Αντιδράσεις και πολλά ερωτηματικά για την καθίζηση στο δρόμο της Μεσσαράς
Αντιδράσεις και πολλά ερωτηματικά για την καθίζηση στο δρόμο της Μεσσαράς

Μια χάραξη που πέρασε από τα πιο λάθος σημεία, μια μελέτη που δεν προέβλεψε τα προβλήματα που έρχονται, ένα έργο που φτιάχτηκε πάνω σε απότομα πρανή, σε μάργες και σε υπόγειες πηγές νερού, και κάπως έτσι φτάσαμε να μιλάμε για τη νέα κατολίσθηση στον καινούριο δρόμο της Μεσσαράς που συμπληρώνει μόλις τρία χρόνια από την παράδοσή του.

«Το φαινόμενο της κατολίσθησης στο ύψος τού υπό κατασκευή ανισόπεδου κόμβου Πανασσού  είναι ενεργό και είναι μόνο στην αρχή του. Ξεκινάει από το δρόμο που έχει ρηγματωθεί και φτάνει μέχρι τα λιόφυτα» τονίζει ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης κ. Γιώργος Αγαπάκης  ο οποίος περιγράφει ότι η κατολίσθηση έχει μήκος 70 μέτρα μήκος και 30 μέτρα πλάτος. Πρόκειται για μια δυναμική διαδικασία που επηρεάζει τα 4/5 του τμήματος του δρόμου που έχει ρηγματωθεί και φτάνει μέχρι τα λιόφυτα όπου τα εδάφη έχουν μετατοπιστεί… Ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι λόγοι δημόσιας ασφάλειας επέβαλαν το κλείσιμο του δρόμου, αφού δεν υπάρχει άλλος τρόπος αποκατάστασης του σοβαρότατου προβλήματος που έχει ανακύψει.

Από αύριο αναμένεται να γίνουν τομές στο επίμαχο σημείο με τη βοήθεια γεωτρύπανου για να εντοπιστεί το βάθος και η έκταση του προβλήματος που τροφοδοτείται από τα υπόγεια νερά της περιοχής και παράλληλα να γίνει μια αναλυτική χαρτογράφηση της έκτασης του φαινομένου της κατολίσθησης. Για το όλο πρόβλημα έχει ήδη ενημερωθεί η Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Έργων του Υπουργείου Υποδομών και μάλιστα δεν αποκλείεται τις επόμενες ημέρες να υπάρξει και επίσκεψη στην περιοχή από κλιμάκιο με επικεφαλής τον διευθυντή κ. Καρνέση.

Στο μεταξύ, ο θόρυβος, οι αντιδράσεις και τα σκωπτικά σχόλια που πυροδότησε η είδηση της καθίζησης σε ένα νέο έργο προκάλεσε εκτός των άλλων σφοδρή πολιτική αντιπαράθεση Ν.Δ. ΣΥΡΙΖΑ για το ποιος έχει την ευθύνη.

Τα λάθη που σήμερα  πληρώνονται

Το προαιώνιο αίτημα της κοινωνίας του νομού Ηρακλείου να αποκτήσει ένα σύγχρονο δίκτυο αντάξιο των σημερινών αναγκών της, ήρθε όχι μόνο με μεγάλη καθυστέρηση, αλλά και με χαοτικά κενά σε ό,τι αφορά στη μελετητική προετοιμασία του έργου τα οποία τώρα πληρώνουμε ακριβά. Η περίφημη χάραξη του δρόμου, που έγινε μέσα στη διετία 1998 -2000 αποδείχτηκε ότι προχώρησε χωρίς τις αναγκαίες γεωλογικές και γεωτεχνικές μελέτες. Μάλιστα η διαδρομή της καθορίστηκε εν πολλοίς και από τις έντονες αντιδράσεις που διατυπώθηκαν για τη χάραξη του δρόμου και τελικά το έργο δρομολογήθηκε ενώ όλοι σιγοψιθύριζαν ότι υπάρχουν ελλείψεις και κενά.

Για λόγους προστασίας έπεσαν χθες ποσότητες κονιάματος στις ρηγματώσεις που έχουν σχηματιστεί από την καθίζηση του δρόμου της Μεσσαράς, οι οποίες εκτιμάται ότι μπορεί να έχουν βάθος έως και 8 μέτρων

Από αλλού το περιμέναμε, από αλλού μας ήρθε

Το αποτέλεσμα είναι ότι τώρα «ξηλώνεται το πουλόβερ» του έργου που τόσο καιρό περίμενε με αγωνία και υπομονή η τοπική κοινωνία, αφού δεν είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται καθίζηση, η οποία μάλιστα δεν ήταν και προβλέψιμη. Όπως τονίζει με δηλώσεις του στην «Π» ο κ. Αγαπάκης, «από αλλού το περιμέναμε από αλλού μας ήρθε», εξηγώντας ότι είχαν εντοπιστεί συγκεκριμένα σημεία τα οποία παρακολουθούνται, καθώς λόγω της σύστασης του εδάφους εμφανίζονται προβλήματα. Όμως στο συγκεκριμένο σημείο δεν είχε  προβλεφθεί ότι θα ανακύψει τέτοιας φύσεως ζήτημα, από τη μελέτη βάσει της οποίας εκτελέστηκε το έργο της διαμόρφωσης του δρόμου. Ο ίδιος προσθέτει όμως παράλληλα ότι δεν θα ήταν εύκολο να προβλεφθεί…

