Εικόνα του αεροδρομίου Ν.Καζαντζάκη από ψηλά

Μέτωπο συγκροτούν Λότζια και Περιφέρεια Κρήτης με σκοπό να καταφέρουν να θεσμοθετήσουν ένα πολεοδομικό εργαλείο με το οποίο θα χαράξουν μια αναπτυξιακή στρατηγική στην τελευταία ελεύθερη περιοχή του δήμου Ηρακλείου, όπως αυτή θα διαμορφωθεί μετά την απομάκρυνση του αεροδρομίου Ν.Καζαντζάκη.

Στο πλαίσιο αυτό, υπογράφηκε χθες η σύμβαση για την σύνταξη του φακέλου προέγκρισης  του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για την Νέα Αλικαρνασσό για το οποίο ενημερώθηκαν ενδελεχώς οι δημοτικές παρατάξεις.

Όπως είναι γνωστό, η εξέλιξη αυτή δρομολογήθηκε, μετά τα όσα αποκαλύφθηκαν με τη δανειακή σύμβαση του αεροδρομίου Καστελίου, που έφερε στο φως ότι η ανάπλαση 2.500 στρ. δημόσιας γης του αεροδρομίου Ν.Καζαντζάκη δεν καθορίζεται με στρατηγικούς όρους από την τοπική αυτοδιοίκηση ακριβώς επειδή «αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των όρων του δανείου της ΕΤΕπ».

Απότοκο των ισχυρότατων πολιτικών κλυδωνισμών που προκάλεσε η εξέλιξη αυτή, ήταν η απόφαση που δρομολογήθηκε για την ανάθεση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, με το οποίο η αυτοδιοίκηση θα επιδιώξει να αποκτήσει ένα θεσμικό εργαλείο που θα της δώσει ρόλο στο κρίσιμο ζήτημα της αξιοποίησης της έκτασης που θα απελευθερωθεί όταν κλείσει το αεροδρόμιο Ν.Καζαντζάκη.

Τόσο ο Δήμος Ηρακλείου όσο και η Περιφέρεια Κρήτης επιθυμούν να κατοχυρώσουν τη νομιμοποίηση ενός σχεδιασμού μέσα από τον οποίο θα διασφαλίσουν τη θεσμική παρέμβαση τους για την επόμενη μέρα της Ν.Αλικαρνασσού και τη νέα πραγματικότητα που θα διαμορφωθεί στην περιοχή, αφού μπουν ρολά στο αεροδρόμιο Ν.Καζαντζάκη.

Τεχνική σύσκεψη

Μετά την ενημέρωση των δημοτικών παρατάξεων ακολούθησε τεχνική σύσκεψη στην οποία συμμετείχε και ο περιφερειάρχης Στ. Αρναουτάκης μαζί με υπηρεσιακούς παράγοντες της Περιφέρειας και του Δήμου Ηρακλείου οι οποίοι ενημερώθηκαν από τους μελετητές Άννα Μπιτσακάκη και Σπύρο Τσαγκαράτο, για τον τρόπο με τον οποίο πρόκειται να προχωρήσουν τη σύνταξη του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου.

Αυτό το οποίο διαφάνηκε με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο  ήταν ότι οι μελετητές δεν προσεγγίζουν το όλο θέμα στη βάση της διεκπαιρεωτικής διαχείρισης αλλά μιας πραγματικής πρόκλησης που δημιουργεί η προοπτική απελευθέρωσης μιας τεράστιας έκτασης κεντροβαρούς σημασίας τόσο για την ίδια τη Ν.Αλικαρνασσό όσο και για το πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου ευρύτερα.

Στο πλαίσιο αυτό, η έκταση που απελευθερώνεται σύμφωνα με τους μελετητές θα αντιμετωπιστεί υπό τον πρίσμα της εκτόνωσης των πολεοδομικών αναγκών που υπάρχουν, αλλά και της χάραξης ενός στρατηγικού αναπτυξιακού σχεδίου με το οποίο η ευρύτερη περιοχή της Αλικαρνασσού θα ανοίξει το βήμα της στην επόμενη 10ετία.

Η σύμβαση αφορά στη σύνταξη του φακέλου που θα κατατεθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο είναι το αρμόδιο, εφόσον εγκρίνει τον  φάκελο, να αναθέσει στη συνέχεια στον  Δήμο Ηρακλείου την εκπόνηση του χωρικού σχεδίου.

Όπως ξεκαθαρίστηκε στη διάρκεια της σύσκεψης, η σύνταξη του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, θα προχωρήσει με τη μεθοδολογία της συμμετοχικής διακυβέρνησης και του δημόσιου διαλόγου με τους κοινωνικούς εταίρους (ΑΕΙ, ΤΕΙ, Ερευνητικά Ιδρύματα, Ελληνικό Δημόσιο, Υπουργείο Δικαιοσύνης, ΥΠΕΝ, Σύλλογοι & Συλλογικότητες,  Επιμελητήρια, Ενδιαφερόμενοι Επενδυτές, το Τοπικό Συμβούλιο της Νέας Αλικαρνασσού,  απλοί δημότες κ.λ.π) οι οποίοι, μαζί με το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου θα συνδιαμορφώσουν μεταξύ άλλων και τις προτάσεις αξιοποίησης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» κατά τρόπο που θα ενδυναμώσει τον αναπτυξιακό ρόλο και την δυναμική όχι μόνο της Δημοτικής Ενότητας Νέας Αλικαρνασσού, αλλά και του Δήμου και της Περιφέρειας.

Αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης ο δήμαρχος τόνισε μεταξύ άλλων ότι «κάναμε το πρώτο βήμα για την εκπόνηση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου της Νέας Αλικαρνασσού ,  ένα αναπτυξιακό εργαλείο υπερτοπικής σημασίας που θα αναβαθμίσει την δυναμική της περιοχής για τις επόμενες δεκαετίες.

Προχωράμε προσεκτικά, πάντα σε συνεννόηση με τα αρμόδια Υπουργεία, καθώς έχουμε την ρητή διαβεβαίωση ότι η αξιοποίηση οποιουδήποτε χώρου στα διοικητικά όρια του Δήμου Ηρακλείου δεν νοείται χωρίς την συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της τοπικής κοινωνίας στη λήψη των σχετικών αποφάσεων».