Με ισχυρό όπλο στη φαρέτρα του την τεχνική λύση για τον βόρειο οδικό άξονα της Κρήτης αναμένεται να έρθει μέσα στις επόμενες ημέρες ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Ο υπουργός έχει ήδη ενημερωθεί για τη μελέτη του ΒΟΑΚ, ενώ μέσα στο επόμενο διάστημα θα προχωρήσει τον διαγωνισμό παραχώρησης και λοιπών απαραίτητων ενεργειών, τον οποίο και προβλέπεται να ανακοινώσει στο πλαίσιο της επίσκεψής του. Ανάμεσα στις δράσεις του Υπουργείου που θα προαναγγείλει ο υπουργός από το Ηράκλειο είναι και η προκήρυξη Στρατηγικής Μελέτης, η οποία θα περιλαμβάνει την εκπόνηση πλήρους κυκλοφοριακής μελέτης με έρευνα προέλευσης -προορισμού και χρήση κυκλοφοριακού μοντέλου για ολόκληρο το τμήμα του ΒΟΑΚ από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία.
Ο υπουργός αναμένεται παράλληλα να ανακοινώσει την εκπόνηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων μετά τη λήξη του ανταγωνιστικού διαλόγου καθώς και την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών για την αναβάθμιση – εκσυγχρονισμό των τμημάτων Χανιά – Κίσσαμος και Καλό Χωριό – Σητεία.
Η συγκυρία για την κυβέρνηση αλλά και για το αρμόδιο Υπουργείο είναι αρκούντος θετική σε επίπεδο Κρήτης. Πέρα από τον βόρειο οδικό άξονα, ο Χρήστος Σπίρτζης θα τοποθετηθεί για την αναβάθμιση του διεθνούς αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» και την τεχνική λύση, που δόθηκε μετά από πολλά χρόνια πολιτικής απραξίας των προηγούμενων κομμάτων, καθώς επίσης και για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι.
Εκτός των τριών μεγάλων και σημαντικών έργων για τις υποδομές και την ανάπτυξη της Κρήτης, ο υπουργός προβλέπεται να έρθει με ένα ακόμα «δώρο», αυτό των 25 εκατομμυρίων ευρώ για τα έργα αναβάθμισης και βελτίωσης της ασφάλειας στον βόρειο οδικό άξονα, έως ότου προχωρήσουν οι εργασίες δημιουργίας του νέου αυτοκινητόδρομου. Το συγκεκριμένο έργο και ποσό έχει προαναγγείλει η Περιφέρεια Κρήτης, ενώ όπως έκανε γνωστό ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, ήδη έχει ανατεθεί σχετική μελέτη για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ, με λήψη κυρίως βραχυπρόθεσμων μέτρων σε περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας μέχρι την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου.
Διευκρινίσεις για τον ΒΟΑΚ
Στο μεταξύ, ένα αναλυτικό κείμενο διευκρινίσεων που σχετίζεται με τον βόρειο οδικό άξονα και τη μελέτη για την τεχνική λύση του δημοσιοποιεί ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης. Συγκεκριμένα ο Οργανισμός διευκρινίζει ότι ένας διαγωνισμός παραχώρησης για την κατασκευή ενός μεγάλου αυτοκινητοδρόμου όπως είναι ο βόρειος οδικός άξονας Κρήτης, απαιτεί χρόνο και σειρά συντονισμένων διαδικασιών προετοιμασίας, σε πολλά επίπεδα. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η πρώτη φάση των διαγωνισμών παραχώρησης των λοιπών αυτοκινητόδρομων που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα (Κόρινθος – Πάτρα, Ιόνια Οδός κ.λπ) ξεκίνησε το 2001 και οι συμβάσεις υπεγράφησαν το 2008 – 2009.
«Δυστυχώς, μετά από τόσα χρόνια και σειρά μελετών που είχαν ανατεθεί κατά καιρούς με χρηματοδότηση από το κεντρικό και περιφερειακό ΠΔΕ, το 2016 δεν υπήρχε μία αρχική έστω συνολική, τεχνική, κοστολογημένη λύση για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο» αναφέρεται χαρακτηριστικά και προστίθεται:
«Σημαντικά τμήματα (χαρακτηρισμένα ως δύσκολα) δεν είχαν μελετηθεί καθόλου, όπως είναι το τμήμα Σούδα -Καλύβες στον νομό Χανίων, η Αγία Πελαγία στον νομό Ηρακλείου και το Σεληνάρι στον νομό Λασιθίου.
