Στοχευμένη είναι η πολιτική επιλογή της υποστελέχωσης που οδηγεί στην κατάρρευση των πολεοδομικών και των τεχνικών υπηρεσιών σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών Ελευθέρων Επαγγελματιών Κώστα Ξυλούρη ο οποίος με συνέντευξη του στην «Π» εξηγεί ότι σχεδιάζεται η παράδοση τους στον ιδιωτικό τομέα.
Μια τέτοια εξέλιξη όπως εξηγεί συνιστά «τεράστια ζημιά και καταστροφή για τον Έλληνα πολίτη» και για το επάγγελμα του μηχανικού δίνει «τη χαριστική βολή του», διότι όπως εξηγεί «ο μηχανικός απλά θα είναι εξάρτημα στους ομίλους αυτούς με εξευτελιστικές αμοιβές και μεγάλες ευθύνες…
Για τον λόγο αυτό θεωρούμε ότι η σθεναρή αντίθεση μας στην κατάσταση αυτή όπως συμβαίνει καις με άλλους τομείς (υγεία, ενέργεια κλπ) είναι πρώτιστο καθήκον για όλους»
–Καταρχήν θα θέλαμε ένα σχόλιο σας σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο σας, και ποια είναι η εργασιακή πραγματικότητα με την οποία είστε αντιμέτωποι
Κατά αρχάς να ξεκαθαρίσουμε ότι πρόκειται για ένα σύλλογο που περιλαμβάνει όλες τις ειδικότητες των Διπλ. Μηχανικών ( Πολιτικοί, Αρχιτέκτονες, Μηχανολόγοι, Ηλεκτρολόγοι, Ναυπηγοί Αεροναυπηγοί, Χημικοί, Περιβάλλοντος, Διοίκησης,Τοπογράφοι κλπ) περίπου 2.500 ελεύθεροι επαγγελματίες μηχανικοί.
Αν και το πεδίο δραστηριότητας διαφέρει από κλάδο σε κλάδο νομίζω ότι η γενική εκτίμηση που ισχύει είναι ότι τα τελευταία 15 περίπου χρόνια από την αρχή της κρίσης μέχρι σήμερα η εργασιακή πραγματικότητα είναι παρόμοια με όλους τους κλάδους των ελευθέρων επαγγελματιών.
Ανεργία υποαπασχόληση ετεροαπασχόληση πολύ χαμηλές αμοιβές μετά την κατάργηση της ελάχιστης αμοιβής, παροχή υπηρεσιών με δελτίο παροχής (μπλοκάκι), αλλά κατά κύριο λόγο ότι όλα τα μεγάλα και σοβαρά έργα που γίνονται τα καρπώνονται μεγάλοι όμιλοι και ο μηχανικός έρχεται να παίξει το ρόλο του διεκπεραιωτή στην καλύτερη των περιπτώσεων για να μην πούμε ότι η μεγάλη πλειοψηφία των μηχανικών είναι κυριολεκτικά έξω από αυτά. Τα παραπάνω είναι πολύ πιο οξυμμένα και αβάσταχτα στους νέους συνάδελφους γεγονός που έχει σαν αποτέλεσμα πολλοί από αυτούς να ψάχνουν δουλειά στο εξωτερικό.
-Έχετε κάνει αμέτρητες παρεμβάσεις για τον αποδεκατισμό του προσωπικού των υπηρεσιών πολεοδομίας. Θέλω να ρωτήσω σε πρώτο επίπεδο τι σημαίνει αυτό για τον κλάδο σας και σε δεύτερο επίπεδο τι πρακτικές συνέπειες έχει αυτή η κατάσταση στην πραγματικότητα της κοινωνίας.
Πράγματι το θέμα της κατάρρευσης των υπηρεσιών (ΥΔΟΜ, ΤΕΧΝΙΚΕΣ, ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ κλπ) γιατί περί αυτού πρόκειται είναι νομίζουμε αποτέλεσμα των πολιτικών όλων των κυβερνήσεων και συνειδητή τους επιλογή ώστε όλα να περάσουν να ελέγχονται και να υλοποιούνται από μεγάλους ομίλους του ιδιωτικού τομέα.
