ΝΕΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ

«Κόκκινες γραμμές» σε κομβικά ζητήματα που αφορούν την οδική σύνδεση του αεροδρομίου Καστελλίου με τον Βόρειο Οδικό Άξονα θέτει το Τμήμα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του νέου αερολιμένα καταθέτοντας παράλληλα συγκεκριμένες προτάσεις και παρατηρήσεις προκειμένου να αποφευχθούν τα μεγάλα περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά προβλήματα που έχουν καταγραφεί.

Το τραγελαφικό της υπόθεσης είναι ότι η περίφημη διαβούλευση δε γίνεται στο αρχικό στάδιο της μελέτης, αλλά ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή της οδικής αρτηρίας σε ποσοστό 26,7%, και ενώ η κατασκευή στο οδικό τμήμα Αεροδρόμιο – Κόμβος Αρκαλοχωρίου βρίσκεται σε ποσοστό προόδου 47,2%, όπως σχολιάζει σκωπτικά το ΤΕΕ ΤΑΚ, που σημειώνει ότι εξακολουθεί να μην έχει λάβει γνώση ούτε για την ευρύτερη μελέτη κυκλοφοριακών επιπτώσεων στην περιοχή παρέμβασης, ούτε για σχετική μελέτη πολεοδομικών και χωροταξικών επιπτώσεων στην ευρύτερη περιοχή παρέμβασης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Το Επιμελητήριο όπως σημειώνει ο πρόεδρος κ. Γ. Ταβερναράκης, εφιστά την προσοχή σε τρία βασικά ζητήματα εστιάζοντας στη διαμόρφωση του οδικού άξονα αεροδρόμιο – ΒΟΑΚ, στο θέμα της μεταφοράς των καυσίμων και στο κρίσιμο ζήτημα της αντιπλημμυρικής προστασίας της ευρύτερης περιοχής.

Η οδική σύνδεση του αεροδρομίου Καστελλίου που είναι «επιπέδου Ελ. Βενιζέλος» θα έχει χαρακτηριστικά και ταχύτητα ανάλογα με την οδό Καζαντζίδη;

Ειδικότερα σύμφωνα με το ΤΕΕ ΤΑΚ, «η συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση  του αεροδρομίου παρουσιάζεται εξαιρετικά φτωχή και μονοδιάστατη με μόλις έναν κύριο οδικό άξονα σύνδεσης τύπου ΑΙΙ με το πρωτεύον εθνικό δίκτυο και τα μεγάλα αστικά κέντρα, με 2+2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και ταχύτητα σχεδιασμού μόλις 80χλμ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αναμένουμε να φιλοξενήσουμε μία υποδομή «επιπέδου Ελ. Βενιζέλος» που στην Αθήνα προσεγγίζεται με την Αττική Οδό (3+3), με τη γραμμή 3 του Μετρό, τον Προαστιακό Σιδ/μο και λεωφορεία του ΟΑΣΑ, και στο Ηράκλειο η οδική σύνδεση προβλέπει ένα μόλις δρόμο που θα έχει χαρακτηριστικά και ταχύτητα ανάλογα με την οδό Καζαντζίδη;».

Σημαντική παρατήρηση είναι επίσης σύμφωνα με το ΤΕΕ ΤΑΚ «η έλλειψη πρόβλεψης ολοκληρωμένης υπηρεσίας μέσων μαζικής μεταφοράς,  που θα αφορά επισκέπτες και εργαζόμενους, είτε  με Μέσο Σταθερής Τροχιάς ή έστω εξυπηρέτηση μέσω συστήματος BRT με τους ανάλογους χώρους εξυπηρέτησης εντός του χώρου του Αεροδρομίου».

Τι θα γίνει με τα βαρέα οχήματα;

Παράλληλα το Επιμελητήριο αναδεικνύει το ζήτημα της κίνησης των βαρέων οχημάτων και δη βαρέων οχημάτων μεταφοράς εμπορευμάτων κυρίως αλλά και καυσίμων (βυτιοφόρων), ξεκαθαρίζοντας ότι  «φαίνεται εκ πρώτης μη ικανοποιητική, και επισφαλής με όρους οδικής ασφάλειας και επιδιωκόμενης κυκλοφοριακής ικανότητας, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη και την περιβαλλοντική όχληση στην ευρύτερη περιοχή, το μέγεθος των παρεμβάσεων που προβλέπονται».

