Ο Μπέζος και εγώ είμαστε ηθοποιοί παλαιάς κοπής, ξέρουμε να συνεργαζόμαστε
"Ο Μπέζος και εγώ είμαστε ηθοποιοί παλαιάς κοπής, ξέρουμε να συνεργαζόμαστε"

Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης δεν χρειάζεται συστάσεις. Ηθοποιός και σκηνοθέτης με  πολλές επιτυχίες στο ενεργητικό του τόσο στο θέατρο, τον κινηματογράφο, όσο και  στην τηλεόραση. Φέτος το καλοκαίρι συμμετέχει στην παράσταση «Θεσμοφοριάζουσες» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, με την οποια ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα. «Είναι σίγουρο-λέει ο ίδιος μιλώντας στην “Π”- ότι ο κόσμος θέλει να βγει από το σπίτι του, θέλει να δει θέατρο. Τον ευχαριστούμε πάρα πολύ που μας προτιμά για την ψυχαγωγία του. Ήδη από τις πρώτες πόλεις που έχουμε επισκεφθεί έχει δείξει τεράστιο ενδιαφέρον».

Στην παράσταση ο ίδιος «κρατά» τον ρόλο του Ευριπίδη,  μέσα  όμως από  τη ματιά του Αριστοφάνη.

Πόσο όμως αντέχει σήμερα το αριστοφανικό κείμενο χωρίς να προστεθούν στοιχεία του σήμερα;

«Δεν χρειάζονται-αναφέρει -και τόσο   σημερινά στοιχεία. Αν και κάποια βέβαια χρειάζονται.Όχι αν έχει  ανέβει απλά, όπως έχει ανέβει υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια του Γιάννη Μπέζου, πολύ απλά όμως, γιατί αυτά που έχει να καταμαρτυρήσει ο Αριστοφάνης είναι σαφεστατα, δεν χρειάζεται να τα περιπλέκουμε.

Βάζοντας όμως όχι νεωτεριστικους τρόπους μέσα,  αλλά κάποια πιο δροσερά στοιχεία, -και λίγα, όχι πολλά- μπορείς να πλησιάσεις το πνεύμα του τότε».

Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης μιλώντας για την συνεργασία του με τον Γιάννη Μπέζο αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Είμαστε και οι δύο αυτό που λέμε παλαιάς κοπής ηθοποιοί .Οι παλαιότεροι, ελπίζω και οι νεότεροι, ξέραμε να συνεργαζόμαστε. Ξέραμε ο καθένας από την πλευρά του να προσφέρει την εμπειρία του την ώρα που συμβαίνουν τα τεκταινόμενα».

-Αν και ο ιός δεν μας έχει αφήσει,  είναι το πρώτο σχετικά ελεύθερο καλοκαίρι με πολλες παραστασεις. Ποια είναι τα δικά σας συναισθήματα και τι εισπράττετε από το κοινό,  από το ταξίδι ανά την Ελλάδα με τις Θεσμοφοριάζουσες;

-Είναι σίγουρο ότι ο κόσμος θέλει να βγει από το σπίτι του,  θέλει να δει θέατρο. Τον ευχαριστούμε πάρα πολύ που μας προτιμά για την ψυχαγωγία του. Ήδη από τις πρώτες πόλεις που έχουμε επισκεφθεί έχει δείξει τεράστιο ενδιαφέρον. Είναι λογικό,  είναι Αριστοφάνης,  είναι Θεσμοφοριάζουσες,  με έναν εκπληκτικό χορό και ένα πολύ καλό καστ. Οπότε ξέρει ότι θα περάσει καλά. Η προσέλευση είναι πολύ μεγάλη πραγματικά.

-Ο δικός σας ρόλος είναι αυτός του Ευριπίδη. Μιλήστε μας γι’ αυτόν.

-Ας ξεκινήσουμε από τις Θεσμοφοριάζουσες.  Η υπόθεση του έργου  είναι ότι οι γυναίκες που γιορτάζουν τα Θεσμοφόρια,  τα έχουν βάλει με τον Ευριπίδη,  γιατί τις κακολογεί στις τραγωδίες του.