Η έλλειψη προσωπικού είναι τόσο μεγάλη και οι προοπτικές ακόμα πιο δυσοίωνες που τις καθιστούν κυριολεκτικά ανύπαρκτες. Για αυτό το θέμα οι ευθύνες της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι τρομακτικές επειδή έχουν την ευθύνη των υπηρεσιών αυτών.
Όχι μόνο δεν κάνουν τίποτα αλλά βάζουν πλάτη για να επιταχυνθεί αυτή η διαδικασία. Αυτό όπως είναι εύκολα αντιληπτό είναι τεράστια ζημιά και καταστροφή για τον Έλληνα πολίτη. Βάζουμε το λύκο να φυλάει τα αρνιά… Όσο για το επάγγελμα του μηχανικού αυτό θα είναι η χαριστική βολή του. Ο μηχανικός απλά θα είναι εξάρτημα στους ομίλους αυτούς με εξευτελιστικές αμοιβές και μεγάλες ευθύνες…
Για τον λόγο αυτό θεωρούμε ότι η σθεναρή αντίθεση μας στην κατάσταση αυτή όπως συμβαίνει καις με άλλους τομείς (υγεία, ενέργεια κλπ)είναι πρώτιστο καθήκον για όλους.
Δυστυχώς η εικόνα αυτή που εμφανίζουν οι πολεοδομίες αντανακλά και την συνολικότερη κατάσταση των δημοσίων υπηρεσιών με τις οποίες εσείς ως κλάδος εμπλέκεστε και θέλω να ρωτήσω πως αποτιμάτε αυτό το γεγονός, και πως μπορεί να σταματήσει αυτή η κατάσταση της κατάρρευσης.
Ιδιαίτερα για τις Πολεοδομίες (ΥΔΟΜ) η κατάσταση είναι τρομακτική. Ενώ τώρα και δεκαπέντε χρόνια όλοι οι δήμοι έπρεπε να έχουν πολεοδομίες τρεις δήμοι (Χερσονήσου, Μαλεβιζίου, Αρχανών) δεν έχουν καθόλου πολεοδομία οι υπόλοιπες υπολειτουργούν και είναι στα πρόθυρα διάλυσης.
Η παράδοσή τους στον ιδιωτικό τομέα θα μετατρέψει τους μηχανικούς σε εξαρτήματα των ομίλων με… εξευτελιστικές αμοιβές και τεράστιες ευθύνες
Παρά τις παρεμβάσεις μας δεν γίνεται απολύτως τίποτα. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως ο Δήμαρχος Ηρακλείου δεν καταδέχτηκε ούτε καν να μας συναντήσει… Αυτό συμβαίνει διότι η πολιτική βούληση είναι οι υπηρεσίες αυτές να περάσουν στον ιδιωτικό τομέα όπως γίνεται και με την… πρώην δημόσια υγεία…
Άρα θα πρέπει να αναγκάσουμε, τους δήμους που έχουν την ευθύνη για τις υπηρεσίες αυτές αλλά και την κεντρική εξουσία, να πάρουν εκείνα όλα τα μέτρα να προσλάβουν τους ανθρώπους που χρειάζονται ώστε οι υπηρεσίες αυτές να παρέχουν στον πολίτη και στους μηχανικούς τις υπηρεσίες που πρέπει. Το ΤΕΕ έχει τεράστιες ευθύνες και συμμετοχή στην κατάσταση αυτή.
Ένα θέμα που έχετε αναδείξει αφορά στον στατικό έλεγχο των δημοσίων κτηρίων και την οργάνωση της αντισεισμικής προστασίας. Θέλω να ρωτήσω με ποιο σκεπτικό προτεραιοποιείται αυτή η παρέμβαση σαν κορυφαία.
Είναι αλήθεια πως ένα από τα σοβαρότερα θέματα που θίγουμε στις συναντήσεις μας με τους αρμόδιους φορείς είναι η αντισεισμική προστασία και θωράκιση των δημοσίων κτηρίων και υποδομών. Αυτό είναι ευνόητο δεδομένης την θέσης του νησιού μας στον ‘ σεισμικό ‘ χάρτη.