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Γιώργος Ταβερναράκης
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Γιώργος Ταβερναράκης

Ειδικότερα το ΤΕΕ ΤΑΚ αναδεικνύει  εφιστά την προσοχή σε σχέση με την επίδραση που θα έχει η πρόσθετη κυκλοφορία βυτιοφόρων στο τοπικό οδικό σύστημα σε επίπεδο χωρητικότητας και ασφάλειας, καθώς και το λιμάνι όπου θα εκφορτώνονται αρχικά τα καύσιμα στην Κρήτη.

Όπως σημειώνει, «τα καύσιμα φορτώνονται στην Αττική σε μικρά δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 2.000 m3 που τα εκφορτώνουν στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων των εν ενεργεία Πετρελαιοεταιριών στην περιοχή των Λινοπεραμάτων, 20 km. δυτικά της πόλης του Ηρακλείου και μεταφέρονται με βυτιοφόρα στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις καυσίμων αεροσκαφών στο σημερινό Αεροδρόμιο Ηρακλείου. Εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να υφίστανται οι εγκαταστάσεις παραλαβής στα Λινοπεράματα και ότι τα βυτιοφόρα θα μεταφέρουν το καύσιμο στο νέο αεροδρόμιο, στο Καστέλι.

Το ζήτημα αυτό με την παρούσα ΜΠΕ προσδιορίζεται εκ νέου σε 43 ημερήσιες παραδόσεις με βυτιοφόρα χωρητικότητας 35m3 για την περίοδο αιχμής και προβλέπει αφενός Πρατήριο και Σταθμό Ανεφοδιασμού, ωστόσο δεν προκύπτουν οι μετρήσιμες επιδράσεις της πρόσθετης κυκλοφορίας στους οδικούς άξονες μελέτης και στην ευρύτερη περιοχή παρέμβασης ούτε η αντιμετώπιση αυτών σε επίπεδο χωρητικότητας και ασφάλειας».

Θα διακοπεί δύο χρόνια η κυκλοφορία του εθνικού δρόμου Χερσόνησος Καστέλλι;

Επίσης ένα  από τα βασικά ζητήματα που αναδεικνύεται στην παρέμβαση του ΤΕΕ ΤΑΚ αφορά στο γεγονός ότι  θα πρέπει να διακοπεί για δύο ολόκληρα χρόνια η λειτουργία του υφιστάμενου εθνικού δρόμου Χερσόνησος Καστέλλι από το 3ο ως το 7ο χιλιόμετρο δηλαδή από τη διακλάδωση από Χερσόνησο προς Οροπέδιο Λασιθίου στο ύψος της διακλάδωσης Καστελλίου στο Άγιο Πνεύμα. Η εναλλακτική λύση που προτείνεται είναι η διοχέτευση της κυκλοφορίας από Ασκούς, Αβδού, Ποταμιές προς Χερσόνησο και ΒΟΑΚ.

Ωστόσο ο   σχεδιασμός αυτός, πυροδοτεί έντονες αντιδράσεις αφού όπως τονίζει και ο πρόεδρος του ΤΕΕ ΤΑΚ Γ.Ταβερναράκης είναι ασύλληπτο  να ζητηθεί από εκατοντάδες εργαζόμενους να αναγκαστούν να διανύουν καθημερινά μια διαδρομή επιπλέον διαδρομή 25 χιλιόμετρων για να μπορέσουν να φτάσουν στη δουλειά τους με δεδομένο μάλιστα και το γεγονός ότι πολλοί από αυτούς εργάζονται σε ξενοδοχεία της Χερσονήσου.

