«Είμαστε έτοιμοι τους πρώτους τρεις μήνες του 2025 να υπογράψουμε επιτέλους τη σύμβαση για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος του ΒΟΑΚ», ανακοίνωσε χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο Ρέθυμνο στο πλαίσιο του συνεδρίου «Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή Τοπική Ανάπτυξη», προσθέτοντας ότι το 2027 θα είναι έτοιμο το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, το οποίο θα ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγραμμάτων.
«Θα κριθούμε για τη συνέπεια λόγων και έργων στις εθνικές εκλογές που θα γίνουν την άνοιξη του 2027», είπε ο πρωθυπουργός, ο οποίος περιέγραψε ως εξαιρετική τη συνεργασία μεταξύ της κυβέρνησης, της Περιφέρειας Κρήτης και των Δήμων, επισημαίνοντας τη σημαντική πρόοδο που έχει επιτευχθεί μέσα από τη συντονισμένη δράση.
Σημείωσε πως η συνεργασία αυτή βασίζεται σε σαφή πλάνα και κοινή στοχοθέτηση, γεγονός που επιτρέπει την αποτελεσματική υλοποίηση έργων.
Οι τρεις αρχές
Ο πρωθυπουργός περιέγραψε τις τρεις κεντρικές αρχές που διέπουν αυτή τη συνεργασία:
Προτεραιοποίηση: Καθορισμός των βασικών έργων που απαιτούν άμεση εφαρμογή.
Προγραμματισμός: Δημιουργία σαφούς σχεδίου δράσης με χρονοδιαγράμματα.
Λογοδοσία: Συνεχής παρακολούθηση της προόδου και ενημέρωση των πολιτών.
Κάλεσε όλους να επισκεφθούν την πλατφόρμα erga.gov.gr, υπογραμμίζοντας ότι μέσω της διαφάνειας και της πληροφόρησης οικοδομούνται στέρεες σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πολίτες. Όπως είπε, η σημερινή δεν είναι μια εκδήλωση επικοινωνίας. «Είμαστε εδώ με ευρύ κυβερνητικό κλιμάκιο για να ακούσουμε κυρίως τους δημάρχους. Το μικρό τοπικό πρόβλημα θέλουμε να το ακούσουμε και ιδανικά να το λύσουμε», τόνισε.
Η Κρήτη… ήταν πολύ πίσω σε υποδομές
Ο πρωθυπουργός παραδέχτηκε ότι η Κρήτη έμεινε πίσω στις υποδομές τονίζοντας ότι «ως Κρητικός αναρωτιόμουν ποιο μεγάλο έγινε στην Κρήτη μέχρι που ήρθε αυτή η κυβέρνηση. Έργα εθνικής εμβέλειας δρομολογούνται και υλοποιούνται από αυτή την κυβέρνηση, με πολύ κόπο και προσπάθεια.
Η Κρήτη είναι η 3η περιφέρεια σε ανταγωνιστικότητα, αλλά ήταν πολύ πίσω σε υποδομές. Πλέον έχουμε ανοιχτά εργοτάξια στον ΒΟΑΚ, μεταξύ Χερσονήσου και Αγίου Νικολάου και είμαστε έτοιμοι να υπογράψουμε συμβάσεις για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος.
Η Κρήτη απορροφά μεγάλο μέρος των πόρων, όχι για άλλο λόγο αλλά γιατί το χρειάζεται. Πρέπει να καλύψουμε το χαμένο έδαφος», σημείωσε, ενώ έδωσε έμφαση στα θέματα οδικής ασφάλειας και στα προσωρινά μέτρα κατά τα πρότυπα του οδικού δικτύου Πάτρας – Πύργου.
Οδική ασφάλεια και ΒΟΑΚ
Ο πρωθυπουργός φορτισμένος αναφέρθηκε στην οδική ασφάλεια τονίζοντας: «Θα κοιτάξουμε μέσα από την υπογραφή της σύμβασης να κάνουμε μέχρι την Κίσσαμο παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας για να κάνουμε τον δρόμο όσο πιο ασφαλή γίνεται.