Είναι αυτονόητο σε μια χώρα που φροντίζει την υγεία και την ασφάλεια της ζωής των πολιτών της με δεδομένο ότι γίνονται σεισμοί ότι θα πρέπει να πάρει όλα εκείνα τα μέτρα ώστε να ελαχιστοποιήσει τις συνέπειες μιας σεισμικής δόνησης. Θα πρέπει λοιπόν όλα τα κτήρια Δήμων της περιφέρειας και του ευρύτερου δημόσιου τομέα (σχολεία νηπιαγωγεία, υπηρεσίες κλπ κλπ) και υποδομές να ελεγχθούν με επιστημονικό τρόπο που είναι γνωστός ώστε να παρθούν εκείνα τα μέτρα για την προΐστασαι της ζωής των πολιτών.
Για τον σύλλογο μας η προστασία της ζωής των ανθρώπων είναι το πρώτο μέλημα μιας οργανωμένης κοινωνίας. Τίποτα όμως όλο λόγια και πάλι λόγια. Κανένας ουσιαστικός με επιστημονικά κριτήρια έλεγχος αντισεισμικής ούτε αντιπλημμυρικής ούτε αντιπυρικής προστασίας.
Όλοι ξέρουμε ένας σεισμός μπορεί να επιφέρει ταυτόχρονα πολλές άλλες καταστροφές (πυρκαγιές εκρήξεις καταρρεύσεις υποδομών κλπ). Και όταν θα γίνει η καταστροφή όλοι θα μιλάνε για την κακή και άτυχη στιγμή. Και εδώ το ΤΕΕ πάλι έχει τεράστιες ευθύνες αφού είναι τεχνικός σύμβουλος του κράτους.
Το θέμα είναι ένα και απλό. Σεισμοί θα γίνουν. Πότε και πόσο δυνατοί δεν ξέρουμε. Για αυτό που είμαστε απόλυτα βέβαιοι είναι ότι για τις συνέπειες και τις καταστροφές που θα προκαλέσουν θα έχουν σοβαρότατες ευθύνες.
Θα θέλαμε την άποψη σας για την νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται στον τόπο μας με την κατασκευή του αεροδρομίου Καστελίου, που όπως όλοι βλέπουμε ενώ εσωτερικά το εργοτάξιο εξελίσσεται κανονικά, όλα τα αναγκαία συνοδά έργα είναι στον αέρα… Από το ζήτημα της μεταφοράς των καυσίμων μέχρι τις οδικές συνδέσεις την αντιπλημμυρική προστασία την ύδρευση…
Για το τεράστιο αυτό θέμα της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι (και όχι μόνο γιατί υπάρχει( ΒΟΑΚ, ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΚΡΗΤΗΣ) εμείς σαν σύλλογος δεν έχουμε καμία ενημέρωση ούτε γνωρίζουμε τι ακριβώς γίνεται εκεί.
Δεν είμαι σίγουρος αν και πόσοι γνωρίζουν τι πραγματικά συμβαίνει και αν έχουν προβλεφθεί όλα τα αναγκαία συνοδά έργα που επιβάλλεται να γίνουν. Από ότι διαβάζω και από ότι ακούω υπάρχουν πολλά προβλήματα που θα τα βρούμε μπροστά μας πολύ σύντομα και αρκετές υπηρεσίες που δεν γνωρίζουν τι ακριβώς συμβαίνει π.χ με τα καύσιμα, ηλεκτρικής ενέργειας, οδικές συνδέσεις, διάθεση λυμάτων, υδροδότησης και πάει λέγοντας.
