Νέες ταυτότητες: Τα ραντεβού, η διαδικασία και τα προβλήματα στα Α.Τ. του Ηρακλείου

Ομαλά, με ικανοποιητική συμμετοχή βάσει και των δυνατοτήτων που υπάρχουν, αλλά και με παράπονα που σχετίζονται με τη διαδικασία λήψης φωτογραφιών έγιναν χθες τα πρώτα ραντεβού για την έκδοση ή την αντικατάσταση των παλαιών ταυτοτήτων με τις νέες. Τα περισσότερα κλεισμένα ραντεβού για χθες, αλλά και για τις επόμενες ημέρες αφορούν στο γραφείο έκδοσης ταυτοτήτων στο αστυνομικό μέγαρο Ηρακλείου, ενώ από τρία  έως 7 άτομα δέχτηκαν χθες και τα περισσότερα αστυνομικά τμήματα της υπαίθρου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο Ηράκλειο όπου κλείστηκαν την Κυριακή τα περισσότερα ραντεβού μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας, περίπου 30 άτομα, σύμφωνα με πληροφορίες από αστυνομικές πηγές, είχαν δώσει τα στοιχεία τους για να κλείσουν το ραντεβού, να καταθέσουν τα δικαιολογητικά και να φωτογραφηθούν από τους αστυνομικούς που έχουν αναλάβει τη διαδικασία.

Αστυνομικός ανέφερε στην «Π» ότι από 30 έως 35 άτομα αναμένεται να εξυπηρετούνται σε καθημερινή βάση και υπό κανονικές συνθήκες εκεί. Στο συγκεκριμένο γραφείο και παρά τις αυξημένες ανάγκες υπάρχουν τρεις αστυνομικοί γι αυτή τη διαδικασία, αντίστοιχη όμως εικόνα, παρατηρείται και σε τμήματα της ενδοχώρας, όπου ένας αστυνομικός έχει οριστεί γι αυτή τη διαδικασία, μαζί και με άλλα καθήκοντα που είχε.

Ενδεικτικά στη Χερσόνησο, σύμφωνα με πληροφορίες υπολογίζεται ότι πέντε με έξι άτομα έχουν κλείσει ραντεβού. Μικρότερη προσέλευση υπήρχε στο Α.Τ  Αστερουσίων, ενώ στο Β Αστυνομικό Τμήμα το οποίο βρίσκεται στον Άγιο Μύρωνα υπολογίζεται ότι από πέντε έως εφτά άτομα θα εξυπηρετούνται σε καθημερινή βάση σε ωράριο που υπάρχει για τη διαδικασία.

Αντίστοιχη ήταν χθες και η εικόνα στη Βιάννο και στο τοπικό τμήμα, όπου χθες εξυπηρετήθηκαν περίπου πέντε άτομα.

Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, «διαταγή που έφτασε χθες στα αστυνομικά τμήματα ανέφερε ότι ακόμα και εάν κάποιος πολίτης δεν γνώριζε ότι πρέπει να έχει κλείσει ηλεκτρονικά ραντεβού, θα μπορεί να εξυπηρετηθεί, εάν δεν υπάρχει μεγάλος φόρτος εργασίας κι αφού πρώτα εξυπηρετηθούν όσοι είχαν κλείσει ραντεβού»

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η διαδικασία διαρκεί περίπου μισή ώρα με 40 λεπτά ανά άτομο, ενώ υπήρξαν και παράπονα αστυνομικών προς την «Π», καθώς η λήψη των φωτογραφιών φαίνεται να είναι σε αυτή τη φάση η «αχίλλειος πτέρνα» της όλης διαδικασίας.

Παρατηρήθηκε επίσης κι αυτό θα πρέπει να το γνωρίζει ο κόσμος ότι υπήρξε παρανόηση και κάποιοι πολίτες επισκέφθηκαν αστυνομικά τμήματα άλλων περιοχών κι όχι εκείνων στις οποίες φαίνεται ότι κατοικούν.

Αστυνομικός που έχει αναλάβει και το ρόλο του φωτογράφου έκανε λόγο για μια πρόχειρη διαδικασία, χωρίς να έχει προηγηθεί η σωστή εκπαίδευση, ενώ και οι φωτογραφικές μηχανές αλλά και οι χώροι λήψης φωτογραφιών δεν είναι οι καλύτεροι δυνατοί.

Αστυνομικοί που ρωτήθηκαν σε πόσες ημέρες προβλέπεται οι πολίτες να παραλάβουν τις νέες ταυτότητες, μας είπαν ότι «αυτό που γνωρίζουμε είναι σε διάστημα περίπου δέκα ημερών, αλλά τίποτα ακόμα δεν μπορεί να ειπωθεί με ακρίβεια».

