Την επιχείρηση διάσωσής τους θα κληθεί να πληρώσει ο διασωθείς στο νότιο Κρητικό πέλαγος, ο 45χρονος Μεσαρίτης και χειριστής της βάρκας που αναποδογύρισε από τους ισχυρούς ανέμους με αποτέλεσμα να πέσουν στο νερό τόσο ο ίδιος όσο και η 39χρονη φίλη του από τη Γερμανία και να κινδυνεύσουν να πνιγούν.
Πρόκειται για τη δεύτερη περίπτωση κατά την οποία «χρεώνεται» το κόστος της επιχείρησης σε διασωθέντα, με το σκεπτικό ότι αγνόησαν τις καιρικές συνθήκες και μπήκαν στη θάλασσα με αποτέλεσμα να κινητοποιηθεί όλος ο μηχανισμός έρευνας και διάσωσης.
Πέρυσι, ένας αλλοδαπός που είχε ξεκινήσει από την Χερσόνησο με ένα κανό και παρασύρθηκε από τους ισχυρούς ανέμους, για λίγες ώρες που κράτησε η επιχείρηση διάσωσής του, του επιβλήθηκε πρόστιμο που υπερέβαινε τις 10 χιλιάδες ευρώ. Για την περίπτωση του 45χρονου το ποσό θα υπολογιστεί με ακρίβεια από τον σχετικό πίνακα που υπάρχει και προβλέπει συγκεκριμένα ποσά για επιχειρήσεις αυτού του είδους από στεριά, θάλασσα και αέρα. «Κινητοποιήθηκε ελικόπτερο, το σκάφος ανοικτής θαλάσσης, οχήματα στη στεριά, λιμενικοί που έψαχναν δύο ημέρες κοκ» σχολίασε στέλεχος του Λ.Σ.Το κόστος μιας… επιχείρησης διάσωσης
Σύμφωνα με το σχετικό τιμολόγιο σε αυτές τις επιχειρήσεις διάσωσης ένα περιπολικό όχημα τύπου jeep 4X4 κοστολογείται προς 30 ευρώ η ώρα. Για το πλοίο ανοικτής θαλάσσης η χρήση του κοστολογείται προς 1894 ευρώ την ώρα. Η ώρα για τη χρήση του ελικοπτέρου είναι 1230 ευρώ κοκ.
Το πρώτο πρόστιμο
Το πρώτο πρόστιμο γι αυτό το λόγο είχε επιβληθεί σε έναν Λετονό, ο οποίος το Σεπτέμβριο του 2020 είχε ξεκινήσει παρά τις κακές καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν τότε από τη Χερσόνησο με προορισμό την Ντία.
Παραβλέποντας τη νομοθεσία που αναφέρει ότι με τέτοιου είδους σκάφος δεν επιτρέπεται να απομακρύνεται πέραν των 500 μέτρων από την ακτή, η περιπέτεια του αλλοδαπού είχε κινητοποιήσει ιδιωτικά σκάφη, αλλά και σκάφη του Λιμενικού, καθώς και ελικόπτερο, το οποίο τελικώς τον εντόπισε.
Η συγκεκριμένη περίπτωση ενεργοποίησε για πρώτη φορά στο Ηράκλειο διαταγή του Λιμενικού Σώματος που εκδόθηκε στις αρχές του 2020 και σύμφωνα με την οποία είναι δυνατόν να ακολουθηθεί η σχετική διαδικασία για λόγους ευήθειας. Η ηγεσία του Λ.Σ προχώρησε στη σύνταξη αυτής της διαταγής, μετά από πολλά περιστατικά «ανυπάκουων» πολιτών που παρά τις απαγορεύσεις δραστηριοποιήθηκαν στη θάλασσα, κινδύνευσαν, και για τη διάσωσή τους κινητοποιήθηκε ο μηχανισμός έρευνας και διάσωσης.Υπενθυμίζεται ότι το περιστατικό είχε σημειωθεί στις 23 Αυγούστου του 2020. Ο νεαρός αλλοδαπός είχε ξεκινήσει νωρίς το πρωί από τη Χερσόνησο με ένα κανό που δανείστηκε από φίλο του για να πάει στη Ντία, αν και απαγορευόταν να απομακρυνθεί πέραν των 500 μέτρων.
Σημειώνεται ότι θα μπορούσε να το κάνει μόνο εάν είχε ενημερώσει την αρμόδια Αρχή και είχε συνοδό σκάφος. Το απόγευμα εκείνης της ημέρας ο ίδιος με το κινητό του τηλέφωνο κάλεσε έναν φίλο του, λέγοντάς του ότι δεν μπορεί να προσεγγίσει και πως κινδυνεύει. Από τους λιμενικούς ζητήθηκε να καλέσει το 112 ώστε να φανεί στίγμα του, όμως το στίγμα δεν ήταν ακριβές. Αμέσως κινητοποιήθηκαν περίπου 10 σκάφη ιδιωτικά και σκάφος του Λ.Σ, καθώς και το ελικόπτερο, το οποίο τελικώς τον εντόπισε, λίγο πριν νυχτώσει.