Το τελευταίο φιλολογικό- θεατρολογικό έργο του Τηλεμάχου Μουδατσάκι ”Προμηθεύς Δεσμώτης -το θυμικό καθεστώς ενός Τιτάνα”, κυκλοφορεί από το Ινστιτούτο του βιβλίου. Στο έργο αυτό ο συγγραφέας προτείνει μια εντελώς νέα -τολμηρή ερμηνεία του έργου του Αισχύλου, όπου η προσήλωση του Προμηθέως στον αποψιλωμένο βράχο του Καυκάσου προπέμπει τη σταύρωση του Ιησού Χριστού στον κρανίου τόπο, τον Γολγοθά.
Ο Τηλέμαχος Μουδατσάκις αναδείχνει, με την συγκριτική μέθοδο, τα κοινά θέματα- χωρία – εδάφια ανάμεσα στον Βυζαντινό Υμνωδό, στον Ευαγγελιστή και το εν λόγω έργο του Αισχύλου, επιμένοντας κυρίως στην ρήση του Προμηθέως στην οιστρηλατημένη Ιώ, ότι ο απελευθερωτής του θα είναι απόγονός της από την 13η γενιά (4 γενιές=100 χρόνια), δηλαδή 470 περίπου χρόνια μετά!!
Αν, τηρούμενων των συμβόλων, όπως,εξ ανάγκης, τα υποβάλλει η προφητεία, ο Αισχύλος γράφει το έργο το 470 π.χ.,τότε δεν μπορεί παρά να “προφητεύει” την παρέλευση του παγανισμού και την έλευση του Χριστιανισμού. Και αυτό εφόσον ο απελευθερωτής του θα τον απολύσει από τα δεσμά όπου τον έχει συσφίξει ο Δίας.Ο συγγραφέας επιμένει επίσης, ερμηνεύοντας τις δομές βάθους του ίδιου έργου ότι ο Δίας θα εκπέσει από τον Ολύμπιο θρόνο εξαιτίας ενός γάμου που θα συνάψει με μιαν θνητή. Αυτή, τηρούμενης της ροής των συμβόλων, αντιστοιχεί στην μητέρα του Ιησού ως “νύμφη θεού”. Όμως η έκπληξη για τον αναγνώστη έρχεται όταν ο Προμηθεύς απαριθμεί τις ευεργεσίες που επιφύλαξε στον πένηντα θνητό, που ως τότε ζούσε ως αείσυρος μύρμηγκας, κορυφαία ευεργεσία ήταν και είναι η “απαλλαγή’ του ανθρώπου από τον ”φόβο” του θανάτου! (πρβ.ο Ιησούς καταπάτησε τον θάνατο)!
Όταν ο Χορός, οι Ωκεανίδες τον ρωτούν πώς το πέτυχε, εκείνος τους απαντά ότι τους ενέπνευσε με ελπίδες για την “άλλη” – μιαν άλλη ζωή, μια ζωή που δεν τελειώνει με τον θάνατο! Πεποίθηση, που, επίσης, προπέμπει την πλατωνική και χριστιανική θεωρία για τη αθανασία της ψυχής. Ο Τηλέμαχος Μουδατσάκις συνεχίζοντας αντιπαραθέτει τον Προμηθέα με άλλες βιβλικές μορφές,όπως τον Ιώβ, που προπέμπουν τα πρόσωπα-ηρωες που θα δεσπόζουν στις δραματικές θεατρικές μυθολογίες των επομένων αιώνων.
Τέλος, στο ίδιο βιβλιο, ο συγγραφέας επιστρέφει στον τρόπο που σκηνοθέτησε τον ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ στο φεστιβάλ της Αβινιόν το 2021, παράσταση που μπορεί να δει ο αναγνώστης στο διαδικτυακό κανάλι του Δήμου Ηρακλείου στο λινκ htpps://youtu.be/OPRNIaoz_9Y.