Όπως σημειώνει, σημερινός δρόμος θα κλείσει πάνω από 1,5 χρόνο και θα αναγκάζονται οι πολίτες να διέρχονται από μια εναλλακτική διαδρομή που αντί 4 χιλιομέτρων θα διανύουν 25 χιλιόμετρα. Εκτός από την παράμετρο της περιβαλλοντική καταστροφή εμείς θεωρούμε ότι είναι πιο λειτουργική επιλογή η δημιουργία ενός τούνελ 2.600 μ. πρόταση την οποία επαναφέρουμε στο τραπέζι του διαλόγου διότι δεν καταλαβαίνουμε γιατί δεν το αξίζει αυτή η περιοχή.

Ειδικότερα προτείνεται η  αλλαγή της μελέτης και κατά συνέπεια αλλαγή της χάραξης μέσω της κατασκευής σήραγγας μήκους 2,5 km του τμήματος από τον οικισμό Άγνος, έως την εκκλησία του Αγίου Πνεύματος στην θέση Ξηροκαμάρες, μετατοπίζοντας με αυτό τον τρόπο τη χάραξη στον ορεινό όγκο προς τα δυτικά, με ενδεχόμενη προέκτασή της προς βορρά. Με τον τρόπο αυτό δε θα χρειαστεί να κλείσει κανένας δρόμος, και την ίδια στιγμή μπορεί με ασφάλεια να κατασκευάζεται το έργο όλο το 24ωρο χωρίς να χρειάζονται επιπρόσθετα μέτρα.

Δύο κόμβοι απόσταση μεταξύ 900μ.

Παράλληλα στις παρατηρήσεις του Επιμελητηρίου περιλαμβάνεται μια ακόμα σημαντική διαπίστωση που αφορά στο γεγονός ότι στον υφιστάμενο ανισόπεδο κόμβο στο ΒΟΑΚ Καστελλίου στη Χερσόνησο ανάντι του ΒΟΑΚ, δημιουργείται ένας κυκλικός κόμβος που θα συνδέσει το ΒΟΑΚ με το νέο αυτοκινητόδρομο Καστελλίου, την τοπική κυκλοφορία της Χερσονήσου. Όμως δε δίδεται λύση στη σύνδεση του Αγίου Νικολάου προς προς αεροδρόμιο, και για να λυθεί το πρόβλημα αυτό,  προτείνεται  900 μέτρα δυτικότερα στην περιοχή των Αγριανών, η κατασκευή ενός νέου ανισόπεδου κόμβου.

Όπως αναφέρεται στις παρατηρήσεις του Επιμελητηρίου, «οι  δύο κόμβοι του ΒΟΑΚ βρίσκονται σε σχετικά μικρή απόσταση μεταξύ τους (900 περίπου μέτρα), με αποτέλεσμα να υπάρχει μικρό κενό διάστημα μεταξύ του τέλους της λωρίδας επιτάχυνσης του δυτικού και της αρχής της λωρίδας επιβράδυνσης του βασικού. Οι αλλαγές στο τμήμα χ.θ. 3+740,65-7+360,87, δημιουργούν αρκετά προβληματικά σημεία.

Σε κάποια τμήματα μειώνουν μεν τα ύψη επιχωμάτων και εκσκαφών της αρχικής μελέτης, όμως επιφέρουν μεγάλη περιβαλλοντική ζημιά στο υφιστάμενο ρέμα το οποίο υπογειοποιείται (cut & cover) σε δύο θέσεις συνολικού μήκους 550 μέτρων και καταστρέφεται μεγάλο τμήμα της υπάρχουσας βλάστησης.

Κατά την φάση κατασκευής του έργου η κυκλοφορία των οχημάτων προς την περιοχή θα γίνεται μέσω παράκαμψης μεγαλύτερης των 20 χλμ, που θα ξεκινά από το σημείο διασταύρωσης με την επαρχιακή οδό Νεάπολης-Χερσονήσου και διαδρομή μέσω Ποταμιών – Παράκαμψης Ασκών (νέα χάραξη) – Λύττου.  Παράλληλα στην εισήγηση  του ΤΕΕ ΤΑΚ αναφέρεται ότι  στο σύνολο της ΜΠΕ δεν παρουσιάζονται εναλλακτικές λύσεις αναφορικά με τις οδικές συνδέσεις».