Ξανά στο τραπέζι ο ΒΟΑΚ και η απομόνωση της ανατολικής Κρήτης. Αυτή τη φορά έγινε νέα συσκεψη στην Αντιπεριφέρεια Λασιθίου, ενώ ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης βάζει τώρα προτεραιότητα τη στρατηγική μελέτη!
Τη σύσκεψη- η οποία ουδείς κατάλαβε τι εξυπηρετεί- προσκάλεσε η αντιπεριφερειάρχης Λασιθίου Πελαγία Πετράκη με αφορμή τις πληροφορίες που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας σχετικά με την κατασκευή του ΒΟΑΚ. Κατά τη σύσκεψη τέθηκε το θέμα της ισότιμης μεταχείρισης του νομού μας με τους άλλους νομούς της Κρήτης και εκφράστηκε δυσαρέσκεια και διαμαρτυρία για τη διχοτόμηση της Κρήτης και κάθε σχεδιασμό που θα αγνοήσει ή θα υποβαθμίσει και θα θέσει εκτός προτεραιότητας τα τμήματα του ΒΟΑΚ εντός του Λασιθίου.
•εκφράστηκε επίσης η αντίθεση στην πιθανότητα να μπουν διόδια.
•αποφασίστηκε να ζητηθεί από την κυβέρνηση η άμεση χρηματοδότηση και προώθηση των μελετών του ΒΟΑΚ εντός του νομού Λασιθίου και των τμημάτων που συνδέουν με το διευρωπαϊκό δίκτυο καθώς και η υλοποίηση των ώριμων τμημάτων.
•αποφασίστηκε να ζητηθεί εκ νέου, η στήριξη του περιφερειάρχη και του Περιφερειακού συμβουλίου Κρήτης με τον ορισμό μονοθεματικής συνεδρίασης με θέμα τον ΒΟΑΚ το συντομότερο δυνατό.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν η Αντιπεριφερειάρχης Λασιθίου Πελαγία Πετράκη, οι περιφερειακοί σύμβουλοι της παράταξης «Κρήτη Πρώτη Δύναμη» του Νομού Λασιθίου, Μανώλης Κλώντζας, Γιάννης Γουλιδάκης και Νίκος Δασκαλάκης.
Στο μεταξύ, η εκπόνηση της στρατηγικής μελέτης για τον ΒΟΑΚ, από Σητεία μέχρι Καστέλλι Χανίων, είναι η προϋπόθεση για τη μελέτη, χρηματοδότηση και κατασκευή του ΒΟΑΚ λέει ο πρόεδρος του ΟΑΚ κ.Κουνενάκης.
«Με βάση τη μελέτη, όπως μας ενημέρωσαν, γίνονται συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την χρηματοδότηση του έργου».
Η Στρατηγικά μελέτη:
•Έχει προϋπολογισμό εκπόνησης: 4 εκατ. ευρώ εξασφαλισμένα από το ΕΣΠΑ.
•Θα χωροθετήσει τον άξονα από Κίσσαμο Χανίων έως Σητεία, ως ενιαίο σύνολο γεωγραφικά. Η χωροθέτηση αυτή θα είναι σε επίπεδο προωθημένης αναγνωριστικής μελέτης, όπου θα προσδιορισθεί η ζώνη διέλευσης του άξονα του δρόμου, με την σύμφωνη γνώμη των αρμοδίων Υπηρεσιών για περιβαλλοντικά, αρχαιολογικά και εδαφοτεχνικά θέματα. Έτσι θα υπάρχει ένας βασικός και ενιαίος σχεδιασμός του άξονα σε βάθος χρόνου.
• Θα ιεραρχήσει την σκοπιμότητα και αναγκαιότητα κατασκευής των επί μέρους τμημάτων με βάση αντικειμενικές παραμέτρους όπως:
•Ο τωρινός αλλά και αναμενόμενος μελλοντικά κυκλοφοριακός φόρτος. H καταγραφή και ο προσδιορισμός των τοπικών κινήσεων από τις υπερτοπικές.
•Στοιχεία του χωροταξικού σχεδίου της Κρήτης και των επιμέρους ρυθμιστικών σχεδίων.
•Στατιστικά ατυχημάτων,
•Επιδιωκόμενη χρονο-απόσταση μεταξύ βασικών προορισμών, όπως αεροδρόμια, λιμάνια, πρωτεύουσες νομών, κ.λπ.,
•Προσδοκώμενες ταχύτητες κυκλοφορίας κ.ά.
Στις 26-7-2017 υπογράφηκε προγραμματική σύμβαση μεταξύ του ΟΑΚ και του ΥΠΟΜΕ για την εκπόνηση της μελέτης αυτής με Προϊσταμένη Αρχή την Δ.Ο.Υ. του ΥΠΟΜΕ και Δ/νουσα Υπηρεσία την Δ/νση Συγκ.’Εργων του ΟΑΚ ΑΕ.
Αφού γίνει αυτή η μελέτη, θα προχωρήσει η κατασκευή με προκήρυξη. Τα χρήματα που θα εξευρεθούν θα προσδιορίσουν και το μήκος του δρόμου που θα κατασκευασθεί. Εάν τα χρήματα υπολείπονται του συνολικού κόστους, τότε πρέπει να επιλεγεί τμήμα του δρόμου. Σε αυτό, κρίσιμο ρόλο έχουν πλέον οι θεσμικοί φορείς του νησιού και πρωτίστως η Περιφέρεια Κρήτης.
Ευχή και στόχος όλων μας είναι να βρεθεί το σύνολο του ποσού ώστε να κατασκευασθεί το σύνολο του έργου.
Το Λασίθι δικαίως διαμαρτύρεται, δεδομένου ότι η καθυστέρηση κατασκευής και του παλιού δρόμου άφησε τελευταίο τον νομό με αρνητικές πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη.
Δυστυχώς πέρασαν τόσα κοινοτικά πλαίσια και ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι αναγκαίες μελέτες και τα έργα τόσο στον ΒΟΑΚ όσο και στον ΝΟΑΚ. Προφανώς υπήρχαν άλλες προτεραιότητες.
Η στρατηγική μελέτη είναι ένα σημαντικό βήμα και ευκαιρία για το έργο. Η εκπόνησή της καθυστέρησε μεν μερικές δεκαετίες, τώρα όμως μπορεί να αποτελέσει τη βάση για την ολοκλήρωση του έργου.