Μπορεί οι θεαματικές λήψεις των drones να δείχνουν τους εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης στην κατασκευή του αεροδρομίου Καστελλίου, αλλά έξω από τα συρματοπλέγματα του εργοταξίου ο χρόνος της ανάπτυξης έχει νεκρώσει, αφού ούτε τα έργα των οδικών συνδέσεων προχωρούν, ούτε απαλλοτριώσεις γίνονται, ούτε η παραχωρησιούχος εταιρεία εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της όπως πηγάζουν από τη σύμβαση (αποκαταστάσεις λειτουργιών και μικρών υποδομών κ.λπ).
Η απαράδεκτη αυτή και βαθιά προσβλητική κατάσταση για τη σκληρά δοκιμαζόμενη κοινωνία των σεισμόπληκτων του δήμου Μινώα δημιουργεί συνθήκες μιας πολλαπλής ομηρίας για τους κατοίκους που βλέπουν ότι όχι μόνο δεν μπορούν να αποκαταστήσουν τα σπίτια τους, αλλά ούτε να εισπράξουν τις απαλλοτριώσεις των ακινήτων τους και φυσικά ούτε λόγος για το χαμένο εισόδημα των καλλιεργειών που δεσμεύτηκαν, το οποίο θα μπορούσε να τους αποφέρει σημαντικά έσοδα.
Οι άνθρωποι αυτοί, που στο όνομα της ανάπτυξης από αυτόχθονες έγιναν εξαρτημένοι των πολιτικών δεσμεύσεων χωρίς αντίκρισμα, βιώνουν με τον πιο σκληρό τρόπο την ταπείνωση της εγκατάλειψης των υποχρεώσεων της πολιτείας, που άλλοτε υποστηρίζει ότι δεν γνωρίζει, άλλοτε αγνοεί και κατά βάση αδιαφορεί για την επιβίωσή τους.
Ο δήμαρχος Μινώα Βασίλης Κεγκέρογλου δείχνει με το δάκτυλο το Υπουργείο Υποδομών, το οποίο κυριολεκτικά δε διστάζει να «τρολάρει» τον Δήμο όταν στα κοστολογημένα αιτήματα των 31 εκατ. ευρώ απαντά κυνικά ότι διαθέτει μέχρι 200 χιλιάδες…
Έτσι, την ίδια ώρα που προχωρά με εντατικούς ρυθμούς η ανέγερση του νέου αεροδρομίου Καστελλίου, έξω από τα κάγκελα του περιφραγμένου εργοταξίου μια σειρά από δομικά ζητήματα, όπως οι οδεύσεις πρόσβασης συνδυαστικά με τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, βρίσκονται στον αέρα.
Ο κ. Κεγκέρογλου τονίζει ότι «βρίσκεται στον αέρα η αποκατάσταση δικτύων άρδευσης 40 χιλιομέτρων που καταστράφηκαν ή αποκόπηκαν από τα έργα του αεροδρομίου.
Επίσης δεν έχει γίνει το παραμικρό με την καταβολή των απαλλοτριώσεων και του χαμένου εισοδήματος για όλο το διάστημα από την αποξένωση της αγροτικής γης από τους ιδιοκτήτες τους μέχρι να καταβληθούν οι αποζημιώσεις.
Το Υπουργείο Υποδομών, που έχει την ευθύνη του αεροδρομίου, οφείλει να καταβάλει επιτέλους τις υποχρεώσεις του και να χρηματοδοτήσει τον Δήμο για τα αναγκαία έργα 31 εκατ. 671.000 ευρώ που έχουμε ζητήσει και βάσει του άρθρου 18 της Σύμβασης Παραχώρησης και αφορούν μικρά αντιπλημμυρικά προϋπολογισμού 1.670.000 ευρώ, που έχουν μελετηθεί μετά από τις πλημύρες 6ης και 7ης Νοεμβρίου 2020.
Επίσης πρέπει να γίνει αποκατάσταση της βατότητας και επανασύνδεση δημοτικής και αγροτικής οδοποιίας. Αντίστοιχα να κατασκευαστούν οδικά έργα σύνδεσης με το νέο αεροδρόμιο που δεν έχουν προβλεφθεί.
Έργα περιβαλλοντικής προστασίας π.χ. απορροές του Βιολογικού για χρήση στην άρδευση. Έργα ύδρευσης – αποχέτευσης. Η Κυβέρνηση οφείλει να φροντίσει για την καταβολή των απαλλοτριώσεων και του χαμένου εισοδήματος για όλο το διάστημα από την αποξένωση της αγροτικής γης από τους ιδιοκτήτες τους μέχρι να καταβληθούν οι αποζημιώσεις.
Να σταματήσουν επιτέλους οι υπάλληλοι, εκπρόσωποι του Ελληνικού Δημοσίου να ζητούν συνεχώς αναβολές στα δικαστήρια για τις απαλλοτριώσεις. Να οριστεί ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας διαχειριστής της εντός του αεροδρομίου έκτασης για την προβολή των τοπικών προϊόντων.
Να αναπροσαρμοστεί το ανταποδοτικό τέλος 1% σε 2% για τον Δήμο Μινώα Πεδιάδας, όπως είχαν υποσχεθεί όλες οι κυβερνήσεις. Να μελετήσει τη δυνατότητα για μέσο σταθερής τροχιάς και να αναβαθμίσει τις εναλλακτικές συνδέσεις του αεροδρομίου με Ηράκλειο και νότο.
Να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της η παραχωρησιούχος Εταιρεία, όπως πηγάζουν από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αποκαταστάσεις λειτουργιών και μικρών υποδομών κλπ ) αλλά και από την Κοινωνική Εταιρική Ευθύνη απέναντι στην Τοπική Κοινωνία (στο Δαμάσι Λάρισας μετά τον σεισμό, η ΤΕΡΝΑ έφτιαξε το Δημοτικό Σχολείο 1,2 εκατ. ευρώ.
Ο ΔΑΗΚ μετά τον ΝΤΑΝΙΕΛ χρηματοδότησε στη Θεσσαλία Νηπιαγωγεία κλπ, για τον Δήμο ΤΙΠΟΤΑ, πέρα από κάποιες χορηγίες σε εκδηλώσεις). Έχουμε υποβάλει σε ΔΑΗΚ και ΤΕΡΝΑ πλαίσιο συνεργασίας και μέχρι σήμερα δεν έχουμε λάβει απάντηση».
Μια μελέτη που έχει στα χέρια του ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος δείχνει ότι ο πληθυσμός της διοικητικής του περιφέρειας μέσα σε μια δεκαετία θα διπλασιαστεί και στη συνέχεια θα τριπλασιαστεί.
Αυτό από μόνο του είναι ένας δείκτης που αποτυπώνει τη νέα πραγματικότητα που χτίζεται στην περιοχή, η οποία μπορεί να μετατραπεί από τη μια στιγμή στην άλλη σε «Θεσσαλία» και να βουλιάξει μέσα στη λάσπη μιας πλημμύρας που θα εκδηλωθεί αιφνιδιαστικά, εάν δεν γίνουν όλα τα παραπάνω έργα υποδομής που διεκδικεί πιεστικά ο Δήμος.