Χωρίς τη συμμετοχή ιδιωτών στα μεγάλα έργα, το κράτος από μόνο του μπορεί να κάνει ελάχιστα πράγματα.
Αυτή ήταν η παραδοχή του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη από το Ηράκλειο, στο πλαίσιο της τελετής εγκαινίων της νέας πτέρυγας αεροδρομίου «Νίκος Καζαντάκης.
Ο κ. Σπίρτζης μίλησε καθαρά τεχνοκρατικά, κάνοντας σαφές σε όλους τους τόνους ότι, αν δεν υπάρξει συμπόρευση του Δημοσίου με ιδιώτες, είναι αδύνατο να προωθηθεί η ανάπτυξη για τη χώρα. Ο υπουργός απέφυγε εντέχνως να λάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις, ενώ, όπως έχει γράψει κατ’ επανάληψη η «Π», δεν έδωσε στην επίσκεψή του πανηγυρικό χαρακτήρα, μετρώντας αρκετά τα λόγια του.
Παρ’ όλα αυτά, έκανε αναφορές σε μεγάλα έργα στο νησί, όπως είναι ο βόρειος οδικός άξονας και το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι, επιχειρώντας να «συμβιβάσει» πράγματα και καταστάσεις. Ειδικότερα, αναφορικά με το Καστέλλι, εκτίμησε ότι θα περάσουν πολλά χρόνια έως ότου το έργο ολοκληρωθεί.
«Η Κρήτη μπορεί να έχει πλέον αεροδρόμιο για το οποίο δε ντρεπόμαστε πια, το οποίο θα λειτουργήσει για αρκετά χρόνια μέχρι να υλοποιηθεί το Καστέλλι» δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός, που δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο θέμα των αντιδράσεων από τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής του Καστελλίου για τις απαλλοτριώσεις.
Θέλοντας να κατευνάσει τα πνεύματα ο Χρήστος Σπίρτζης τόνισε ότι βρίσκεται στο πλευρό των αγροτών και ότι επιθυμία τόσο του ίδιου όσο και της κυβέρνησης είναι το δικαστήριο να ορίσει υψηλές τιμές απαλλοτριώσεων.
Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, η κυβέρνηση είναι “συνεπής στις δεσμεύσεις της” ενώ για το θέμα των αποζημιώσεων τόνισε: “Οι αποζημιώσεις ορίζονται από τα δικαστήρια. Πρέπει όμως να μπούμε σε μια άλλη λογική για τις αποζημιώσεις, πέρα από τη γη και για τις αγροτικές – οικονομικές δραστηριότητες των κατοίκων”.
Σε σχέση με το αεροδρόμιο ο Χρήστος Σπίρτζης τόνισε τα πλεονεκτήματα που έχει η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, υποστηρίζοντας πως πρόκειται για ένα Διεθνές αεροδρόμιο με βέλτιστα οφέλη για το Δήμο Μινώα Πεδιάδος και για την Περιφέρεια Κρήτης.
Εκτός από το αεροδρόμιο, ο υπουργός αναφέρθηκε στα συνοδά έργα του, ορίζοντας ως τέτοια τον βόρειο οδικό άξονα, αλλά και τη σύνδεση με τη νότια Κρήτη.
Σε σχέση με τον νέο βόρειο οδικό άξονα υποστήριξε πως η δημοπράτηση του έργου θα αρχίσει το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου. Ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε πως θα ενημερώνει για όλα τα στάδια εξέλιξης του έργου, διότι, όπως υποστήριξε χαρακτηριστικά, δεν θέλει να αφήσει περιθώριο σε ορισμένους να οικειοποιηθούν ένα έργο που υλοποιούνται από το υπουργείο του.
Ο ίδιος μίλησε για τα οδικά έργα, υπογραμμίζοντας για τον ΒΟΑΚ ότι η νέα χάραξη θα είναι διαφορετική. “Δεν θα γκρεμίσουμε τη μισή Κρήτη για τον νέο ΒΟΑΚ” είπε. Ανακοίνωσε επίσης ότι τις επόμενες ημέρες, με νέα επίσκεψη του στην Κρήτη, θα καταθέσει τη μελέτη για τον βόρειο οδικό άξονα.
Στην επόμενη επίσκεψή του, μέσα στο Μάιο, ανέφερε ότι θα συζητηθεί σε συνεννόηση με εκπρόσωπους της τοπικής αυτοδιοίκησης το τι μέλλει γενέσθαι με το “Ν. Καζαντζάκης”.
Οι κόμβοι
Απαντήσεις έδωσε ο Χρήστος Σπίρτζης και για το θέμα των κόμβων, ανακοινώνοντας πως εκτός από τους δύο κόμβους στην Αγία Πελαγία, υπάρχει κι ένας ακόμα κόμβος στα Χανιά, οι οποίοι θα δημοπρατηθούν, όπως υποστήριξε, μέχρι το τέλος Μαΐου.
Ο υπουργός, μάλιστα, πέταξε το «μπαλάκι» εμμέσως στον Βασίλη Κεγκέρογλου που με ερώτησή του έθετε το θέμα των χρονοδιαγραμμάτων, απαντώντας ότι για πάρα πολλά χρόνια οι κατασκευές εξυπηρετούσαν σκοπιμότητες, ενώ αυτή η κυβέρνηση έρχεται να δώσει λύσεις στο χάος που επικρατούσε πριν.