εορταστική - αγορά

Επενδύσεις που μένουν στη μέση. Αποθεματικά, τα οποία διαρκώς μειώνονται. Και φόβος για την επόμενη ημέρα, η οποία σίγουρα δεν θα μοιάζει με τις ημέρες πριν την εξάπλωση του κοροναϊού.  Αυτά είναι κάποια από τα βασικά χαρακτηριστικά της αγοράς στην περίοδο του κορονοϊού, ενώ όσο περνούν οι μέρες τόσο περισσότερο αυξάνεται και η ανασφάλεια.

Οι επιχειρηματίες του κλάδου εκφράζουν σοβαρότατες επιφυλάξεις για την επόμενη ημέρα, θεωρώντας πως όποτε κι αν τελειώσουν τα περιοριστικά μέτρα, η πανδημία θα έχει αφήσει πίσω της ανεξίτηλα σημάδια. Με βάση τις εξελίξεις σε όλα τα επίπεδα, φαίνεται πως οι επιχειρήσεις στην Κρήτη που δεν θα τα καταφέρουν να επιβιώσουν θα είναι στην καλύτερη περίπτωση δεκάδες.

«Αυτό που βλέπουμε είναι ότι πολλοί ήδη δεν θα ανοίξουν ξανά, ενώ ακόμα περισσότεροι περιμένουν να δουν την κατάσταση το επόμενο τρίμηνο, μήπως και υπάρξει κάποιο θαύμα» αναφέρει παράγοντας της αγοράς ο οποίος διαπιστώνει συνομιλώντας με συναδέλφους του πως οι εξελίξεις θα είναι τραγικές.

«Κάνουμε το λάθος και στηριζόμαστε μόνο στον τουρισμό. Έχετε αναρωτηθεί πόσες είναι οι μικρές επιχειρήσεις που ζούσαν από τον τουρισμό και φέτος δεν θα ανοίξουν καν; Σκέφτεστε πόσοι είναι ήδη χρεωμένοι και άνεργοι;» αναρωτιέται στη συνέχεια, περιγράφοντας μια πραγματικότητα που κανείς ή σχεδόν κανείς δεν θέλει να αντιμετωπίσει.

Διότι η κυβέρνηση μεν, έχει λάβει μέριμνα για μια μεγάλη μερίδα υπαλλήλων στον τουρισμό, όμως ακόμα περισσότεροι υπάλληλοι είναι εκείνοι που δεν είχαν καν δικαίωμα διεκδίκησης του επιδόματος εργασίας. Υπάρχουν παράλληλα και οι υπάλληλοι που εργάζονταν σε καθεστώς «μαύρης εργασίας», οι οποίοι βρίσκονται σε πλήρη απόγνωση, αλλά και οι μακροχρόνια άνεργοι, που δεν περιλαμβάνονται σε καμία απολύτως ρύθμιση της κυβέρνησης, κι ενδεχομένως είναι εκείνοι που τη δεδομένη στιγμή έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη στήριξης.

Όπως επισημαίνουν ωστόσο παράγοντες της αγοράς, αυτά τα προβλήματα, είναι μικρότερα μπροστά στα πολύ μεγαλύτερα και σημαντικότερα που έχουν να κάνουν με την ανασυγκρότηση της αγοράς. Διότι στη λογική του μικρόκοσμου της Κρήτης για παράδειγμα, η ανασυγκρότηση της αγοράς μπορεί να περάσει μόνο μέσα από τον τουρισμό.

Δευτερευόντως ίσως και από την αγροτική παραγωγή, η οποία και μπορεί να γίνει τροφοδότης της αγοράς σε ιδανικές συνθήκες. Και στην μία περίπτωση ωστόσο και στην άλλη, οι προσπάθειες που καταβάλλονται από την κυβέρνηση θεωρούνται οι λιγότερο αποδοτικές σε σχέση με τις υπόλοιπες, ενώ όπως τονίζεται από επαγγελματίες «τα οριζόντια μέτρα χωρίς πραγματική ανάπτυξη, είναι σαν ένας αναπνευστήρας της αγοράς που δεν έχει οξυγόνο πάνω από ένα τρίμηνο στην καλύτερη περίπτωση».

Κάτω από αυτό το πρίσμα, η αγορά φαίνεται πως έχει χάσει την ελπίδα της, ενώ βλέπει πως οι γενναίες αποφάσεις της κυβέρνησης για την μη εξάπλωση του κοροναϊού, θα πρέπει να γίνουν πολύ γενναιότερες για την επιβίωση της επιχειρηματικότητας στην μετά κοροναϊό εποχή. Με τη μόνη διαφορά, ότι η κυβέρνηση, εκτός από τις πολιτικές θα πρέπει να δημιουργήσει και το υπόβαθρο για να μπορέσει να αναγεννήσει μια αγορά, που ούτως ή άλλως βρίσκονταν στο ναδίρ.