Οι καπετάνιοι των πλοίων καταγράφουν τα πολλά προβλήματα στα λιμάνια της Κρήτης

Μια αναλυτική καταγραφή των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στο σύνολό τους τα λιμάνια της Κρήτης παρουσιάζεται στην Ετήσια Έκθεση Λιμένων Έτους 2024 την οποία εκπονεί η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού.

Δύο είναι τα κύρια συμπεράσματα που εξάγονται μέσω των όσων καταγράφουν οι καπετάνιοι των πλοίων στην καθημερινότητά τους: Το πρώτο είναι ότι τα προβλήματα γίνονται κρισιμότερα και εντονότερα στα ακριτικά νησιά και το δεύτερο είναι ότι τα λιμάνια δεν είναι φιλικά ούτε προς τους επιβάτες, ούτε και προς τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτά.

Η έκθεση περιλαμβάνει αναλυτική καταγραφή και για όλα τα λιμάνια της Κρήτης, από αυτό του Ηρακλείου, μέχρι και το μικρότερο που βρίσκεται στο Καστέλλι Κισσάμου.

Λιμάνι Ηρακλείου

Συγκεκριμένα η έκθεση λιμένων 2024 της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) επισημαίνει τα εξής για το λιμάνι του Ηρακλείου:

«Η ράμπα φόρτωσης Νο2 Δ χρήζει επισκευής, διότι έχει υποστεί εκτεταμένη καθίζηση. Ο κόκκινος φανός εισόδου είναι ιδιαίτερα χαμηλής εντάσεως. Συντήρηση στις προβλήτες Νότιο γωνία και Νότιο μέση. Υπάρχουν φθορές από τον πολυκαιρισμό και τους καταπέλτες. Συντήρηση στις μπίντες, διότι πολλές από αυτές έχουν σοβαρές φθορές στα τσιμέντα των βάσεών τους.

Δημιουργία στη Νότιο γωνία μπαστούνι 90 μ. (φωτό 1), ώστε να μπορούν να πλαγιοδετήσουν 2 ταχύπλοα με ασφάλεια χωρίς να υπάρχει κίνδυνος να ξεσύρουν στην πρυμνοδέτηση σε έντονες καιρικές συνθήκες και να διευκολυνθούν έτσι και οι ελιγμοί των μεγάλων πλοίων της ακτοπλοΐας, γιατί τα ταχύπλοα με αυτόν τον τρόπο θα απομακρυνθούν γύρω στα 60 μ. από τα άλλα μεγάλα συμβατικά πλοία.

Προβλήτα Νο2 Δυτικά: Αντικατάσταση ελαστικών προσκρουστήρων και τοποθέτηση περισσοτέρων τοιούτων για πλαγιοδέτηση και στο κεφάλι της προβλήτας.

Επισκευή ράμπας «Μινωικών Γραμμών», καθώς υπάρχουν στρεβλωμένες προεξέχουσες μεταλλικές ράγες.

Θέση Νο1 Ανατολικά: Τοποθέτηση γωνιακού προσκρουστήρα στο κεφάλι της προβλήτας. Τοποθέτηση προσκρουστήρων για την ασφαλή πλαγιοδέτηση του πλοίου, καθώς και κάτω από τη ράμπα».

Λιμάνι Σούδας

Σοβαρά προβλήματα και ελλείψεις καταγράφονται στην σχετική έκθεση για το λιμάνι της Σούδας. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι: «οι καβοδέτες δε διαθέτουν πλωτό μέσο, έτσι ώστε κατά την πρόσδεση στην προβλήτα Ανδριάς η πρόσδεση της πλώρης να γίνεται με καθυστέρηση, ενώ σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες δημιουργούνται επικίνδυνες καταστάσεις για το πλήρωμα, το πλοίο και το προσωπικό στεριάς. Η προβλήτα όπου ελλιμενίζεται το πλοίο έχει μήκος 160 μέτρα, ενώ το μήκος του πλοίου είναι 214 μέτρα. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι πάνω από 50 μέτρα προεξέχουν από το τελείωμα της προβλήτας Ανδριάς, με αποτέλεσμα το πλοίο να βρίσκεται εκτεθειμένο και να κινδυνεύει σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Η ράμπα χρήζει επισκευής, διότι προεξέχουν τα σίδερα από την αλλοίωση που έχει υποστεί το τσιμέντο. Στην πρυμναία θέση πρόσδεσης του πλοίου, στη γωνία της προβλήτας υπάρχει μόνο μια δέστρα (μπίντα), η οποία χρήζει αντικατάστασης λόγω παλαιότητας και δεν μπορεί να συγκρατήσει ασφαλώς την τάση των τριών κάβων που απαιτούνται για την ασφαλή πρόσδεση του πλοίου. Να γίνει η συντήρησή της και επιπρόσθετα να τοποθετηθεί μια νέα για την κάλυψη των αναγκών ασφαλούς πρόσδεσης του πλοίου.

Απομάκρυνση ναυαγίου: το ζήτημα της απομάκρυνσης του ιστιοπλοϊκού σκάφους που έχει βυθιστεί κοντά στην είσοδο του αλιευτικού λιμανιού εγκυμονεί κινδύνους για τη ναυσιπλοΐα. Δεν υπάρχει σταθμός επιβατών, όπου η κατασκευή του και η λειτουργία του θα συμβάλλει στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού είτε της ακτοπλοΐας είτε της κρουαζιέρας».

Επιπλέον, η Έκθεση Λιμένων 2024 καταγράφει αρκετά προβλήματα και στο λιμάνι του Ρεθύμνου: «Εκβάθυνση λιμενολεκάνης λόγω των συνεχών προσχώσεων. Ενίσχυση φωτοβολίας πράσινου φανού (χάνεται στα φώτα της πόλης). Με Β-ΒΑ ανέμους δημιουργείται μεγάλη αποθαλασσία (ενίσχυση-επέκταση λιμενοβραχίονα). Η άτακτη κυκλοφορία των σκαφών για θαλάσσια σπορ (watersports) μέσα στο λιμάνι εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την πρόκληση ατυχήματος».

Για το λιμάνι της Σητείας στην ετήσια έκθεση της ΠΕΠΕΝ αναφέρεται ότι η προβλήτα έχει ανεπαρκή φωτισμό, ενώ για το Καστέλι Κισσάμου τονίζεται ότι απαιτείται εκβάθυνση της λιμενολεκάνης.