Σύμφωνα με το το μέλος της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Νομού Ηρακλείου Γιώργος Πικράκη, σε επίπεδο Ηρακλείου έχουν κλειστεί ραντεβού σχεδόν για ολόκληρο τον Οκτώβριο, μέσω της πλατφόρμας id.gov.gr, ωστόσο υπάρχουν και ακυρώσεις από πολίτες.

 

Τριάντα χιλιάδες ραντεβού

Υπολογίζεται ότι την πρώτη ημέρα που άνοιξε η πλατφόρμα τα ραντεβού που κλείστηκαν μέσω αυτής ξεπέρασαν τις 30 χιλιάδες, ενώ σύμφωνα με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη κάθε μέρα ανοίγουν και νέα ραντεβού με βάση τη διαθεσιμότητα.

Υπενθυμίζεται, ότι οι ενδιαφερόμενοι επιλέγουν στην αίτησή τους Αρχή Έκδοσης με βάση τη διεύθυνση μόνιμης ή προσωρινής διαμονής τους στην Ελλάδα, συγκεκριμένη ημέρα και ώρα από τη λίστα διαθεσιμότητας, ώστε να εξυπηρετηθούν με φυσική παρουσία, και καταχωρούν τα εξής στοιχεία του προσώπου στο οποίο αφορά το ραντεβού:

– Ονοματεπώνυμο,

– διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) και

– προαιρετικά αριθμό τηλεφώνου.

Υπάρχει η δυνατότητα να κλείσει το ραντεβού τρίτος, ωστόσο θα πρέπει να υπάρχει αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη για να εξυπηρετηθεί.

Με την ολοκλήρωση της υποβολής του αιτήματος αποστέλλεται μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επαλήθευση του email που δήλωσε ο ενδιαφερόμενος. Ακολούθως, λαμβάνει στο επιβεβαιωμένο email τις βασικές πληροφορίες για τη διεκπεραίωση της διαδικασίας, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας της Αρχής Έκδοσης που έχει επιλέξει.

Το ραντεβού μπορεί να επαναπρογραμματιστεί ή να ακυρωθεί ή να υποβληθεί εκ νέου, το αργότερο οκτώ ώρες πριν την υποβολή του πρώτου αιτήματος. Ο ενδιαφερόμενος λαμβάνει από την πλατφόρμα μήνυμα υπενθύμισης στο email που έχει δηλώσει και 24 ώρες πριν αλλά και δύο ώρες πριν την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού.

Επίσης, διατηρείται χρονική απόσταση μεταξύ των ραντεβού των ενδιαφερομένων, ικανή για να ολοκληρωθεί ένα ραντεβού πριν ξεκινήσει το επόμενο. Οι ώρες και οι ημέρες των διαθέσιμων ραντεβού μπορούν να μεταβληθούν.

Ειδικά στην περίπτωση απώλειας ή κλοπής του Αστυνομικού Δελτίου Ταυτότητας ο πολίτης θα πρέπει να επικοινωνήσει με την αρμόδια Αρχή Έκδοσης, βάσει της διεύθυνσης μόνιμης ή προσωρινής διαμονής του στην Ελλάδα και να ζητήσει τον προγραμματισμό ραντεβού για την έκδοση νέου Δελτίου.

Οι πολίτες μπορούν να εκδώσουν νέα ταυτότητα σε 367 σημεία σε όλη τη χώρα, ενώ από τη στιγμή κατάθεσης των δικαιολογητικών μέχρι και την έκδοση της νέας ταυτότητας θα μεσολαβούν 7 με 10 ημέρες. Οι νέες ταυτότητες θα έχουν μικρότερο μέγεθος (περίπου όσο μια πιστωτική κάρτα) και το παράβολο για την έκδοσή τους έχει καθοριστεί στα 10 ευρώ.

Υπενθυμίζεται πως τα παλαιά δελτία ταυτότητας θα ισχύουν έως τις 3 Αυγούστου 2026. Μετά αυτή την ημερομηνία, όλοι οι πολίτες υποχρεωτικά θα πρέπει να εκδώσουν νέα ταυτότητα. Πάντως, μέχρι τον Δεκέμβριο -όπως ενημέρωσε  ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήρης Παπαστεργίου- θα απουσιάζει από τις νέες ταυτότητες ο προσωπικός αριθμός που θα αντικαταστήσει ουσιαστικά το ΑΦΜ.