαδίζουμε σε ασφαλές έδαφος», όπως είπε.

Πρόκειται για την αποκατάσταση και ένταξη νέων χρήσεων του συγκροτήματος Δυτικών Νεωρίων και της Αποθήκης Άλατος στο Βενετσιάνικο Λιμάνι του Ηρακλείου, προϋπολογισμού 5.000.000,00 €. Την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση της Λ. Καλοκαιρινού από την οδό Γιαμαλάκη έως την Χανιόπορτα, προϋπολογισμού 2.800.000,00 € .

Τη διαμόρφωση της ευρύτερης περιοχής πλατείας Κόρακα, προϋπολογισμού 650.000,00 ευρώ. «Συζητάμε για όλα αυτά γιατί έχουμε ώριμες μελέτες και ένα από τα βασικά ζητούμενα της ΒΑΑ είναι να προχωρήσουν έργα.

Άρα λοιπόν κρίνουμε τη σκοπιμότητα των έργων και μεταξύ εξίσου σκόπιμων, προκρίνουμε τα ωριμότερα τα οποία μπορούν να πραγματοποιηθούν μέσα στον προγραμματικό χρόνο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Αλέξης Καλοκαιρινός.

Ο δήμαρχος Ηρακλείου μίλησε επίσης για τον βαθμό ωρίμανσης και την σκοπιμότητα αυτών των έργων.

Ειδικότερα, για τα Νεώρια, αναφέρθηκε στην συνεργασία του με τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, για τη σημασία να αποδοθεί αυτός ο χώρος στους πολίτες και να «ξαναγυρίσει» στην πόλη, για το πώς εντάσσεται στο ευρύτερο σχεδιασμό της Δημοτικής Αρχής η αξιοποίηση και αυτού του τμήματος που αποτελούσε μέρος του αμυντικού συστήματος της πόλης, για την μελέτη του Πολυτεχνείου Κρήτης, του καθηγητή Νίκου Σκουτέλη και των συνεργατών του και επισημαίνοντας ότι αφορά μια συζήτηση πάρα πολλών ετών τόνισε: «Γνωρίζουμε ότι είναι ένα εξαιρετικά κοστοβόρο έργο και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο σωστικό έργο το οποίο πρέπει να γίνει.

Στο έργο της στερέωσης, το οποίο είναι πολύ εξειδικευμένο και αναγκαίο διότι και στα νεώρια, όπως και σε άλλα σημεία των ύστερων μεσαιωνικών αναγεννησιακών μας οχυρώσεων, και βεβαίως αυτό ισχύει και για το θαλάσσιο τείχος, το Μπεντενάκι και που βρίσκεται σε αυτή τη στρατηγική, υπάρχει κίνδυνος για τα μνημεία.

Το ζήτημα όμως δεν είναι απλώς να σωθεί το μνημείο, είναι και να αξιοποιηθεί. Είναι διάσπαρτο γιατί τα arsenalia που ήταν στη μέση δεν υπάρχουν πια.

Είναι το κτήριο των Οικονομικών Υπηρεσιών στην πλατεία και φυσικά τα ανατολικά νεώρια ήταν πολύ περισσότερα και βεβαίως και τα δυτικά νεώρια δεν είχαν αυτή τη μορφολογία την οποία απέκτησαν με τη διάνοιξη των δρόμων.

Είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό μνημείο και προφανέστατα είναι ένα από τα εμβληματικά μνημεία της πόλης αυτής. Αυτό λοιπόν για το οποίο συζητάμε είναι το δυτικό νεώριο και η αποθήκη άλατος. Γιατί δεν τα εντάσσουμε όλα; Διότι το κόστος πλησιάζει τα δώδεκα εκατομμύρια ευρώ.

Είμαστε σε μια συζήτηση και αυτό ήταν και προϋπόθεση για να φτάσουμε και στη σημερινή συζήτηση, να υπάρχει μια συνεννόηση τριμερής μεταξύ του Δήμου Ηρακλείου, του Υπουργείου Πολιτισμού και της Περιφέρειας Κρήτης για το πώς θα κατανεμηθούν τα έργα αυτά.

Η συνεννόηση με την Περιφέρεια Κρήτης είναι ότι θα ασχοληθεί στην οριζόντια δράση του ΠΕΠ και θα βρισκόμαστε σε διαδικασία χρηματοδότησης για τη δεξαμενή Τζάνε».

Για την συνέχεια της Λ. Καλοκαιρινού μέχρι τη Χανιόπορτα ως δρόμος ήπιας κυκλοφορίας σύμφωνα με την κυκλοφοριακή μελέτη, που αποτελεί τη συνέχεια του πεζοδρομημένου τμήματος Ίδης – Γιαμαλάκη για το οποίο υπάρχει η πεποίθηση ότι θα βρεθεί σε διαδικασία δημοπράτησης στις αρχές του 2025, καθώς και για την ευρύτερη περιοχή της πλατείας Κόρακα, το τμήμα έξω από τη Χανιόπορτα στην απόληξη της Μάχης Κρήτης, από την Λ. 62 Μαρτύρων μέχρι την οδό Εφόδου.