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ήταν ένα «τυφλό» σημείο, στο οποίο όμως έμπειροι γεωλόγοι έχουν ξεκαθαρίσει ότι έχει πολλά υπόγεια νερά και μάργες. Ειδικότερα ο κ. Αγαπάκης απαντώντας σε σχετική ερώτηση της «Π» σε σχέση με το αν είχαν γίνει στο συγκεκριμένο σημείο έργα αντιπλημμυρικής προστασίας εξηγεί ότι έχουν εκτελεστεί, ωστόσο στη συγκεκριμένη περίπτωση το πρόβλημα εντοπίζεται από τα υπόγεια νερά που υπάρχουν… Συγκεκριμένα, διευκρινίζει ότι η αξιολόγηση του προβλήματος έχει διάφορες παραμέτρους. Για παράδειγμα ένας παράγοντας είναι η φύση του εδάφους που είναι μάργες και ένας δεύτερος είναι οι μεγάλες ποσότητες νερού που δέχτηκε η περιοχή.

Τα εδάφη που δέχτηκαν μεγάλους όγκους νερού υποχώρησαν με αποτέλεσμα να έχουμε σοβαρό πρόβλημα κατολισθήσεων, που φτάνουν μέχρι και τα λιόφυτα όπου υπάρχει μια ρωγμή 10-15 εκ. Ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ εξηγεί ότι είμαστε ακόμα στην αρχή του φαινομένου το οποίο εκτιμάται ότι λόγω της επερχόμενης κακοκαιρίας θα ενταθεί. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αναγκαστικά θα πρέπει να πάμε σε κλείσιμο του δρόμου για λόγους πολιτικής προστασίας, διότι αυτό που προέχει και είναι το κρίσιμο ζητούμενο είναι να μην κινδυνεύσουν ανθρώπινες ζωές.

Το ερώτημα που τίθεται είναι πόσος χρόνος θα χρειαστεί για την αποκατάσταση του έργου και αν αυτό θα εκτελεστεί με ανοικτό ή με κλειστό τον δρόμο της Μεσαράς. Σχετικά με αυτό ο κ. Αγαπάκης τονίζει ότι η απάντηση θα προκύψει μετά τη χαρτογράφηση του προβλήματος που αρχίζει σήμερα κιόλας. Σε πρώτη φάση θα γίνει μια ακριβής προσέγγιση της έκτασης του προβλήματος και στη συνέχεια θα προταθεί και η τεχνική αποκατάσταση.

Έπεσε κονίαμα στις ρωγμές για λόγους προστασίας

Ενώ προχωρούσε η έκδοση της απόφασης για την απαγόρευση κυκλοφορίας, την οποία αιτήθηκε ο ΟΑΚ στην αρμόδια υπηρεσία της Τροχαίας νωρίς χθες το απόγευμα τοποθετήθηκαν ποσότητες κονιάματος μέσα στις ρηγματώσεις που έχει εμφανίσει ο δρόμος. Όπως εξηγεί ο κ. Αγαπάκης, αυτό έγινε για λόγους προστασίας εν όψει του νέου ισχυρού κύματος κακοκαιρίας που θα χτυπήσει την Κρήτη. Στο πλαίσιο αυτό, τοποθετήθηκε ένα ειδικό υλικό που θα εμποδίσει την είσοδο στις νέες ποσότητες νερού (που αναμένονται λόγω των επερχόμενων βροχοπτώσεων) από τις ρηγματώσεις που έχουν σχηματιστεί και μπορεί να έχουν βάθος μέχρι και 8 μέτρα.

Είναι ουσιαστικά μια αντιδιαβρωτική προστασία που τοποθετείται διότι σε αντίθετη περίπτωση το φαινόμενο της κατολίσθησης θα επιταχυνθεί δυναμικά και μπορεί να δούμε το δρόμο να ανοίγει… Γι’αυτό είναι κρίσιμο η απαγόρευση της κυκλοφορίας  να τηρείται από όλους διότι εγείρονται σοβαρά ζητήματα ασφάλειας.