Θα κάνουμε το ίδιο σε πέντε σημεία όπως κάναμε στην Πατρών Πύργου. Όμως ό,τι κι αν κάνει το κράτος δεν γίνεται να χάνονται νέα παιδιά από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, γιατί δεν φορούν κράνος. Για τον Θεό. Δεν είναι τιμωρητικό, δεν είναι ζήτημα να αυξήσουμε το πρόστιμο ή να πάρουμε το μηχανάκι.
Δεν γίνεται αυτό. Η Ελλάδα ξεφεύγει από τον μέσο όρο της Ευρώπης από τις κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις γιατί δεν φορούν κράνος, για τα δίκυκλα. Κάνω μια έκκληση και εμείς θα κάνουμε αυτό που πρέπει, αλλά αυτό πρέπει να γίνει κτήμα όλων μας», είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Αναφερόμενος στον Βόρειο Οδικό Άξονα, είπε ότι κανένα άλλο έργο δεν είχε και δεν έχει τη συνθετότητά του και πως τώρα έχουμε ανοιχτά εργοτάξια στα κομμάτια τα οποία κινούνται μεταξύ της Χερσονήσου και του Αγίου Νικολάου.
«Και είμαστε έτοιμοι στους πρώτους τρεις μήνες να υπογράψουμε, επιτέλους, και τη σύμβαση για το κύριο κομμάτι του ΒΟΑΚ που αφορά τη σύνδεση Χανίων-Ηρακλείου-Χερσονήσου», συμπλήρωσε επισημαίνοντας πως πρόκειται για έργο πολύ μεγάλης τεχνικής δυσκολίας και πάρα πολύ μεγάλου κόστους.
«Αυτή τη στιγμή η Κρήτη κατ’ αναλογία απορροφά μακράν το μεγαλύτερο ποσοστό από όλες τις περιφέρειες ως προς τους δημόσιους και ευρωπαϊκούς πόρους, όχι γιατί ως Κρητικός θέλω να βοηθήσω τον τόπο μου, αλλά γιατί πραγματικά το άξιζε επειδή είχε μείνει τόσο πίσω με ευθύνες κάποιων, δεν θέλω να ανατρέξω τώρα στο παρελθόν. Άρα, τρέχουμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος», συμπλήρωσε.
Το 2027 έτοιμο το αεροδρόμιο Καστελλίου
Ο πρωθυπουργός είπε επίσης ότι το αεροδρόμιο στο Καστέλλι θα είναι έτοιμο το 2027 και πρόκειται για το μεγαλύτερο εργοτάξιο στη χώρα μαζί με το Μετρό, με τη Γραμμή 4, αλλά σε έκταση σίγουρα μακράν το μεγαλύτερο εργοτάξιο της χώρας.
«Θα στοιχίσει πολύ πιο ακριβά από αυτό το οποίο περιμέναμε. Γιατί; Το είπε ο υπουργός. Αφενός γιατί αποφασίσαμε να το κάνουμε πιο μεγάλο -και σωστά, πιστεύω-, γιατί σχεδιάζουμε ένα αεροδρόμιο για τα επόμενα 50 χρόνια, όχι για τα επόμενα 10 χρόνια, αλλά γιατί προστέθηκαν και ανάγκες δικαιολογημένες όσον αφορά την πρόσβαση, την προστασία πολιτιστικών θησαυρών που βρέθηκαν.
Όλα αυτά, όμως, κοστίζουν. Και προφανώς εμείς προχωράμε στη εξεύρεση αυτών των πόρων για να αποκτήσει η Κρήτη συνολικά το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο της Μεσογείου, όταν αυτό με το καλό θα έχει ολοκληρωθεί το 2027», ανέφερε.