Βέβαια καταλαβαίνουμε ότι αυτό γίνεται με την καθοδήγηση του Αριστοφάνη,  γιατί ο Ευριπίδης δεν κακολογεί τις γυναίκες. Γράφει και για άνδρες και για γυναίκες. Απο κει και πέρα παίρνοντας το ο Αριστοφάνης το προωθεί προς την παρωδία. Κι αυτό είναι λογικό γιατί πρέπει να παρωδήσει έναν τραγικό ποιητή,  όπως είναι ο Ευριπίδης για να μπορέσει να εκμαιεύσει την κωμωδία.

Κι από κει ξεκινάει η μεγάλη κωμωδία. Ο Ευριπίδης λοιπόν επειδή  δεν μπορεί να πάει στα Θεσμοφόρια,  γιατί οι γυναίκες έχουν κατεβάσει πρόταση μομφής εναντίον του για αντιφεμινισμό, αποφασίζει να στείλει κάποιον άλλο. Ο Αγάθων,  ένας άλλος εξαίρετος ποιητής και συγγραφέας αρνείται να πάει,  οπότε πείθει τον συμπέθερο του τον Μνησίλοχο,  να τον ντύσει γυναίκα και να τον στείλει στα Θεσμοφόρεια. Αυτή είναι η ιστορία. Ο Ευριπίδης είναι ο Ευριπίδης,  υπό  την ματιά του Αριστοφάνη. Άρα βλέπει κωμικά και τον Ευριπίδη.

-Ο Αριστοφάνης έθιγε πρόσωπα και πράγματα γνωστά στο κοινό της εποχής του.  Πόσο αντέχει σήμερα το αριστοφανικό κείμενο χωρίς να προστεθούν στοιχεία του σήμερα;

-Δεν χρειάζονται και τόσο σημερινά στοιχεία. Αν και κάποια βέβαια χρειάζονται. Όχι αν έχει  ανέβει απλά,  όπως έχει ανέβει υπό την σκηνοθετική επιμέλεια του Γιάννη Μπέζου,  πολύ απλά όμως,  γιατί αυτά που έχει να καταμαρτυρήσει ο Αριστοφάνης είναι σαφέστατα,  δεν χρειάζεται να τα περιπλέκουμε. Βάζοντας όμως όχι νεωτεριστικους τρόπους μέσα,  αλλά κάποια πιο δροσερά στοιχεία  -και λίγα όχι πολλά- μπορείς να πλησιάσεις το πνεύμα του τότε. Ή αν μη τι άλλο να αποφύγεις αναφορές του τότε που δεν έχουν καμιά σχέση με το σήμερα.  Άρα ουσιαστικά κάνουμε  ένα «ξεσκαρτάρισμα» του κειμένου,  δεν διορθωνουμε,  απλώς κόβουμε κάποια κομμάτια  που σήμερα  είναι δυσνόητα και επενδύουμε σε δυο -τρεις άλλες προτάσεις που πρέπει ν’αγγίζουν τα όρια της παρωδίας για να μπορέσουν να γίνουν αποδεκτά.  Αλλά πρέπει πάντα  να υπάρχει μια αιτιολόγηση από πίσω.

– Δύο γενιές ηθοποιών συναντιούνται επί σκηνής. Πώς είναι η συνεργασία με τον κ. Μπέζο που πρωταγωνιστεί και σκηνοθετεί,  με δεδομένο ότι κι εσεις σκηνοθετείτε;

-Είμαστε και οι δύο αυτό που λέμε παλαιάς κοπής ηθοποιοί. Οι παλαιότεροι,  ελπίζω και οι νεότεροι ξέραμε να συνεργαζόμαστε.  Ξέραμε ο καθένας από την πλευρά του να προσφέρει την εμπειρία του την ώρα που συμβαίνουν τα τεκταινόμενα.