Για τον λόγο αυτόν, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέθεσε στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης να προχωρήσει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την εξεύρεση μίας αρχικής τεχνικής λύσης κατ’ αρχήν από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο Ηρακλείου και στη συνέχεια, μετά από ομόφωνο αίτημα όλων των φορέων (Περιφέρειας, Δήμων, κ.λπ) και την αποδοχή του από τον πρωθυπουργό στο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο, μέχρι τον Άγιο Νικόλαο».
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Οργανισμού, με ομόφωνες αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του προχώρησε τη διαδικασία αξιοποιώντας αρχικά εν ενεργεία σύμβαση τεχνικού συμβούλου και στη συνέχεια αναθέτοντας μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας, σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, σε μελετητική εταιρεία να προχωρήσει άμεσα στις ακόλουθες εργασίες:
“1. Τοπογραφικό υπόβαθρο μελέτης:
Η αρχική τεχνική λύση κρίθηκε σκόπιμο να παρουσιασθεί επί ενιαίου κατάλληλου τοπογραφικού υποβάθρου. Ως κατάλληλη κλίμακα θεωρούμε την 1:2.000 η οποία υπερβαίνει την απαιτούμενη 1:5.000 για Προωθημένη Αναγνωριστική Μελέτη Οδοποιίας, είναι όμως η προβλεπόμενη για Προκαταρκτικές Μελέτες Ανισοπέδων Κόμβων και συνάδει με τον χαρακτήρα της περιοχής διέλευσης, η οποία σε μεγάλα τμήματα είναι ανεπτυγμένη με συνεχόμενες παρόδιες χρήσεις. Η μετρητική ακρίβεια που πληρούν τα αποτυπωμένα στοιχεία είναι 50cm.
- Επικαιροποίηση Κυκλοφοριακών Φόρτων:
Έγιναν μετρήσεις σε μία πλήρη τυπική εβδομάδα με αυτόματους μετρητές κυκλοφορίας οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να καταγράφουν εκτός από τον κυκλοφοριακό φόρτο, τη σύνθεση της κυκλοφορίας και τις ταχύτητες διέλευσης των οχημάτων. Τα στοιχεία που συλλέχθηκαν αναλύθηκαν με διαγράμματα για τα βασικά κυκλοφοριακά μεγέθη (φόρτος, σύνθεση, ταχύτητες κ.λ.π) και έγιναν προβλέψεις για το 2045 και το 2055.
- Καθορισμός της βασικής αρχής σχεδιασμού για το έργο, με βάση τις πραγματικές ανάγκες των χρηστών και του κοινωνικού συνόλου και των οριακών στοιχείων μελέτης.
- Εκπόνηση Προωθημένων Μελετών Αναγνώρισης με εναλλακτικές λύσεις στα τμήματα 1) Σούδα – Καλύβες (11,05 χλμ), Αγ. Πάντες – Βρύσες (7,01χλμ), 3) Χερσόνησος – Μάλια (9,30χλμ) και 4) Μάλια – Νεάπολη (13,19χλμ) στα οποία δεν υπήρχαν καθόλου μελέτες.
- Επικαιροποίηση – αναθεώρηση – εκσυγχρονισμός των υφισταμένων μελετών στα υπόλοιπα τμήματα και σύνθεση όλων σε μία λύση με ενιαία χιλιομέτρηση επί του τοπογραφικού υποβάθρου κλίμακας 1:2.000, η οποία περιλαμβάνει πρόταση για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ σε αυτ/μο από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο συνολικού μήκους 194,10χλμ, 51 ανισόπεδους κόμβους και 151,73χλμ νέου παραπλεύρου δικτύου με πλήρη τεκμηρίωση και κοστολόγηση. Η λύση αυτή παρουσιάσθηκε προχθές στα μέλη του Δ.Σ. του Οργανισμού και έτυχε της αποδοχής τους.
- Φάκελος Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης (ΠΠΠΑ) για το σύνολο του έργου”.