Εδώ αναδεικνύεται σε όλο το μεγαλείο του το πρόβλημα της κατάρρευσης των υπηρεσιών πολεοδομίας. Η πολεοδομία Καστελίου έχει γνώση για το τι ακριβώς συμβαίνει με την κατασκευή του αεροδρομίου; Όταν έχει ΜΟΝΟ μια υπάλληλο μηχανικό!!! Προσωπικά έχω την αίσθηση πως ο εργολάβος κάνει τις μελέτες κάνει την κατασκευή κάνει τις επιμετρήσεις ο λαός πληρώνει και οι επίσημοι με κουστούμια και παπιγιόν θα κόβουν κορδέλες…
Ποια είναι η άποψη σας για την εξέλιξη του ΒΟΑΚ; Το έργο πιστεύετε ότι θα ολοκληρωθεί; Και με τι όρους για την κοινωνία;
Όσον αφορά στον ΒΟΑΚ. Κανονικά ΦΟΑΚ (Φονικός οδικός άξονας Κρήτης ) έπρεπε να λέγεται με πάνω από εξήντα νεκρούς το 2024. Συμβαίνει το ίδιο όπως και στο αεροδρόμιο. Είναι πραγματικά μια αισχρή κοροϊδία από όλες τις κυβερνήσεις.
Τόσες φορές που έχει αρχίσει τόσοι υπουργοί που μας έλεγαν ότι είναι όλα έτοιμα τόση μα τόση κοροϊδία (μαζί με το αεροδρόμιο με τον πάλαι ποτέ λοξό διάδρομο). Το θέμα για εμένα είναι όταν ολοκληρωθεί γιατί κάποτε θα ολοκληρωθεί, ΠΟΣΟ θα πάει το μαλλί; Θα πληρώσουμε τα μαλλιά της κεφαλής μας, πόσα διόδια θα πρέπει να πληρώνει ο εργαζόμενος.
Φοβάμαι πως θα είναι ένα είδος πολυτελείας για τα μεγάλα τουριστικά λεωφορεία και όχι για εργαζόμενους των εφτακοσίων ευρώ… Με άλλα λόγια ο ΒΟΑΚ όπως (το αεροδρόμιο η ηλεκτρική σύνδεση με την υπόλοιπη Ελλάδα και Κύπρο) θα δημόσια ιδιοκτησία η όπως έγινε και με τις άλλες δημόσιες υπηρεσίες (ΔΕΗ ΟΤΕ κλπ)θα ανήκουν σε ιδιωτικούς ομίλους; Θα μπουν στην υπηρεσία αυτών που τα πλήρωσαν η θα γίνουν μπαξίσι στους γνωστούς μεγάλους ομίλους;
Ένα ζήτημα που έχει αναδειχτεί τοπικά είναι η δημιουργία μέσου σταθερής τροχιάς το οποίο δεν δείχνει να συγκινεί την κυβέρνηση. Η δική σας άποψη ποια είναι; Θεωρείτε ότι πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη πίεση σε τοπικό επίπεδο στην κατεύθυνση αυτή;
Όσον αφορά το μέσο σταθερής τροχιάς τι να πω; Παρά το γεγονός ότι κατά αρχή είμαι υπέρ των μέσων σταθερής τροχιάς και για λόγους οικονομίας και ασφάλειας (βλέπε το μακελειό του οδικού δικτύου) αλλά μου φαίνεται τουλάχιστον αστείο όταν εδώ δεν μπορούμε να έχουμε ένα στοιχειώδες οδικό δίκτυο ιδιαίτερα στο νότιο άξονα και στις κάθετες συνδέσεις, να μιλάμε για μέσο σταθερής τροχιάς.
Όταν εδώ στο Ηράκλειο για να βρεις χώρο στάθμευσης πρέπει να είσαι μυρωδικός σύντεκνος με τον Άγιο Μηνά δεν νομίζω πως είναι η πιο άμεση προτεραιότητα. Ας φροντίσουμε τουλάχιστον νερό να έχουμε και χωρίς ντεπόζιτα, παρακαλώ ας κοιτάξουν να μην μας πλακώσουν τα κτίρια, να μην μας πνίξουν οι αμπρουλιές και να καούμε σε πυρκαγιά και μετά ας κουβεντιάσουμε για το μέσο σταθερής τροχιάς που όπως είπα πριν συμφωνώ.