Ο καθένας από την πλευρά του λοιπόν συμβουλεύει τον άλλο,  συνεργάζεται με τον άλλο.  Έτσι συνεργαστήκαμε και με τον Γιάννη τον Μπέζο. Σκεφτήκαμε πάνω στο κείμενο,  πάνω στους ρόλους μας,  πως θα επενδύσουμε,  πως θα  τους προχωρήσουμε.  Για μένα αυτό είναι πολύ καλό,  γιατί  δεν σταθηκαμε πραγματικά  στο ποιος είναι πρώτος ή ποιος είναι δεύτερος. Βάλαμε το μυαλό μας κάτω και συνεργαστήκαμε.

-Γνωρίζετε την Κρήτη;

-Έχω έρθει πολλές φορές στην Κρήτη κι έχω παίξει πάμπολλες φορές.

-Την γνωρίζετε αλλιώς;

-Όχι, δυστυχώς, γιατί τα τελευταία χρόνια δεν έχω καθόλου χρόνο ούτε για να επισκεφθώ τη γενέτειρά μου, τη  Θεσσαλονίκη. Την επισκέπτομαι μόνο με παραστάσεις όπως και την Κρήτη.

 

μπεζος κυριακιδης

Σήμερα και αύριο στο Ηράκλειο

Οι Θεσμοφοριάζουσες του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, παρουσιάζονται σε μεγάλη καλοκαιρινή περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Σήμερα Τετάρτη και αύριο Πέμπτη στις 9.30 το βράδυ θα δοθούν παραστάσεις στο κηποθέατρο «Ν. Καζαντζάκης», στις 9.30 το βράδυ.

Ένα από τα τρία έργα γυναικών του ποιητή, μαζί με τις Εκκλησιάζουσες και τη Λυσιστράτη. Μία προσπάθεια του Αριστοφάνη να παρωδήσει τον μεγάλο Ευριπίδη, με βάση την συμπεριφορά των Αθηναίων γυναικών στην διάρκεια μιας μεγάλης μυστικιστικής γιορτής αποκλειστικά γυναικείας, τα Θεσμοφόρια.

Κατάθεση πολιτική και άκρως κωμική ταυτόχρονα.

Διανομή

Μνησίλοχος: Γιάννης Μπέζος, Ευριπίδης: Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Κρίτυλλα:

Φωτεινή Μπαξεβάνη, Αγάθωνας/Τοξότης: Λαέρτης Μαλκότσης, Χορός: Νίκη Σερέτη, Χορός:

Γιάννα Παπαγεωργίου, Κλεισθένης: Παναγιώτης Κατσώλης, Χορός: Αρετή Πασχάλη, Χορός:

Λήδα Καπνά, Υπηρέτης: Αλέξης Βιδαλάκης, Πρύτανης: Σταύρος Μαρκάλας, Χορός: Ντένια

Στασινοπούλου, Χορός: Κωνσταντίνα Νταντάμη, Χορός: Αγγελική Γρηγοροπούλου, Χορός:

Eλένη Ζαχοπούλου, Χορός: Μανταλένα Καραβάτου

Συντελεστές

Μετάφραση: Μύρης (Κ. Γεωργουσόπουλος), Σκηνοθεσία: Γιάννης Μπέζος.

Πρωτότυπη μουσική – σύνθεση: Φοίβος Δεληβοριάς, Ενορχήστρωση: Σταμάτης, Σταματάκης, Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς, Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα, Κίνηση: Σεσίλ Μικρούτσικου, Φωτισμοί: Χρήστος Τσιόγκας , Social media: Δήμητρα Παντελάκη,

Φωτογραφίες, βίντεο: Δημήτρης Μακρής, Μουσική διδασκαλία: Νεφέλη Φασουλή, Παραγωγή: Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη, Οργάνωση παραγωγής: Ντόρα Βαλσαμάκη, Προβολή – επικοινωνία: Μαρκέλλα Καζαμία

Τιμές Εισιτηρίων 15€ -20€

Προπώληση: https://bit.ly/3AmSlVn