Η αγορά των υγρών καυσίμων τα τελευταία χρόνια στην Κρήτη έχει εξομαλυνθεί.
Οι τιμές σε όλα τα πρατήρια βρίσκονται πολύ κοντά και δεδομένης της νησιωτικότητας, αλλά και του κόστους μεταφοράς, κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα για τα συγκεκριμένα δεδομένα. Παρ’ όλα αυτά, πολλοί είναι οι καταναλωτές που ακόμα και κάτω από αυτές τις συνθήκες αναζητούν τη φθηνότερη δυνατή τιμή, στη μέγιστη δυνατή ποιότητα, έστω κι αν η διαφορά είναι της τάξεως των μερικών μόνο λεπτών.
Βέβαια, αυτή η αναζήτηση είναι σχετική, καθώς η αντικειμενικά χαμηλότερη τιμή της αγοράς προβληματίζει πλέον αρκετά τους καταναλωτές, αφού στην πλειονότητα τους θεωρούν ότι υπάρχει κάποια «φάκα» πίσω από το συγκεκριμένο «τυράκι» της χαμηλής τιμής.
Τα νέα ήθη και τα νέα δεδομένα στην αγορά υγρών καυσίμων έχουν οδηγήσει τους πρατηριούχους να αναπροσαρμόσουν και τις υπηρεσίες τους, αφού μόνο με την πώληση καυσίμων η επιβίωση είναι αρκετά δύσκολη. Ο δραματικός περιορισμός των περιθωρίων κέρδους, σε συνδυασμό με τις νέες συνήθειες των καταναλωτών αλλάζουν το τοπίο. Έτσι τα πρατήρια προσφέρουν πλέον ανταγωνιστικές υπηρεσίες καφέ, αναβαθμισμένες μικρές αγορές, προσφορές με επιστροφή μετρητών μέσω πιστωτικών καρτών, αλλά και δώρα μέσα από προωθητικές ενέργειες και κάρτες προνομίων.
«Οι καταναλωτές πλέον συμπεριφέρονται κάπως περίεργα μέσα στην κρίση» αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πωλητών Πετρελαιοειδών Νομού Ηρακλείου Λυκούργος Σαμόλης, ο οποίος και διευκρινίζει ότι πολλά πράγματα έχουν αλλάξει στη νοοτροπία τους.
«Κατ’ αρχάς οι καταναλωτές φοβούνται κυρίως τις πιο φθηνές τιμές απ’ όλες στην αγορά» τονίζει για να διευκρινίσει πως οι περισσότεροι καταναλωτές κάνουν μια μίνι έρευνα, βρίσκοντας το μέσο όρο τιμής προτού επιλέξουν το πρατήριο απ’ όπου και θα ανεφοδιαστούν. Όπως τονίζει ωστόσο, αυτή η ενέργεια δεν έχει κάποιο ουσιαστικό όφελος, αφού στην πραγματικότητα δεν συμβάλλει στην εξοικονόμηση χρημάτων. «Αν λάβουμε υπόψη ότι ένα μέσο αυτοκίνητο κάνει σε ετήσια βάση περίπου 12.000 χιλιόμετρα με μέση κατανάλωση τα 7 – 8 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, γίνεται κατανοητό πως μέσα στον χρόνο ένας καταναλωτής που βάζει μόνο τη φθηνότερη βενζίνη, τελικά εξοικονομεί 20 – 30 ευρώ μέσα στο χρόνο» εξηγεί ο κ. Σαμόλης. Την ίδια στιγμή ωστόσο που οι καταναλωτές επιλέγουν να εφοδιαστούν με φθηνότερο και ποιοτικό καύσιμο, δεν σκέφτονται αντίστοιχα το κόστος αγοράς κάποιου καφέ ή συνοδευτικού από το πρατήριο και τελικά πληρώνουν περισσότερα απ’ όσα νομίζουν, απλώς με τρόπο διαφορετικό.
0Για όλους αυτούς τους λόγους ο πρόεδρος του Συλλόγου συμβουλεύει τους καταναλωτές να επιλέγουν πρατήρια τα οποία έχουν ελέγξει για την ποιότητα και αξιοπιστία τους, προτρέποντας παράλληλα, η επιλογή να γίνεται μεταξύ των τοπικών ιδιοκτητών πρατηρίων για την τόνωση της τοπικής επιχειρηματικότητας.