Η παραπάνω φωτογραφία αποτυπώνει όλο το εύρος της καθίζησης στο ύψος τού υπό κατασκευή ανισόπεδου κόμβου του Πανασσού που ξεκινά από το δρόμο και εξελίσσεται προς τα κάτω. Δείχνει την πορεία της μετατόπισης των εδάφων ακόμα και του τοιχίου αντιστήριξης και του ελαιόφυτου
Ο κ. Δαφέρμος

Σφοδρή πολιτική αντιπαράθεση Ν.Δ – ΣΥΡΙΖΑ με φόντο την καθίζηση στο δρόμο της Μεσσαράς

Με αφορμή τη μεγάλη κατολίσθηση που σημειώθηκε στο δρόμο της Μεσσαράς ξέσπασε πολιτική αντιπαράθεση ανάμεσα στη Ν.Δ. και το ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με τη διαχείριση της ολοκλήρωσης του μεγάλου έργου. Από την πλευρά του ο υφυπουργός Αθλητισμού κ. Λ. Αυγενάκης κατακεραυνώνει την αντιπολίτευση για τη διαχείριση του έργου που  θα έπρεπε να αποτελεί «ανάσα» για τις μεταφορές της τοπικής κοινωνίας, με το ΣΥΡΙΖΑ να ανταπαντά ότι το τμήμα του έργου στο οποίο εντοπίστηκε το πρόβλημα εκτελέστηκε επί Ν.Δ.

Ειδικότερα, με αφορμή το πρόβλημα που ανέκυψε με το δρόμο της Μεσσαράς ο υφυπουργός Αθλητισμού κ. Λ.Αυγενάκης σε δήλωση του τονίζει τα εξής:

«Από το καλοκαίρι του 2015, με συνεχείς κοινοβουλευτικές μου παρεμβάσεις ως Βουλευτής Ηρακλείου της τότε Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, είχα επισημάνει προς τον τέως Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, την ανάγκη άμεσης ολοκλήρωσης του έργου του δρόμου Ηράκλειο – Μεσσαρά. Ένα έργο, έτοιμο προς υλοποίηση από τον Ιανουάριο του 2015, το οποίο η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τραγική ολιγωρία καθυστέρησε να ολοκληρώσει για τέσσερα χρόνια.

Εξαρχής τόνιζα ότι η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου και οι βιαστικές διαδικασίες παράδοσης θα δημιουργούσαν σημαντικά προβλήματα. Όταν ο κ. Σπίρτζης μας προσκαλούσε πανηγυρικά στα εγκαίνια του έργου, είχα επισημάνει ότι εάν είχε ακούσει τη ΝΔ και τις επίμονες παρεμβάσεις μας, ο δρόμος αυτός θα είχε παραδοθεί από το 2017 και με επιμέλεια και όχι με την «ψυχή στο στόμα» έχοντας εκφράσει την επιφύλαξή μου, η πίεση του χρόνου να μην έχει επιφέρει εκπτώσεις στην ποιότητα του έργου.

Δυστυχώς, δυόμισι μόλις χρόνια μετά, οι φόβοι μας επαληθεύτηκαν. Ένα νέο οδικό έργο, το οποίο θα έπρεπε να αποτελεί «ανάσα» για την κυκλοφορία και τις αγροτικές μεταφορές της τοπικής κοινωνίας, έπαθε μεγάλη καθίζηση, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα.

Τα σημερινά προβλήματα οφείλονται στις ολιγωρίες, τις καθυστερήσεις και τις προχειρότητες της περιόδου 2015-2017, όπως έχω επισημάνει πολλάκις. Οι δουλειές στο πόδι οδηγούν σε καταστροφικά αποτελέσματα, όπως μας έχει συνηθίσει άλλωστε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Δυστυχώς, το τίμημα πληρώνουν οι πολίτες και ειδικότερα οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Μεσσαράς».

Ν. Παπάς: Η καθίζηση σημειώθηκε σε σημείο του τμήματος «Αγία Βαρβάρα – Απομαρμά», που δημοπρατήθηκε (2007) και περαιώθηκε (2014) επί Ν.Δ.

Λίγο αργότερα σε σχόλιο του τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτή Β3’ Νότιου Τομέα Αθηνών, Νίκου Παππά για τη δήλωση Αυγενάκη σχετικά με την καθίζηση στον άξονα Ηράκλειο – Μεσσαρά αναφέρεται: «Η καθίζηση στον άξονα Ηράκλειο – Μεσσαρά είναι “έργο” της Ν.Δ. Να μην προκαλεί ο κ. Αυγενάκης» Ο κ. Αυγενάκης κάνει ότι δεν θυμάται. Ψεύδεται και φωνασκεί για να μη θυμηθεί και κανένας άλλος. Η καθίζηση στον οδικό άξονα «Ηράκλειο – Μεσσαρά» σημειώθηκε σε σημείο του τμήματος «Αγία Βαρβάρα – Απομαρμά», το οποίο δημοπρατήθηκε (2007) και περαιώθηκε (2014) επί Ν.Δ. Ο κ. Αυγενάκης -και όχι μόνο- γνωρίζει ότι η καθίζηση είναι «έργο» της Ν.Δ. Ας μην προκαλεί, λοιπόν».